PPRuNe Forums - View Single Post - Norwegian nå og fremover?
View Single Post
Old 16th Feb 2010, 08:15
  #77 (permalink)  
Guttn
 
Join Date: Aug 2007
Location: @ some hotel far away from everything
Posts: 734
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Reodor, jeg tror jeg hadde søkt begge steder hvis jeg var deg. Tror at NAS sikkert kommer til å ta inn erfarne kapteiner/instruktører i begynnelsen, samtidig som de sjekker ut noen av sine egne. Straks man tilfører begrepet "forsikringsselskap" i likningen så ser nok selv Kjosern at dette kan bli dyrt hvis man ikke imøtekommer endel krav. Men om de tar inn folk på 6md kontrakter for dette gjenstår å se. Men det skulle egentlig ikke forundre meg.

Albicilla, all ære for å stå på prinsippene dine. Den som venter på noe godt kan nesten ikke vente lenge nok. Problemet er at det er altfor mange nyutdannede piloter på markedet. Samtidig er det relativt få muligheter til å jobbe som instruktør (og betale gjeld) eller å fly for small operators (og betale gjeld). OG at det da er utrolig fristende med minste motstands vei, spesielt når man ser andre som lykkes med dette (men kanskje ikke hører så mye om de med en kjøpt rating og ikke får seg jobb allikevel). Å få seg en pilotjobb basert på erfaring er noe av det vanskeligste du kan gjøre. Rett tid, rett plass, hvem kjenner man, og hva slags erfaring har man? Og hva er man villig til å godta avbetingelser for den første jobben? Når man vet at nestemann i køen bak deg for samme jobben er villig til å hore seg t og vel så det. Kanskje dette er noe flyskolene burde sette fokus på, og kanskje drive med veiledning istedetfor villedning? Å villede nyutdannede til å tro at jobben starter med en 737 utsjekk og 500 timer linetraing som man selv betaler for? Burde det kanskje vært en avdeling hos IFALPA som kunne ivareta dette? For betingelsene er iallefall ikke hva de engang var.

737forever, hadde jeg visst hvordan dette skulle ende da jeg begynte å fly så hadde jeg tenkt meg om mer enn en gang. Jeg hadde nok gjort det allikevel siden jeg egentlig ikke kunne tenkt meg veldig mange andre jobber, men enda flere søvnløse netter hadde det blitt. Betingelsene er gradvis på tur ned, og dette som direkte følge av den knallharde konkurransen blant selskapene, og ikke minst blant pilotene for å få seg en jobb. I den perfekte verden hadde det vært en lov som forbød egenfinansiering av jobbtrening, men dessverre. Om dette går eller kan gå på sikkerheten løs? Jeg er ikke i tvil om at det gjør det. Bare å se på linken om Colgan havariet og se intervjuene for å danne deg et bilde om hva som ligger bak.
Jeg tror man snakker både om å ha midler til å egenfinansiere trening samtidig som man snakker om å passere et nåløye. Hos noen er nåløyet veldig trangt, og man får jobb etter flere runder med tester og intervjuer, kanskje også en runde i simulator? Men hos andre er nåløyet nedbetalingsplanen i dne lokale sparebanken. Jeg håper alle prøver seg på den første, men skjønner at veldig mange til slutt blir nødt til å ta den andre for å få seg jobb.
Guttn is offline