PPRuNe Forums - View Single Post - TUIfly Nordic looking for F/O
View Single Post
Old 16th Sep 2009, 16:47
  #90 (permalink)  
Narog
 
Join Date: Jun 2007
Location: Sweden
Posts: 8
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
FlyTCI: Du verkar ha fått detta med rekrytering lite om bakfoten... Jag förstår din frustration över att kanske inte få komma till första steget trots din erfarenhet, men det är ju inte hela bilden... Små bolag i startgroparna tjänar ofta på att anställa erfarna, och kanske lite äldre piloter av kända anledningar. Större bolag som TUIfly och Widerøe, som också nämnts i den här tråden har en annan syn på det hela. Här handlar det i första hand om att få in "rätt" folk. Erfarenheten kommer med åren, men om man inte passar in i en önskad profil är det värre. Med profil, så menar jag inte det som du tidigare skriver om att "ändra sig och lära sig flyga som TUI vill...", utan jag pratar helt och hållet om det personliga planet.

Widerøe som har en krävande operation har ju t ex INGA sim-tester överhuvudtaget. Inte ens flygrelaterade prov och dyl. Deras träningsavdelning kan lära dom flesta att flyga där om man har rätt inställning, och det är det WF letar efter. Samma med TUIfly.

Om rekryteringsavdelningen på TUIfly läser en ansökan från en person som har massa erfarenhet, men som de direkt känner inte verkar vara ha rätt personliget, då går han inte vidare. Om däremot nästa kandidat råkar ha mindre erfarenhet, men tycks besitta andra kvaliteter, då har han helt enkelt större chanser.

Kort och gott, uppfyller man grundkraven, så handlar inte allt om den som har flest timmar!

Lycka till!
Narog is offline