PPRuNe Forums - View Single Post - WF
Thread: WF
View Single Post
Old 26th February 2007 | 08:23
  #50 (permalink)  
Crossunder

Aviator

From: Norveg
Blue06; Mission accomplished
Båtsfjordrapporten er jo fremdeles en het potet i WFs historie ja. Man kan si mye rundt dette, men personlig vet jeg ikke mer enn det som står i rapporten. Den er nok kanskje, i mine øyne, preget av litt gammeldags tenking. Man finner en syndebukk, sparker denne, og går videre. Dette med sparkingen mener jeg forsåvidt var riktig i dette tilfellet. Meeen; jeg synes godt man kunne tatt opp noen andre tema også:
Det var ikke akkurat ukjent at en god del piloter opererte som vedkommende kaptein. Hvorfor godtok ledelsen dette? Hvorfor fikk ikke dette konsekvenser for organisasjonen, og de ansvarlige der? I stedet fulgte man bare den gode gamle metoden med å ignorere selve årsaken til problemet, og lot andre, likesinnede piloter, få fortsette ufortrødent.
Hvorfor tar man heller ikke opp problemet med "negative transfer of learning"? Her snakker vi om en mann som sannsynligvis er den piloten i verden med flest timer på Twotter. Det man hører "ute på line" er at det var fullt mulig å ta feil av A/P disengage-knappen på Twotter, med TCS-knappen på DHC8. I en hektisk situasjon er det lett å falle tilbake i gamle mønster. DHC8 var nytt for crewet på den tiden, så flyet satt nok ikke i ryggmargen. Dette kan også bli et problem når vi i dag mixer -300 og Q400. Ikke i daglig, normal operasjon, men når ting skjærer seg...
Men, bevares, det har skjedd mye siden den gang! Helt ny ledelse, ny OM/SOP, ny treningsavdeling, nye opptaksprøver (ikke minst), CRM-kurs, nytt opplegg for både styrmans- og skipperkurs, you name it!
Det er vel heler ikke uten grunn at Båtsfjordraporten brukes som eksempel under styrmannskursene. Det er snakk om å endre kulturen i en hel organisasjon, og det gjør man ikke over natta. Det må taes i små doser, og jeg synes WF har gjort en god jobb her.
Så hvis jeg da sniiiker meg tilbake til det opprinnelig tema i tråden, kan jeg nok trygt anbefale folk å søke jobb i Widerøe
Crossunder is offline  
Reply