Til dere tre siste: Jeg har selv sett benchmarking mellom de fleste større flyselskap, godkjent av de enkeltes flygerforeninger, som klart viser at SAS er helt i toppen på vilkår. Generelt så ligger SAS en del under de større europeiske på lønn, men over på antall fridager, og langt over når det gjelder pensjonsinnbetalinger. Mange av de større selskapene har 0 i innbetalinger på pensjon, hvor SAS kostnader er 2-300.000
pr pilot, og flere ligger på 10-11 F-dager med helt ned i 2 uker VA, mens SAS ligger på 13 F, samt 6 uker VA. Det er godt mulig det er selskap i verden som ikke er representert i de felles forumene i IFALPA, og derfor setter jeg også et spørsmålstegn om at det kan være andre i verden som har bedre vilkår, men som ikke er med i de undersøkelser jeg har sett. Men sammenligninger inkluderer bl.a. KLM, LH, AF, BA, Singapore, South African, JAL, United, Continental, Delta, etc etc, så spydighetene må dere gjerne putte en viss plass!
Den nye lønnsskalaen i SAS gjør absolutt ingen forskjell på den øvre delen av skalaen - den eneste forskjellen er at det tar lenger tid å komme dit. For en ny ab-initio pilot så er han imidlertid på topplønn mange år før han er pensjonist. SAS kommer imidlertid til å få problem med å få erfarne folk med en viss alder, og jeg er derfor overbevist om at det når (hvis...) rekrutteringen kommer i gang vil bli innført regler om at piloter plasseres inn i forhold til sin erfaring en eller annen plass mellom ltr 3 og 7. Foreningene har vel vært motstander av dette ut fra et "lk lønn for likt arbeid" syn, men det prinsippet er dødt for lenge siden, så at nyansatte blir betalt for erfaring er noe jeg er overbevist om vil komme før eller siden.
Og det er et faktum at BU piloter gikk direkte 12-15% opp i lønn når de gikk inn på SAS lønnsskala, og at pensjonsinnbetalingene utgjorde knapt 10% økning av kostnadene. Legg de to skalaene foran deg så ser du det - det er ikke verre. Og for øvrig; Jeg har aldri sagt at HC ikke kan kritisere 10 ltr eller noe som helst på grunn av at han gikk opp i lønn! Be my guest - han kan kritisere alt hva han vil så mye som han vil, men den friheten har faktisk jeg også. Derfor kritiserer jeg hans utsagn som jeg mener er helt feil!
At noen har andre synspunkt enn meg er helt greit, men å bare motta dritt når jeg skriver fakta gidder jeg ikke. Dere får leve i deres egen drømmeverden - takk for meg på disse sidene!