PPRuNe Forums - View Single Post - Pressemelding fra SAS 17.4.2002
View Single Post
Old 27th Apr 2002, 07:41
  #32 (permalink)  
Payscale
 
Join Date: Jul 2001
Location: Gulf playing Golf
Posts: 1,141
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Alle har en mening om SAS. Det synes jeg er fint og sundt. At nogle er fejlinformeret og slynger påstande ud i affekt, er vel normalt, når vi nu er på et rygteforum.

Hvilke ruter der er lønsomme og hvilke der ikke er, er ikke for mig at sige.

Een ting vi alle ser, et at firmaer som Sabena og Swissair ikke er her mere. Det er firmaer som vi har stået skulder til skulder med i mange år. Konkurrenter...ja, men med sammen baggrund. Tidligere statsejede selskaber. Nu står SAS tilbage alene, og der sætter helt sikkert tankerne igang hos både ansat og ledelse.

Vi undere os jo allesammen hvor logikken er i at fyre piloter og beholde den tunge administration. Færrer til at tjene til resten. Deri ligger problemet set med mine øjne. Lavprisselskaberne er trimmet og kampklar. Trimmet fordi de aldrig har været tunge klodser som SAS, Sabene og SwissAir.

Er det muligt at trimme SAS til en kampklar enhed? Vil medarbejderne det? .... Det er i mine øjne ikke piloterne der skal ud. Men når man ser nøgternt på det, så bliver det nok svært at overbevise LFF (luffartsfunktionærforeningen) at deres medarbejder skal fyres. Eller prøv at gå ned på kaffestuen hos lasterne og fyr dem....så får man sku nok H.A. på besøg derhjemme

For læmand ser det ud til at SAS tager en anden vej. Hellere eje andele i andre selskaber og sælge sin knowhow. Så slipper man for et stort produktionsapparat. I princippet en rigtig god løsning hvis man tilfældigtvis ikke er pilot eller CA'er......

Historisk set har andre scandinaviske selskaber ikke ansat SAS pilot i nedgangstider. Enten fordi de selv er nede eller fordi der ganske ret konkluderer at piloterne vil hjem til SAS når opsvinget kommer.

Så kære venner og kolleger det er nu i skal tage jeres private beslutning. Blive og kæmpe for overlevelse eller rejser til fjerne himmelstrøg.
Beslutningen er dine egne og kan ikke kritiseres.

Good luck
Payscale is offline