Empati skrev:
Overtalligheten i SAS var der LENGE før sammenslåingen av SKBU. Visstnok er det ikke synd på exbu, men her sikter du på feil mål!
Det finnes tilfeldigheter her i verden, og dette er en av dem. Rettferdig for de oppsagte i SK - NEI!
Er vi som ble oppsagt sår??????? Ja, det håper jeg dere er klar over......
Vi mistet jobbene våre, mye på grunn av at SAS kjøpte opp BU. Jeg fremmet dette problemet for Pilot foreningen allerede i 2002. Den tids forman (FL) ringte meg opp og forsikret meg om at slikt kom aldri til å skje siden pilot gruppen i SAS hadde et meget bra forhold til SAS ledelse og at SAS aldri ville ansette piloter ifra andre selskaper inkludert BU ved et oppkjøp, om det var SAS piloter som var oppsagt.
BU oppkjøpet og overtakelsen var en meget detaljert plan ifra SAS ledelsens side om hvordan de skulle behandle overtalligheten med piloter etter at BU var kjøpt opp. De drev derfor BU som et selvstendig selskap under SAS frem til de hadde sagt opp det som trengtes av SAS/SC piloter. Deretter ble admin delen integrert og så kom pilot integreringen. Hadde ikke SAS kjøpt opp BU ville de mest sansynlig ha godt under og SAS ville da ha beholdt flere av sine opprinelige ruter og fortsatt med ekspansjon. Men, det ville også ha skapt "skrik og skriv" i aviser og TV om at storebror SAS nå endelig hadde presset lillebror BU ut, og dermed forårsaket hundrevis av tapte NORSKE arbeidsplasser. Vi ser det samme med Spanair, BlueOne, etc., etc.,..
Hadde det blitt inskrenkninger i SAS uten å flagge ut flyruter og flytyper, og om SAS ikke hadde tatt in BU med silke hansker, da hadde det sett annerledes ut..
Så skal du sikkert argumentere for at BU flyr jo bare sine "egne" fly.

Hva skulle de ha fløyet om SAS ikke hadde køpt dem opp. Ingen andre ville kjøpe dem. KLM var på banen en stund, men selv de med en my dypere lommebok en SAS så at det ikke var økonomisk. SAS kjøpte opp BU for at ingen andre skulle komme inn på det norske markedet og ferie ruter. De glemte bare Norwegian, som har gjort en kjempe job med å markedføre seg selv.
Retter jeg skytts mot feil mål??? Nei det gjør jeg ei. Kommentaren som jeg skrev tidligere var rettet til BU piloter som syter. Jeg har jobbet lenge nok i denne bransjen til å se at vi som piloter ikke har så mye vi skal ha sagt når selskaper bestemmer seg for å slå seg sammen. MEN, for all del. De som nå flyr i SKBU og som fikk beholde jobbene, med god lønn og gode betingelser, SLUTT Å SYT.

De beholdt hjem og jobb..............
Om BU piloter fortsetter denne diskusjonen om urettferdighet, så skaper det bare enda mere "sour feelings" inad i dagens SKBU.