PPRuNe Forums - View Single Post - Jobbmarked i Norge de kommende årene?
View Single Post
Old 15th Mar 2009, 16:17
  #9 (permalink)  
Vmu
 
Join Date: Oct 2000
Location: Scandinavia
Posts: 43
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Jeg anbefaler dette yrket kun til mine verste fiender.

Fordeler med flygeryrket:
  • Hyggelige kolleger
  • Bra lønn på toppen av næringskjeden
Ulemper med flygeryrket:
  • Etter noen år blir yrket ekstremt rutinepreget. Man har kanskje dårlig vær og glatte og korte rullebaner, men i bunn og grunn gjør man nøyaktig det samme hver eneste dag, i år etter år
  • Lønna er bra kun i de største selskapene
  • Ekstrem økonomisk risiko ved selvfinansiert utdannelse. I tillegg er utdannelsen en enveissluse; den gir høy gjeld og kvalifiserer ikke for noen annen jobb om du skulle synes at flyging er kjedelig.
  • Generelt vanskelig å påvirke når du jobber og når du har fri(dvs vanskelig å ha et liv utenom jobb)
  • Det er mange, mange andre som kan gjøre min jobb like bra som meg. Og de er villig til å gjøre den for lavere lønn og fritid. Faktisk er noen villig til å betale for å gjøre jobben min(!). Det betyr kontinuerlig forringing av vilkårene i bransjen generelt
Flygeryrket passer vel best for folk uten familie og uten fritidsinteresser, som synes det er kult å tasse rundt på flyplasser i klovnekostyme.

Ja, jeg er en loser. Vinnerne er etter min mening folk som jobber 8-16 i offentlig sektor med fleksitid, fri hver ettermiddag, fri hver helg, jobbsikkerhet som man kan drømme om i flybransjen, mulighet for å bytte jobb når det blir for kjedelig(uten å tape ansiennitet...).

Ta heller en ordentlig utdannelse.

Vmu, the loser

Last edited by Vmu; 16th Mar 2009 at 05:39.
Vmu is offline