PPRuNe Forums - View Single Post - HJELP.
Thread: HJELP.
View Single Post
Old 23rd Apr 2008, 18:43
  #1 (permalink)  
Westflyer
 
Join Date: Sep 2002
Location: Norway
Posts: 15
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
HJELP.

Var i kontakt med Luftfartstilsynet her om dagen, for å få godkjenning for typerating. Jeg har nasjonalt (ICAO) CPL, med sleeping ATPL.
Når jeg pratet med mannen der oppe, presterer han å si at regelverket er endret, og jeg må ha gyldig JAR ATPL teori for å få tatt rating. Dette gjelder også selv om flyet er under 5700 kg, og kan flyes single pilot. På spørmål bekrefter vedkommende at jeg kan ta en rating på f.eks King Air 200 å fly denne privat, men jeg kan ikke fly den kommersielt som styrmann....
Ifølge vedkommende, så er dette regler som trådte ikraft 01.01.07.
Nå har jeg skummet gjennom BSL C og JAR OPS1 opp og i mente, og kan ikke finne noe som indikerer dette.
Han påsto at det i fjor var to personer som hadde fått tatt rating uten den prøven de krever for at jeg skal kunne komme meg videre, og det var gjort på bakgrunn av at de ikke visste hvordan de skulle tolke reglene.
Nå skal det sies at de påstår denne prøven på 40 spørsmål skal være praktisk anlagt, men hva hjelper det for meg som ikke har noen operativ erfaring enda og flyr lite? Dette vil jo være ensbetydende med at jeg må gjennom terioen en gang til. Noe som igjen betyr at det ikke blir noe styrmannsjobb på meg i år heller..

Jeg antar at dette er for å tvinge alle over på JAR sert, og kan ikke forstå at det kan gjøres sånn uten videre.

Er det noen som har en god ide om hva jeg skal gjøre?
Westflyer is offline