PPRuNe Forums - View Single Post - Norwegian nå og fremover?
View Single Post
Old 20th Nov 2009, 22:20
  #13 (permalink)  
falconetti
 
Join Date: Jan 2008
Location: Tellus
Posts: 93
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Godt innlegg PropsAFB !

En virkelig irriterende sammenlikning vil være ;

Bussjåfør: Tjener mye bedre som ny i faget. Har ikke studie tid/gjeld. Jobber i de fleste tilfeller bedre tider. Tjener slett ikke dårlig som erfaren heller, selv om mindre enn piloter i major league. Arbeids-tid/mengde regulert mye strengere enn for piloter.

Pilot: Alt fra ingen lønn til smuler som nybegynner. 1-2 år studietid med 500-1mill igjeld. For de fleste, forferdelig skift. Med erfaring god lønn, men fortsatt ugunstig skift(varierende). Elendig (min mening) regulert arbeidstid.

Problemet er sammensatt, og slik jeg ser det, vanskelig å komme ut av. Det har vært sagt og bør sies maaaaange ganger fler; En bilett til NY eller London bør koste mer enn i dag!!!! Det er bare myndighetene som kan ha mulighet til å påvirke prosessen, ved å implementere mer regler og kontroll !! Mange av de reglene som brukes i dag virker ikke, --Hadde aldri trodd at jeg som stemmer blått, ønsker mer regler ! Men en ting har vel krisa lært oss, at markedsøkonomi som vi kjenner den, er, eller vil måtte fratre, til fordel for noe bedre.
Angående NAS og Kjoser'n; Han er bare en brikke i det samme spillet hvor den som har de laveste kostnadene vinner. (ikke noe forsvar for K)

Året som kommer,2010, vil nok gjøre tilstanden for de som har jobb og de som ønsker jobb, værre !
Ingenting tyder på rask bedring, men jeg håper jeg tar feil, for alle parter.

Tenk å ha vært tannlege, kiropraktor eller psykolog i disse tider... Det hadde vært gullgruve, eller?

Jeg har ikke svarene på hva som må gjøres for å få bedre forhold for aspirerende piloter, og for alle i småselskaper, men noe bør gjøres. Viss ikke kommer det til å ramle ned unødig mange, pga lav erfaring på de i front. Disse vil jo sitte i front uten betaling viss de må, bare for å få utøvd sin drøm om å fly stort fly. Ikke lett som etablert familie mann(kvinne) å ta opp den konkuransen !
"Kredittkortpilot"--> det ordet likte jeg. Alle etter 1985 er vel i den kategorien. Gode tider, stort sett. Snille foreldre med pansatt hus.... Vi har alle vært med på å mette markedet med piloter...

Tilbud-Etterspørsel-- her har det blitt ett missforhold. Det er vel dette som er roten til dagens problem...rett å slett for mange med CPL (og TR på 737 eller 320).

Til alle dere som har jobb, lykke til videre.
Til oss andre...Skal vi kanskje se oss om etter noe annet ??? Bare en tanke...... Å,jeg glemte meg et øyeblikk. Jeg bare måå fly ass..! Personlig må jeg heldigvis ikke det. Men jeg kunne tenkt meg det. Det er en forskjell.

God natt!

F
falconetti is offline