PPRuNe Forums - View Single Post - JAA "konvertering"
View Single Post
Old 11th January 2010 | 23:36
  #13 (permalink)  
jager34

From: stavanger
tja

Forstår at du kun mente det? Du kalte HPL faget som helhet for fjas og det arresterte jeg.
Fordi om man normalt ikke bruker en ting på 25 år så kan det være viktig alikevel vet du.
Håper at du kan sier du? Så kan du ikke noe om mellomøret? Da er jeg nok enig med LT ja. (selv om jeg tror du kan mer om dette enn du skriver)
Faget tar jo nettopp utgangspunkt i en del momenter man formodentlig ikke lærer i praksis men at man skal være forberedt på hva som skjer om det mot formodning skjer. Man lærer ikke mye om mellomøret, men man lærer ihvertfall at det er et luftfylt hulrom som kan forårsake store problemer innen luftfart i spesielle situasjoner. Hvorfor i alle dager skulle man ikke kunne noe om dette? Kanskje ikke om trykkabinen virker som den skal gjøre. Kanskje ikke om alle er friske. Men om alt alltid fungerer som forventet så trenger man heller ingen pilot i flyet.
Følgende sammenligning slo meg: Bilbelte er bare fjas. Jeg har kjørt bil i 25 år uten bilbelte så jeg trenger ikke bilbelte og det gjør følgelig ingen andre heller.
Det viktigste i praksis .. Ja mye annet kan være viktigere å kunne enn dette med mellomøret, så om virkelig det lille man lærer om mellomøret, ørets balanseorgan, hypoxi og mange andre relevante tema skulle gå på bekostning av det, så ja, da er jeg enig med deg men generelt sett vil man generelt kunne være bedre rustet til å takle vanskelige og spesielle situasjoner jo bedre kunnskap man har om situasjonen. At man går litt ut over det helt konkret praktiske i boka .. ok .. fair enough jeg er enig i at de kunne spart noen sider om de skulle kuttet til beinet. (i likhet med de andre fagene)
At det er mas å ta det når man allerede har sertifikat skjønner jeg og.
Spesielt når man føler man får lite eller ingen nytte av det i daglig arbeid. (som man helst ikke skal få mht. problemer i mellomøret ihvertfall) Selv tror jeg vi er enige i mye selv om jeg synes du ordla deg feil mht. å skape en god holding til faget. (viktig som de andre fagene)
jager34 is offline  
Reply