PPRuNe Forums - View Single Post - Jobbmarked i Norge de kommende årene?
View Single Post
Old 3rd May 2009, 19:05
  #36 (permalink)  
Vwhy
 
Join Date: Mar 2009
Location: yiha land
Posts: 15
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Jeg var også heldig å fikk meg jobb ikke så veldig lenge etter at jeg var ferdig med utdannelsen, noe man vel kan se langt etter i dagens marked.
Fikk verken "sas-lønn" eller "LT-turnus" men helt ok betingelser og ikke minst morsom og variert flyging.
Men har en bekjent av meg som akkurat er ferdig og har hørt skrekkeksempler om hvor kyniske dagens selskaper kan være, og hadde vel vært litt skeptisk til å bruke 700k+ hvis det er denne veien bransjen går.

for å gi noen eksempler; 400k nok i airbusrating som gir deg jobb i 6-12mnd, for når lavsesongen kommer er det mye billigere å ha nye folk i piten som gladelig betaler 400k de også, forkastelig!
Fra samme engelsktalende øygruppe har vi jo også de som gjester sandefjord område innimellom, der ender man opp med etter å ha betalt for alt fra jobbsøknad til simcheck til type med en lønn på 15k pund i året, noe man kan ha i opptil 23mnd, og tipper vel at de fleste ryker på huet og stumpen ut så fort de blir overbetalte f/o`s, forkastelig!

I vårt kjære norden er det nok litt bedre men det finnes da mye rart her også med freelance meg både her og der og kjøper du typen skal du selvfølgelig få jobb her, men bare for 6mnd da selvfølgelig, for lenger enn det da kan jo lønna di ha kommet opp på et nivå man faktisk kan leve av.

Dette er skrekkeksemplene og ikke standarden (ennå) heldigvis, men viser jo hvor ille ting kan bli og faktisk er. Og beklageligvis er det lite man får gjort med det, min lille måte å "protestere" på er å kun fly med de seriøse aktørene der ute, de jeg vet jeg faktisk kunne tenkt meg å jobbe hos hvis jeg en gang frivillig eller ufrivillig skulle bytte beite, noe å tenke på.
Vwhy is offline