PPRuNe Forums - View Single Post - MPL
Thread: MPL
View Single Post
Old 16th Mar 2008, 21:48
  #9 (permalink)  
The Swedish Virgin
 
Join Date: Mar 2008
Location: Scandinavia
Posts: 11
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Ex Tfhs Ex Sas

Som tidigare Tfhs elev och tidigare SAS pilot (övertalig) finner jag det högst osannolikt att nyutexaminerade Tfhs piloter ska starta på SAS nästa år. Det är väl för tillfället större sannolikhet för fler uppsägningar än återanställningar. Men det är så vitt jag förstår helt klart att uppsagda har företräde den dagen man behöver piloter, allt enligt kombilistan. Det som kommer stoppa många att gå tillbaka är väl de urusla villkor som kommer att erbjudas och då är ju platsen på kombilistan värd absolut ingenting. SAS borde skämmas om man inte erbjuder de uppsagda lön åtminstone i klass med vad sämst betalda fd Braathens pilot har. De är ju inte ens med på kombilistan ! ! !

Att Sterling tycker det är toppen med MPL kan väl vem som helst förstå. Skapa ett konstant överskott av piloter så att man kan komma undan med de skamliga villkor man erbjuder. Enkel matematik. Läste att även DAT klagar på pilotbrist och på att många lämnar bolaget. Undrar varför . . .

Bolag som Easyjet och Ryanair erbjuder väl dubbla ingångslöner, och även en eloge till Norwegian som jag fått höra erbjuder klart hyfsade villkor, även för nyanställda

Synd att man inte pratar franska, Air France verkar va ett vettigt bolag att jobba för
The Swedish Virgin is offline