PPRuNe Forums - View Single Post - Widerøe opptak
Thread: Widerøe opptak
View Single Post
Old 16th Jan 2009, 20:16
  #89 (permalink)  
ladiesman217
 
Join Date: Sep 2008
Location: Europe
Posts: 3
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
WF flyr ikke inn i fjellveggen av den grunn nei, de bare kjører av rullebanen av og til....

Du trenger ikke å ha noen erfaring for å få jobb i WF. Du trenger ikke en gang kunne noen ting om fly for å klare opptaket dems... Jeg synes det er både rart og skremmende.....

Har hørt om folk som har strøket både en og to ganger i simulatoren til WF, og allikevel får fortsette. Det er ganske spesiellt.

Jeg på min side synes det er heeeelt feil måten WF finner ut av hvem som er "egnet som pilot i Widerøe". De er langt mer interresert i ÈN enkelt psykolog sin mening enn å se etter folk med erfaring og kompetanse. Jeg har snakket med flere andre psykologer som S L A K T E R Wfs måte å finne "egnede" folk. Er vel ikke mange operatører i Europa enn WF (og Lufttransport) hvor erfaringsnivået til de som blir ansatt er mer viktig.

Jeg lurer på om Ola og Kari Nordmann (og Tv2,VG osv for den saks skyld) egentlig er klar over hvordan Widerøe tar opp piloter til å fly på kortbane nettet i Norge(?) Tror nok folk som bor i Finnmark, Lofoten, Helgeland GJERNE vil at de som sitter bak spakene har mest mulig erfaring. Det er vel ikke såååå farlig om de ikke vet forskjell på tverrsum og tverrsumdifferanse, er vel viktigere å kunne fly en ndb app i minima vær og med fjell på alle kanter
Her er det folk på forumet med flere tusen total timer og flere hundre timer multi som ikke engang blir kalt inn på opptak, mens folk med 500TT får jobb der til slutt....
Og det å forsvare WFs tester blir litt vansklig når:

1, mange/de fleste av de som består testene har hatt tilgang på dem før prøvedagen.(ALLE de jeg vet om som har bestått har hatt testene på forhånd)
2, WF er det eneste selskapet med slike tester i Norge, og som ansetter folk med minimal erfaring. De er vel også det selskapet med flest hendelser.... Er det en liten sammenheng her?

Widerøe bruker så mye ressurser på å teste piloter, men å teste om de kan fly eller kan noe om fly, nei det blir ikke gjort.

Litt spesiellt, synes nå jeg.
ladiesman217 is offline