PPRuNe Forums - View Single Post - Ny SAS-strejk?
Thread: Ny SAS-strejk?
View Single Post
Old 10th April 2008 | 05:41
  #79 (permalink)  
The Swedish Virgin

From: Scandinavia
Hanguren

Virgin . . . .Yes and no. . . . .

Enligt den information som jag fått vet ingen vad som gäller angående lön vid återanställning. Nu var jag medlem i DPF men det ska ju inte spela någon roll.
Om det är så du skriver så tycker jag fortfarande inte att det är en fair deal, och om så är fallet är det ju vi 300+ som återigen får betala det absolut högsta priset.
Kan någon motivera varför de 300+ piloter, idag i högersätet hos BA, Cathay, Lufthansa, Virgin och Emirates eller i vänsterstol ( trainingcaptains o captains ) hos bolag som Easyjet, Ryanair, Norwegian, Sterling och Thomson mfl ska ha lägre lön än de ex BU styrmän som kom in med 2-3 års senioritet i Braathens eller för den delen lägre än de SC styrmän som anställdes 2001 och som idag flyger i main.
Och nej, jag menar inget ont om de piloter som kom in från Braathens. Alla ser om sitt eget hus och de var helt enkelt mycket bättre på det än vi som satt på andra sidan. Det är (var ) ledningen som gjort fel.
En mer kompetent och erfaren grupp av piloter än de 300+ uppsagda har SAS troligen aldrig anställt så varför skulle de få göra det med rabatt.
Det är väl upp till pilotföreningarna att visa om det fortfarande är "sköt dig själv och skit i andra" mottot man arbetar efter eller om man bytt till den mer ärorika "en för alla o alla för en"

Hoppas det blir en greaser nästa gång . . . . . .
The Swedish Virgin is offline  
Reply