PPRuNe Forums - View Single Post - Is this "Scandinavian" forum necessary ?
View Single Post
Old 17th Dec 2000, 19:26
  #10 (permalink)  
NIK
Guest
 
Posts: n/a
Wink

Vigtigheden af et anonymt forum skal jeg som den første erkende, at man naturligvis ikke må undervurdere. Det har jeg konstateret de seneste dage, eftersom vi på SAF har modtaget adskillige kritiske og i mange tilfælde konstrutive email forslag til SAF's fremtidige drift. Derfor er det skønt at PPRuNe har denne ide op, som jo egentlig har været foreslået Danny mange gange! Men nu er det her!

Til de scandinaver som er meget skuffede over at SAF overgår til ikke anonym tilværelse fra nytår, kunne det da være interessant, at høre hvad I ville gøre, hvis der kom et anonymt brev til jer med posten en dag, hvori der lå en besked om at offentliggøre et læserbrev på jeres egen webside. Læserbrevet indeholdt meget krænkende oplysninger om en nær ven eller chef?

Det er jo desværre sådan tingene fungerer enkelte steder på SAF i øjeblikket, og det er naturligvis ikke den måde vi webmasters havde tænkt os at drive vores hobby på. Derfor ændringen! Det er desværre ofte de meget få, som ødelægger det for de mange!

Vi havde håbet på at vi kunne undgå disse grimme indlæg med personlig vendetta som tema, dels fordi det ikke er særligt konstruktivt, og dels fordi det ikke tjener nogens interesse, ud over forfatterens.

Det kan vi nu i naivitetens klare lys se at dette ikke var muligt. Der har helt sikkert kørt mange gode diskussioner på SAF, men tendensen var for os webmasters ikke til at tage fejl af - hvis folk kan "skjule" sig bag anonymitet, vil fremtidens indlæg ende ligesom på PPRuNe - man når lige en 5-6 indlæg ned, og så starter den personlige forfølgelse istedet for at holde sig til
sagligheden om emnet. Det viser jo blot, at vi alle uanset erhverv, kun er mennesker
i den sidste ende.

Mht sproget her, generer det da ikke mig at vi skriver på hvert vores sprog. Tværtimod er det vel med til at højne kendskabet til nabosprogene på lang sigt, og jeg er da en født optimist nok til stadig at tro, at vi nok skal få en sober debat her på PPRuNe's scandinaviske forum.

Tilsidst et lille hint fra en webmaster! Selv om man er tilmeldt som "anonym" er det en sandhed med modifikationer. Webmasteren
er altid i stand til at se "hvem" der er ophavsmand til diverse postings. Ved hjælp af IP:logged funktionen kan man følge de "fodspor" den enkelte forfatter har sat gennem sine postings, og kan med denne finde forfatteren til enhver posting, hvis det skulle ende med et retsligt krav fra et stødt firma! Endnu en grund til at modere sig selv en smule!

Også God Jul & Godt Nytår herfra!

Med venlig hilsen

N. Petersen