PPRuNe Forums - View Single Post - Jobbmarked i Norge de kommende årene?
View Single Post
Old 2nd May 2009, 13:50
  #32 (permalink)  
esteindal
 
Join Date: Feb 2003
Location: Norway
Posts: 18
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Her var det mange interessante synspunkt!

Uansett hva slags yrkes- og karrierevalg en gjør, kommer det nok en tid da de store utfordringene blir mindre. Og det skyldes antakelig at en får erfaring, rutine og innsikt i jobb og seg selv slik at "problemer" ikke blir til store utfordringer.

Hva gjelder flygeryrket må det vel sies at rutiner og repetisjon er en stor del av hverdagen. Det kan godt fremstå som kjedelig, men for meg betyr det trygghet og ikke minst flysikkerhet.

Hvis en nå er så heldig at SOP og "company rules" ikke fremstår som en tvangstrøye, men gir muligheter for en smule individualisme og personlighet, ja, da tror jeg at det går godt an å stå flygerkarrieren ut til pensjonsalderen uten at en blir møkka lei.

Der jeg jobber har vi det slik. Det var nok friere før, men det var nødvendig å stramme inn for å ivareta stadig strengere krav fra kunder, profesjon og styringsverk.
Jeg slipper å sitte i timesvis å vente på TOD. Stort sett går det 20 minutter fra avgang til landing. Og da har en foretatt full IFR utflyging og innflyging i ofte krevende forhold hva gjelder vær og føre.

Nei, kjedelig og uten utfordringer blir det aldri her. Ingen to dager er like, for det som ene dagen opplevdes som skikkelig røft, kan godt neste dag være en ren nytelse med naturopplevelser og hyggelige mennesker som er gledesstrålende over å få oppleve Norge i all sin prakt.

Lønna er heller ikke så verst, selv om andre yrker nok kan betale tilsvarende eller bedre. Og utdannelsen må ofte privatfinansieres uten støtte fra Lånekassen. Hvis en da ikke er så heldig å komme inn ved UiT eller Forsvaret.

Skulle jeg ha noen ankepunkt til det å velge dette yrket er det kostnadene ved utdannelsen der en sponser seg selv. Men uansett er det fullt mulig å komme i godt betalt jobb hvis en er sta, tålmodig og er villig til å "gå gradene".

Jeg har ikke fly og flyging som hobby. Min nærmeste omgangskrets er heller ikke i bransjen, med få unntak.
I dette yrket som i de fleste andre, er det viktig å få impulser fra andre elementer enn det en holder på med til daglig, i hvert fall når en har holdt på ei stund.

Har ingen betenkeligheter med å anbefale en flygerkarriere. Men det er nok lurt å finne ut på forhånd om en liker å fly(ta noen flytimer), og en må være klar over at det er kostbart å ta utdannelsen og ta høyde for det.

Ikke tror jeg at flygere har høyere skilsmissefrekvens enn andre yrker heller. Og sjøfolk, fiskere og anleggsarbeidere er lenger og mer borte hjemmefra enn det vi er.
Men kanskje er fristelsene vi utsettes for større.....
esteindal is offline