PPRuNe Forums - View Single Post - HJELP.
Thread: HJELP.
View Single Post
Old 26th Apr 2008, 03:21
  #27 (permalink)  
esteindal
 
Join Date: Feb 2003
Location: Norway
Posts: 18
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Vi er jo inne i en brytningstid da de nasjonale reglene skal forenes med et overnasjonalt regelverk som faktisk ikke er ferdig ennå!

Dette slår ut i alle mulige retninger, spesiellt slik vi ser her(de som stiller svakest har dårligst utgangspunkt og blir ditto straffet fordi regelverket så langt er laget for det etablerte).

Hvorhvidt Tilsynet er i Oslo eller Bodø er jo knekkende likegyldig, men siden jeg er "co-lokert" med dem må jeg fremme følgende påstander:

De har en meget høy profesjonell standard, med få unntak....

Saksbehandlerne, både på teknisk og operativ, er i de fleste tilfeller folk som inntil nylig har vært våre kolleger i diverse selskaper i Norge og har dermed turnert det regelverk som de i dag skal forvalte. Og vet derfor i stor grad hvor skoen trykker.

De er lydhøre, og er i den grad de kan(innenfor europeisk regelverk og flysikkerhet) pragmatisk i forhold til tolkning.

Jeg kom hjem fra USA med en ATP helt tilbake i etthundre-og-tyttebærtiden og fikk dermed en enkel konvertering til norsk C/D. Da bestemte jo den nasjonale myndigheten selv hva som "gikk og ikke gikk". De hadde da en tilnærming til FAA cert som vi i dag ser langt etter...(nå er det politikk som styrer hva som går og ikke går og det kan se ut som om både Bleriot og brdr. Wright var født og oppvokst på Toten...)

I dag kan det se ut som om at (EU)reglene for sertifikater, ratinger og tillatelser er konstruert for å skape mest mulig penger i systemet i stedet for å fungere som terskel for skills og knowledge.

Det regelverket som gjelder er i stor utstrekning laget etter påtrykk av sterke kommersielle interesser(les: lobbyvirsomhet).
Organisasjonene til arbeidstakerne i bransjen har ikke blitt lyttet til i like stor grad, og det er sikkert vår egen feil(vi har vært for cheape...).

Jeg tror nok at vi kommer sterkt tilbake når begeret blir fullt. Anbefaler at dere som per i dag ikke er med i en "pilots association" snarest melder dere inn for å la deres stemme høres. Slik kan vi kanskje klare å sette fokus der det bør være!
esteindal is offline