PPRuNe Forums - View Single Post - MPL
Thread: MPL
View Single Post
Old 23rd Mar 2008, 08:56
  #23 (permalink)  
Crossunder

Aviator
 
Join Date: May 2001
Location: Norveg
Posts: 483
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Vi får nå vente og se...
Det finnes, etter hva jeg har erfart og hørt andre fortelle de siste årene, uforholdsmessig mange der ute med "erfaring", som aldri skulle ha fått lov til å sitte i hverken høyre- eller venstresetet. For hva er det man mener med erfaring?

1000 timer C-152 eller B777: er det bra erfaring? Er det likestilt med 1000 timer F/A-18 eller King Air? Hvis 1000 timer er bra; hva med 900? Eller 820? Hvem bestemmer hvor denne usynlige, magiske grensen går? Hva slags type operasjon snakker vi om? Hva med seleksjon? En gubbe uten simultankapasitet, men med 1100 timer vs. en jagerflyger med 500 timer? Timetallet vinner?

Selskapene vil også slippe å hente inn folk med tillærte uvaner/holdninger, og heller forme de unge håpefulle i eget company-bilde. Et godt treningsopplegg tar vare på dette, og du har ingen negativ erfaringsoverføring fra tidligere flytyper. En veldig stor del av erfaringen er lokalkunnskap (Nord-Norge /Svalbard /Salzburg), som man ikke nødvendigvis besitter fordi man har tusen timer i boka.
Etter hva jeg hører ute på line, om hvordan man sleit og strevde "før i tida", høres det mest ut som misunnelse. Selv jobbet jeg i 4 år som instruktør, men unner selvfølgelig alle andre å slippe det styret...

Sterlings operasjon er ikke akkurat noe combat mission in ´Nam heller da. ENGM-LPFR stiller ikke de helt store kravene til en stakkars MPL-er

Don´n knock it until you try it.
Crossunder is offline