PPRuNe Forums - View Single Post - Jobbmarked i Norge de kommende årene?
View Single Post
Old 4th May 2009, 10:14
  #37 (permalink)  
Jobhunter
 
Join Date: Aug 2007
Location: Norway
Posts: 94
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Mitt tips er at du må ha økonomi til å tåle å gå lenge uten jobb når du er ferdig utdannet, samt ha penger i bakhånd til typerating og mulighet for lav lønn de første årene.
Ellers er dette høy risk, de som faller fra etter mitt syn er de som stifter familie eller ikke har økonomi til å fortsette.
Det er ikke lett for en småbarns far å takke ja til en Caravan jobb i utlandet når mor er hjemme med små barn, og ofte er det slike jobber man må ta for å komme videre. De kjente selskapene kan ikke ansette alle de som er nyutdannet.

Finnes mange skoler og programmer, men her et et eksempel.

Regnestykket blir fort slik:

ATPL Integrert 728000
Ekstra timer Røros flyskole 10 timer 47000
Gebyrer for ATPL Teori og oppflyving 15000
Opphold og reiser i Norge til eksamen og Røros 5000
Reise til USA 7000
Bil og Forsikring utstyr o.l USA 20000
Renter under utdannelse ca 3 år 60000 (kun rente, kan ikke trekke av fradrag når man er instruktør i USA)
Levekostnader første år USA 60000


Dette blir 942000.

Få en ordning med banken om kun å betale renter før du får jobb.

Fra du kommer hjem fra USA til du er ferdig med teori går folk enten uten jobb, eller med redusert inntekt for å lese ATPL teori. Regner med at man jobber litt slik man ikke går i minus under denne perioden.

I USA bør man kunne gå i null under tiden som instruktør forutsatt man finner jobb som instruktør, og greier å få timer. Kan være vanskelig i nedgangstider.


Den første jobben blir fort slik man må betale 70000 for utsjekk på enmotors turbin, samt lønn på 150-180000 i året. Går fort mange år før dette tilbudet engang kommer, du kan selvsagt ha flaks å få noe bedre på dette tidspunktet, men mitt poeng er at man må ha råd til å greie seg uten.

Etter noen år i et lite selskap kan det også bli tungt å finansiere rating på neste jobb siden det ikke lar seg gjøre å spare når man flyr Caravan.



Finner man ikke jobb går det fort 15000 i året for å holde sertifikater gyldige. Inklusiv renter ca 50000. Har man kjøpt egen 737 rating koster det omtrent 60000-80000 per år å holde den gyldig.

Kommer også legesjekker og andre utgifter, dette var det jeg kom på i farten.

Er ikke alt gylding når du evt får jobbtilbud er sertifikikatet verdiløst, prøv å hold alt gyldig.

Havner du i Widerøe når du er ferdig er nok alt topp, men flyr du Caravan i Afrika eller aviser om natten for småpenger er nok ikke dette verdens beste jobb. Er spesielt kjedelig hvis du jobber i helt annen bransje etter du har gjort alt dette, da kan det være fristende å få en godt betalt jobb utenom flybransjen hvis man f.eks etablerer famile. Er desverre mange skilte piloter i lufta så dette er noen etablerte folk bør tenkte på.

Mitt tips er spar alt du kan, og bruk minst mulig penger under utdannelsen, og vær realistisk. Veien til en skikkelig flyjobb kan bli veldig lang. Og du må sannsynlig ofre en del underveis. De som har fått gode jobber angrer ikke, men de som ikke har komt like langt er nok ikke like positive.

Uansett lykke til!

Last edited by Jobhunter; 4th May 2009 at 13:46.
Jobhunter is offline