PPRuNe Forums - View Single Post - Ben Air
Thread: Ben Air
View Single Post
Old 19th Jan 2010, 11:01
  #10 (permalink)  
bfisk
 
Join Date: Jun 2006
Location: Europe
Posts: 716
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Med 20 dager flyging i mnd.(full stilling) så er årslønna 180.000.-, så må TR trekkes fra -50.000.-
Da snakker vi om 130.000.- i lønn første året.
Nuvel.

Fordi vi jo må betale skatt her i landet, og fordi en investering nødvendigvis må finansieres (gjennom EK eller lån), blir i realiteten en TR/CR en del dyrere: Ved 28% skatt og 5% rente (f.eks.) blir et forenklet brutto regnestykke 180.000 - 2.500 i rente - 64.000 (50.000 x 1,28) = 113.500. Ikke den helt store forskjellen her, og jeg regner med at ved høy gjeld og lav inntekt blir marginalskatten lavere.

Men ta et annet eksempel: En pilot blir bedt om å kjøpe en typerating til 200.000 kr, mot en garantert jobb med årslønn 500.000. Ved første øyekast ser det ut som en da skulle sitte igjen med tilsvarende en årslønn på 300.000 brutto. For å gjøre regnestykket enda gunstigere kan vi si at piloten er formuende og ikke trenger å lånefinansiere ratingen.

Men med 50% marginalskatt (som ikke er urealistisk hvis en er formuende), og en risikofri bankrente på, si, 4%, blir bruttokostnaden for ratingen 308.000. Da står vi igjen med 192.000 FØR skatt!

Nå er dette veldig forenklet og mange faktorer vil spille inn på hva kostnaden faktisk blir. Man trenger jo ikke å innfri lånet etter et år, men det skal faktisk innfries før eller siden, og finansieringskostnaden øker jo jo lengre tid det tar, så selv om man kan få et penere tall ved lengre nedbetalingstid så er det egentlig det samme som å fordele ut smellen ved å betale enda mer for den. Så det er mer enn bare pluss og minus i dette regnestykket. Og hvis en kombinerer høy skatt med dyr rating og lav inntekt til å begynne med... så kan en like gjerne ta en jobb på Rema 1000.



Dette var vel litt off-topic men jeg må si at jeg river meg i håret over alle forenklede regnestykker rundt hva en rating egentlig koster. De fleste trekker fra, noen kommer på at det koster penger å investere penger, enten man låner fra seg selv eller banken, men så godt som ingen jeg prater med husker på det lite hyggelige faktum at lønn gjerne oppgis brutto, mens en rating må betales av nettoinntekten. Og det er jo tross alt nettoinntekten en kan gå på butikken og kjøpe melk og brød med.
bfisk is offline