PPRuNe Forums - View Single Post - Jobbmarked i Norge de kommende årene?
View Single Post
Old 28th Apr 2009, 21:08
  #23 (permalink)  
2beers
 
Join Date: Nov 2003
Location: Scandinavia
Posts: 90
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Utdanning först, yrkespilot senare

Sedan jag var fem år ville jag bli pilot, först inom flygvapnet och när jag blev för lång för dem civilt. Men marknaden var dålig och jag läste IT på Universitetet istället i några år, jobbade sedan i några år till och tog helikopterutbildningen sen. Tog PPL-A som 20-åring och hade det i 11 år innan jag påbörjade en yrkesutbildning inom flyg. Under dessa år har jag varit delägare i tre olika flygplan, flugit akro på tävlingar och airshows och haft mycket skoj.
När jag konverterade mitt australiska CPL-H i Norge var vi 13 st som skulle ta komersiella papper. Idag arbetar såvitt jag vet endast fyra med helikopter, inklusive mig. De övriga nio sitter med en utbildning som inte är värd något och skulder från 0 till miljonen beroende på ålder och annan utbildning. Men de yngsta sitter med den största skulden eftersom de lånat alla pengar medan de äldre har kunnat spara innan och jobba delvis under utbildningen.
Att låna pengar till en ny utbildning efter att man redan sitter med en miljon i skulder med räntor som ska betalas är inte något at rekomendera. Om man däremot har jobbat ett tag, skaffat en stabil ekonomi så är en komersiell pilotutbildning inte lika stor utfordring. Att ha en dröm och följa den är helt rätt, men gör det med öppna ögon och en realistisk plan, de sämsta att fråga om råd är flygskolor eller deras elever. Skolorna vill ha kunder och eleverna vill inte tro att det inte kommer att finnas jobb.
Mitt råd är alltså att skaffa en universitetsutbildning först och ett PPL-A, jobba ett tag och om du vill fortsätt med CPL, teorin kan göras på distans medan du arbetar, flygningen på helger och semestrar.
Med en universitetsutbildning har du dessutom något som många andra i branschen inte har och det är inte dumt när det ska ansättas folk som ska ansvara för företagets mångmiljon-maskiner och dess passagerare.

Lycka till och gör ett klokt val, börja flyga snart men bli yrkespilot om flera år.

/2Beers
2beers is offline