View Full Version : Helitrans
AFTA
24th August 2008, 21:43
Sakset fra ppjn.com
"Fixed Wing will be closed down. CJ3 in Dec 2008, Jetstreams in Jan 2009 and Merlin Coast Guard most likely in 2008."
Er det noen som tuller her eller?
Trodde de hadde store planer for fixed wing.
BestGlide
25th August 2008, 07:26
Dersom det stemmer, så har det nok en sammenheng med at de sliter med stort gjennomtrekk av piloter på fixed wing. Mange hopper videre til jobber med bedre betingelser (og bedre organisasjon) etter noen få måneder i Helitrans.
An2
25th August 2008, 11:36
Hade inte Helitrans ganska bra betingelser?
7/7-schema och en anständig lön, var det senaste jag hörde.
Kanske har det förändrats!?:confused:
Guttn
25th August 2008, 12:45
Turnusen stemmer nok, men hva de får betalt vet jeg ikke...
BestGlide
25th August 2008, 13:08
Lønnen er heller ikke dårlig sammenlignet med andre selskaper, men det er jo så mye mer enn lønn og turnus som teller
Hunter81
25th August 2008, 15:15
Det går rykter om dette, men fortsatt mye som ikke er helt avgjort enda...
Jobhunter
6th September 2008, 10:58
Pilotene i Helitrans er bedt om å finne andre ting å gjøre, de har kontrakt til jul, så legges fixed wing delen ned. Fixed wing avdelingen tjener penger, så det må ha andre årsaker.
Aiai. Mer kamp om jobbene.
deice
6th September 2008, 14:24
Men, om Helitrans slutar med Fixed Wing och det finns jobb så kan något annat bolag ta det jobbet. Annars är det bara luftslott.
Guttn
6th September 2008, 20:28
Hvem som helst kan prøve seg, men man er jo avhengig av å tjene penger på disse rutene da...:E
GTU
15th September 2008, 00:37
er ikke dette kontraktsruter for statoil da?
AFTA
28th September 2008, 18:54
De søker nå etter ny systemoperatør til SFT kontrakten. Har de ombestemt seg?
Bell214B
9th October 2008, 12:32
Fixed-wing avdelingen tjener ikke penger. Et resultat før skatt på 21.9 millioner kroner i 2006 er snudd til et underskudd på 2.5 mill. kroner i 2007.
Og slik kan det ikke fortsette.
Så da har Helitrans valgt å konsentrere seg om det de tjener penger på, nemlig helikopter og ikke subsidiere et tapsprosjekt på bekostning av resten av selskapet. Flygingen for Kystverket / Kystvakten vil derimot fortsette.
Businezz
9th October 2008, 14:03
Det er ikke sikkert alt er som det synes, mye kan ligge gjemt i tallene
BestGlide
9th October 2008, 17:06
Helitrans sine fly blei satt på bakken i dag etter et møte med Luftfartstilsynet. Ser ut til å være manglende dokumentasjon som er årsaken: Setter flyene på bakken - bt.no (http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article642138.ece)
Bell214B
9th October 2008, 18:46
Nå er det som lå gjemt i tallene kommet frem i lyset og det må vel kunne sies at dette er årsaken til at fixed-wing prosjektet avsluttes mens leken er noenlunde god.
Norwaypilot
9th October 2008, 23:07
Man kan søke om disp. for det meste..og dette vet jeg alt om etter å ha vært ansatt en stund i dette såkalte flyselskapet. Folk slutter ikke i Helitrans p.g.a. lønn eller turnus. Dette selskapet skulle egentlig ikke fått fly radiostyrt fly engang, i en radius på 100 mil fra folk. Organisasjonen er i oppløsning ..flere nøkkelpersoner har sluttet. Folk kommer på jobb og lurer på om dette er deres siste arbeidsdag. Når har dette vært grobunn for godt arbeidsmiljø ?
En ting kan jeg si: Jeg skal iallefall ikke fly med et fly som egentlig er grounded bare fordi at det passer selskapet best...
Rart at folk i toppen ikke har tatt til seg dette før, og dratt dit peppern gror..
Stakkars Mister Brattbakk..han skulle bare ha fattet hva han går til:ugh:
Arne Blå
10th October 2008, 09:51
Jeg vet ingenting om de som er operative sjefer nå, eller deres kvalifikasjoner.
Men; f.eks stillingen som flygesjef har tidligere vært tilbudt til flere personer uten veldig stor tyngde erfarings- og kvalifikasjonsmessig. Typisk for en organisasjon som vil kutte litt i svingene, og ikke har vilje til å investere i den kvaliteten bransjen krever. En flygesjef som stiller krav, og om nødvendig setter foten ned, er jo på kort sikt dyrere enn en som godtar beskjed fra de som styrer økonomien om at "sånn har vi alltid gjort det" etc.
Gammelt ordtak: "If you think safety is expensive, try an accident".
Mitt inntrykk etter hva jeg har hørt av flere som har jobbet der , er at ingenting verdifullt er tapt om de "tar en Kato".
Beech Driver
11th October 2008, 19:58
Meget synd for de ansatte dersom FW skulle legges ned. Vet om flere der som har lagt ned mye for at hjula skal gå rundt. Det er jo ikke akkurat den beste tida å bli arbeidsledig på, i bransjen...:{
Hvem skal isåfall ta over Statoil Chartern?
BD
Westflyer
12th October 2008, 22:55
Vet at Direktflyg er i samtaler med Statoil om overtagelse av charteren...
GTU
16th October 2008, 19:27
Hva slags selskap er direktflyg da? Håper alt løser seg for de ansatte.
Det er jo Lufttransport Svalbard som har kystvaktbiten for nord norge. Synd at et useriøst selskap skal få lov å sitte på slike viktige kontrakter istedet for at en skikkelig arbeidsplass skal få det.
Beech Driver
16th October 2008, 23:29
Her må du gjerne utdype hva/hvem du mener med "useriøst selskap som sitter på viktige kontrakter", GTU :confused:
BD
Businezz
21st November 2008, 11:03
Helitrans has decided to continue flying their J32s....
pilot dude
27th November 2008, 09:24
Westflyer:Vet at Direktflyg er i samtaler med Statoil om overtagelse av charteren...
Hores hvertfall ut at Directflygg tar over kontraktsruter for statoil.
Direktflyg söker Jetstream-piloter (http://jobb.boarding.no/art.asp?id=489)