PPRuNe Forums - View Single Post - Noen fått jobb?
View Single Post
Old 11th Jul 2008, 17:48
  #144 (permalink)  
/385S
 
Join Date: Jul 2008
Location: and let die
Age: 51
Posts: 13
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Jada, det var selvfølgelig det jeg mente! Og det gjelder forsåvidt alle av oss på pax flåten, med mindre du snakker om CX Cargo?

Etter 9 år på finnmarkskysten / troms/ helgeland / vestlandet med opptil 9 sektorer om dagen og flere landinger og missed-approacher enn de fleste oppnår gjennom hele sin karriere, så er det faktisk helt o.k. å tilbringe 18 timer/måneden i venstresetet på en 744 mens de feiter meg opp på røykelaks og kaviar. Men hver for sin smak, ikke sant?

For de av oss som fortsatt har 25-30 år igjen i bransjen, er 2-3 år som relief (Second Officer (SO)) godt kompensert med widebody-erfaring og command før man er 40 hos en legacy-carrier, samt europeiske baser i LHR/AMS/FRA/MAN eller CDG. Nye SO'er har i snitt mellom 3 og 5,000 timer og ligger i 30-35års aldersgruppen når de joiner CX, hvorav en del kommer fra military fighters, noen fra low-cost carriers / charter (737/757/767), noen fra buzzjets og resten fra regional turboprop/fan (DHC-8 / CRJ / Embreyer). Alle har allerede fått sin del av sectorer i karrieren, og klarer seg fint med ett par år over 20,000' og 3 turer i måneden.

Når man i tillegg dobler (og som FC i HK tripler) lønnen uansett hvilket norsk selskap man snakker om, og deretter kan velge fritt om man ønsker å bo i Norge, HK eller resten av verden og fortsatt ha fri 17-19 dager i måneden på Long Haul, så var nå valget greit for min del. Ikke vær bekymret, Berskerker; jeg skal nok få dekket behovet for landinger og avganger gjennom de neste 30 årene som FO/FC.

Så jada, jeg "mener vel å sitte paa jump seat 3 turer pr. mnd." Men for ordens skyld, så er vi av nødvendighet 4 stykker ombord, hvorav der ( som du kanske allerede vet) kun er seter til 2 av pilotene ved spakene. En nødvendighet, siden vi desverre ikke har så mange 7 minutters legger. De fleste er mellom 12 og 16 timer. Ting er på ingen måte perfekt her, (noe som Yeager har formeninger om), men alt i alt tror jeg valget er riktig. Så får vi se om 30 år vi hadde rett.

Så nyt nå alle landingene dine, Berserker. Der er nok av dem til oss alle, skal du se.

Last edited by /385S; 12th Jul 2008 at 07:42.
/385S is offline