AUTO/MAN; Nå vet ikke jeg om Dovregubben arbeider i SAS (eller dere om jeg gjør det - hvis det ikke hadde vært for mitt idiotiske nick), men uansett:
Det er enhver gruppe av ansatte piloters ansvar å sørge for en slagkraftig fagforening i SITT selskap, og jeg har selv vært med på å skape en slik i sterk motbør, dog i Norge for ganske mange år siden. Det var tøfft, ledelsen likte det ikke, men de måtte til slutt akseptere det. Men selvfølgelig; de SKAL ha hjelp, og så vidt jeg vet så FÅR de hjelp av SAS foreningene og WFF gjennom SAGPA.
Men nå dreier ikke denne saken seg kun om Air Baltic - de kan nok være en av mange løsninger som SAS ledelse ser for seg, men problematikken i SAS akkurat nå er svært enkel: SAS Sverige ønsker å erstatte RC segmentet med innleie av andre selskap, og SAS Danmark har vel signalisert at hvis Sverige får gjøre det, ja da vil de også ha lov, selv om de har informert oss ansatte om at vi skal få 10-17 CRJ-900 til selskapet, og de første av oss skal på kurs på CRJ-900 i Lufthansa om tre uker.
SAS er nå i en situasjon hvor de ville ha behov for å ansette (inkl reansette) ca 5-600 piloter i løpet av de neste par årene. Regional produksjonen utgjør ca 500 piloter, så hvis SAS får sin drøm oppfylt om å outsource denne produksjonen til andre selskap så skal ikke SAS ansette en eneste pilot innenfor overskuelig fremtid, og våre oppsagte kollegaer forblir ute i kulden. Regional produksjonen i SAS utgjør rundt 30% av pilotstillingene i selskapet, så dette er IKKE en liten sak for oss!
Men tilbake til det jeg hisset meg opp over: Vi har alle vårt å stri med, og jeg har ikke noe problem med å se at det er en naturlig konkurranse situasjon mellom oss ved at de selskaper vi arbeider for er konkurrenter. Men for guds skyld: Vi bør
prøve å unngå å konkurrere våre vilkår åt skogen! Jeg er GLAD for at SAS har en konkurrent i Skandinavia som heter Norwergian og ikke Ryanair! Som pilotgruppe så må vi
prøve å holde sammen, både for vår egen del og for de som kommer etter oss og betaler 7-800.000 for en utdannelse til pilot. Da skal de ikke ende opp med dårligere vilkår enn en vaskehjelp i Nordsjøen, men da kan vi ikke sitte på hver vår gren og godte oss over at kollegaer i andre selskaper skal streike seg til døde!
I alle land så finnes det et lønnsledende stort selskap, det være seg BA, LH, KLM eller SAS. Disse er med på å dra OPP vilkårene for piloter også i andre selskap, men hvis vilkårene går motsatt vei, så er det en stor risiko for at presset blir tilsvarende stort for å dra vilkårene i motsatt vei. Vi piloter har til tider problem med å stå sammen for vår sak, men vær sikker: Slik er det IKKE blant ledelsen i selskapene; De har nær kontakt, og samordnær sine erfaringer for å få ned sine pilotkostnader!
Jeg var kanskje litt skarp i mitt forrige svar, men jeg håper dere forstår at det har en grunn, og det er IKKE kun ut fra min egen situasjon. Jeg kan nok leve fat and happy til jeg går av med pensjon, men hvis de holdninger som jeg reagerte på skal regjere så er ikke pilotyrket noe jeg ville anbefale for mine barn og barnebarn!
Fortsatt god weekend!
SKROT