Tar du hensyn til slike tall før du sender ut søknader, så vil jeg anta du ikke sender ut mange søknader
Her er det snakk om kapasitetstall, og hva baserer det seg egentlig på? Er det antall seter/antall fly? Eller er det antall flighter/ruter? Jeg vil anta det første, for WF kvittet seg i fjor med 1 stk DHC 8-300, i tillegg skal de kvitte seg med enda 3 stk i år. Samtidig skal det innføres 2 stk Q400, og den første settes i trafikk 26.mars om jeg ikke husker feil.
Så, ja, det blir vel en reduksjon i setekapasitet totalt sett, men i realiteten reduseres ikke behovet for antall piloter. Det er heller snakk om en produksjonsøkning! WF skal blant annet overta Coastair sine ruter mellom Bodø - Andenes - Trosmø fra 1.april, og mest sannsynlig startes også Kirkenes - Murmansk fra april/mai. I sommerprogrammet skal det også flys Bergen - Bodø, som er en ny rute i forhold til i fjor sommer.
Med andre ord bedre utnyttelse av fly og piloter, og skal man tro ryktene (det skal man jo alltid gjøre!?) så planlegges det nå nye opptak/intervjuer og styrmannskurs.
Men vil du ikke søke, så er det ingen som tvinger deg