Falconetti.
Det er som regel de som ikke klarte opptaket som klager mest i slike forum og kaller testene "umulige".
Jeg tror testene på opptaket er fullt mulig for de fleste motiverte personer med normalt evnenivå, men det krever at man har kunnskapene og ferdighetene på plass og så kommer man ikke utenom litt flaks.
Alle tester som kan forberede deg på de psykomettriske testene er bra, om det er dataprogram, eller bøker. Jeg vet mange benytter seg av den såkalte skytesten som kan lastes ned. Den skal etter hva jeg har hørt være nyttig selv om jeg ikke har
prøvd den selv.
Jeg brukte en bok på tallrekker og figurrekker. Det finns en mengde slike bøker å få kjøpt i bokhandler på nettet. Det er en mengde forskjellige mindre tester i den psykometriske testen på opptaket og det å forberede seg spesifikt til hver enkelt av disse er nærmeste umulig, uhyre tidkrevende og krever at du har noen som har vært gjennom testene ved siden av deg som kan fortelle.
I tillegg leste jeg en slik ATPL oppsummeringsbok på teorien som det finnes utallige varianter av. Selv benyttet jeg "ACE the technical pilot interview".
Så må man også kunne fly en helt normal simulator instrument tur med SID og ett par approacher. Bare husk at simulatoren kan være "trimmet" slik at du f.eks må gi masse balanserorsinput til den ene siden for å fly wings level.