PPRuNe Forums - View Single Post - Norwegian nå og fremover?
View Single Post
Old 21st Nov 2009, 21:47
  #16 (permalink)  
idiotsrus
 
Join Date: Jan 2009
Location: Niceville
Age: 48
Posts: 11
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Norwegian

Helt enig med Prop and Falcon.

Siden tråden omhandler NAS må jeg si meg helt enig, det må være LCC NAS som står bak det hele.

At det går så på trynet dårlig med SAS og de 18 000 ansatte i forhold til NAS og deres 1 500 ansatte har jo kun med materilellets kostnader og fuel kostnadene. Produktet er jo nesten identisk i forhold til siste tur jeg tok mellom osl-bgo-osl. Et leg med hvert av bolagene og forskjellen var vel alderen på kabinpersonalet. Jeg må innrømme at jeg likte de søte unge til Nas...kall meg gjerne pervo.
Kontraktsjobbing og sosial dumping er noe pes. Jeg er helt enig i at det er feil av SAS å ansette Kinesere i kabinen til luselønninger på langrutene. Foreningene prøvde å gjøre noe med det men kom ingen vei. Det er vel kanskje litt drøyt å kalle det for sosial dumping siden personalet fortsatt bor i Kina. Meg bekjent er det vel heller dårlig med luselønninger både i SAS og NAS, bortsett fra for Kineserne da selvsagt.

Det er ikke mer enn 20 år siden man så på alle sivilt utdannede piloter som prostitutes, times change.

En venn av meg fortalte meg at de som begynner i NAS med typerating har en begynnerlønn på ca 500 000. Er det en dårlig begynnerlønn? Jeg spør fordi jeg ikke vet. Hva er begynnerlønnen i SAS for en uten type? Ble det ikke 7 nye lønnstrinn innført på bunn av listen for noen år tilbake?
Jeg er nesten sikker på at det er nesten helt gratis for selskapene å ha egen treningsavdeling som gir ut typeratings fordi du er uerstattelig og en superjock ingen andre kan måle seg med. Det er jo derfor det er så mange ulykker med LCC, de betaler jo selv for en type og er dermed fullstendig ukvalifisert som pilot? ikke vet jeg, men jeg er sikker på at det er statistikker som vil gi oss det svaret. Her må man da gå på myndighetene og deres sertifiseringskrav og kontroller. Det kan virke som om det er helt Texas der ute og ingen kontroll fra noen. Tut og kjør.

Kontroll og regulering er bra. Alt var så mye bedre da samferdselsetaten i regjeringen ga ut ruter. Begge to tjente penger og ingen sure miner..nesten. Jeg er selv blå men mener at ingen bør få lov til å fly i Norge som ikke har noe med moderbolaget å gjøre, tross alt er det staten som eier hele 14% av bolaget og bare det tilsier at staten ikke bør slippe til cowboyene. En jeg trff på her om dagen hadde 112 000 pr måned i pensjon fra da han gikk av på 56, sånn må det fortsatt være for å unngå sosial dumping, sett bort ifra Kineserne da selvsagt.
Fatigue og corporate pressure eksisterer også vel kun hos LCC's vil jeg tro.
It's a ****ty world.
Sett in de millitære.
idiotsrus is offline