PPRuNe Forums - View Single Post - Widerøe opptak
Thread: Widerøe opptak
View Single Post
Old 11th Aug 2009, 00:24
  #187 (permalink)  
Hanguren
 
Join Date: Apr 2008
Location: Norway
Posts: 61
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Guttn; Nå eksisterer ikke SAS Commuter lenger, og noe som heter SAS Commuter DK har heller aldri eksistert. Det er SAS som har kjøpt CRJ900ene, og de 13 flyene flyr ut fra CPH. Det er selvfølgelig helt uaktuelt om SAS skulle fly vestlandsrutene fra CPH basen, så eneste mulighet til at de skulle komme inn på vestlandsrutene er at SAS velger å stasjonere noen av flyene i Norge, og la de fly rutene. Men en CR9 tar nesten dobbel så mange pax, og er ekstremt mye dyrere å operere enn en nedbetalt F50, så jeg tviler sterkt på om noe slikt vil skje.

Ang hva som er mest økonomisk av SAS F50 eller WF så har ikke jeg noen fasit, men jeg vet at SAS regnet på å sette inn sine egne Q400 på rutene for noen år siden, og det kom svært dårlig ut økonomisk i f.t. F50 operasjonene. Så hvis det nå skal lønne seg med WF så blir det ihvertfall med mindre Qer enn 400en. Spesielt tatt i betraktning at WF vel nå er dyrere både på cockpit og kabin (?) enn RC vilkår i SAS, handling folkene er de samme, og leasing/rente kostnadene på flyene er de samme om det er SAS eller WF som flyr.

Før eller senere blir nok dette WF ruter, men i dagens situasjon så tviler jeg litt på om SAS Group prioriterer å bruke rundt en halv MRD på å kjøpe nye fly på et rutenett som genererer overskudd med nedbetalt materiell. Hvis de i dagens økonomiske situasjon i det hele tatt får lån til slike innkjøp... Og så samtidig skape ytterligere overtallighet i SAS, og behov for ansettelser i WF.... Om 2-3 år; Ja kanskje, men før det; Nei!

Men den som har lever får se... :-)
Hanguren is offline