View Full Version : Lufttransport Januar Intervju
falconetti
18th January 2008, 13:20
Har noen av dere info på om LT har sendt ut invitasjoner for januar intervjuer enda?
Det er vel en og annen søker som kan gi respons på om han/hun er innkalt eller ikke....?:cool:
Jobhunter
19th January 2008, 16:09
Nichts. Virker som de vil ha over 2000 timer, tror de er dekket med styrmenn fremt til Mai.
PicMas
28th January 2008, 13:36
Stadig intet nyt? Eller holder folk kortene ind til kroppen?
falconetti
28th January 2008, 14:35
Skal en forstå LT's opplysninger på hjemmesiden deres slik at det er kun Coast Air kandidater som er interessante om dagen? 35 stk er lett å finne blandt JStream folket, eller hur?
Fytterakkern så heldige de var de som ble ansatt før jan...:O
Jobhunter
28th January 2008, 15:15
Hehe. Du får leve i håpet litt til. Snakket med en av dem, og han mente veldig få hadde planer om LT, de gutta kan gå rett inn i Norwegian. Er også en del godt etablerte folk som nødvendigvis ikke vil ha turnus med base langt oppe i Nord Norge.
falconetti
28th January 2008, 19:24
Jobhunter, Du er en gledesspreder. Possssitive bølger er tingen...:)
Dovregubben
28th January 2008, 22:33
"De gutta kan gå rett inn i Norwegian" Det var en frisk påstand!
Arne Blå
28th January 2008, 22:45
Hehe, mange fra Coast kan nok tenke seg Norwegian, men de har jo forlengst alle de trenger fram til høsten, så alle må uansett finne noe annet for lengre eller kortere tid.
Skal vel ikke se bort fra at mange vil søke mer enn ett selskap...
Neppe enkelt å finne 35 blandt JS folket, de var ikke så mange.
barbatov
28th January 2008, 22:45
Tar de med seg 250000 NOK, så er de nok på god vei iallefall:ugh:
Vso
29th January 2008, 06:35
Lufttransport skal øke bemanningen på ambulanseflyene. Dette er en prosess de har holdt på med en stund. Mange av kursene er allerede fylt opp. Tviler på at det er 35 plasser ledig, heller ca 10 tipper jeg.
Mange av ex Coast air pilotene er interessante fordi at de har erfaring fra kommersiell luftfart.
I følge Flight Global så var 2007 et toppår innen luftfart. 2008 blir et år hvor man går og venter litt, og deretter......Verdensøkonomien er ikke akkurat oppadgående.
Fly safe.
BestGlide
29th January 2008, 09:02
LT hadde intervjuer i går (og mulig flere dager), og de heldige fikk svar på mail allerede senere på dagen. Så det går fort i svingene virker det som.
falconetti
29th January 2008, 09:26
Jeg er selv arbeidsgiver. Kjenner ikke ansettelses filosofien til LT, men det virker som det ikke tas hensyn til om arbeidskraft som ansettes, vil bli i selskapet lenger enn 500multicrew, skulle det finnes 73 eller liknende tilgjengelig.
Hadde jeg vært der oppe, ville en av kriteriene(ønske) vært å fått igjen for rating/trening ved stabilitet i arbeidsstokken. En måte er å ansette voksne utøvere, som er etablert. Deres turnus/pendling er helt ok, men det er nok 73 og liknende status som trekker de fleste.
Vi voksne får nok vente igjen....LT er nok ferdig for denne gang..:uhoh:
Jobhunter
29th January 2008, 10:04
Så vidt jeg vet hadde de fyllt opp kursene frem til Mai med folk de hadde ansatt før jul, og de hadde ønsker om 35 stk i denne omgang. Er kanskje litt mer ledig enn man skulle tro, men for oss som ikke har noe særlig erfaring ser det ikke akkurat kjempelyst ut akkurat nå:(
Guttn
29th January 2008, 10:09
Jobhunter, jeg har sikkert spurt deg før, men hvor mye eller lite erfaring mener du er "ikke noe særlig"? Tenker mest på antall flytimer, og ikke minst hva slags flytimer (vfr/ifr/mcc osv). Og isåfall hvor og hvordan mener du at du selv kan få mere erfaring for etterhvert å lande god-jobben?
falconetti
29th January 2008, 12:45
Guttn
Vet ikke hva slags erfaring du har. Kan si hva jeg har og historien(kortversjon)til hvor jeg er pr.dato.
Ble CPL sent i tjueåra, men kom til opptaksprøver SAS-Com. i 1990 med 720tot og 220 Me.
Da var det virkelig bråstopp i markedet, nærmest helt frem til 2000.
Her vil noen si seg uenig, men for meg var det aldri snakk om å ta lavtlønnet arbeide.(var litt etablert,huff)
Samlet, delvis for egen regning ,timer gjennom denne perioden, slik at jeg nå er timemessig kvalifisert. Det jeg ikke har er turbintid. Dette er kluet! Skaff deg det!!!
Dette under forutsetning av at du har mer enn 800(WF) tot. Viss ikke er turbin bortkastet uten totalen.
En ting som er sikkert. Det er dyrt å bli flyger. Du må være virkelig på hugget. Kjenner maaange som har mellom 300 og 700 timer som har gitt opp. I dag finnes det mange yrker som betaler godt uten at du må til eksamen flere ganger i året med helsa di og ferdigheter. Slik at spørr deg selv om du har motivasjonen som skal til for å heeenge på tørk og vente på at noen har brukt for deg?!
Personlig er jeg på ingen måte bitter, men skulle ønsket at jeg hadde hatt bedre kunnskap den gang jeg startet.
Lykke til:ok:
Guttn
29th January 2008, 13:24
Har bra jobb jeg, falconetti:), men det tok litt tid å bygge opp erfaringen.
Men er det ikke slik at "alle" eller ihvertfall veldig mange ansetter folk fra de mindre selskapene nå? Altså de med litt erfaring og turbintid? Og da er det vel en naturlig høy gjennomtrekk hos de mindre, og større sjans til å komme seg inn den døra:ok:
Jobhunter
29th January 2008, 13:41
Mente oss uten operativ erfaring i Norge, og med hensyn til jobb i Lufttransport på dette inntaket.
Hadde du spurt meg før LT ville ha folk med 2000 timer, og Coast gikk konkurs ville jeg sagt at folk med over 1000 timer ligger rimelig godt an for jobbmarkedet.
For min egen del så vil jeg prøve å få jobb på Caravan eller lignende. Har over tusen timer på single selv, og det er nok i mange sammenhenger, men som du vet så har det blitt ganske vanlig å betale rating selv om dagen, og det vil ikke jeg gjøre, med mindre det er en jobb jeg kan leve av som venter når jeg blir ferdig.
LT ansatte folk i fjor med ca 1300 timer, og litt multi, alt fra USA, så tror ikke de har mange søkere med mye mer timer enn det.
Jeg tror allikevel jobbene kommer, fordi det er en enorm aktivitet i bransjen, mange som går av med pensjon, enorme flyordre over hele verden. Ser også at F.eks programmet til NEAR ligger på 680000, så det blir ikke lettere for de som kommer etter oss å utdanne seg heller!
Falconetti kanskje du er først i køen på neste intervju i WF når LT stikker av med så mange piloter!!!
Guttn
29th January 2008, 13:59
Med over 1000tt så er du over f.eks. WF kravet om 800tt. I tillegg er det som alle andre steder krav om gyldig ME-IR og MCC kurs. Og det er ett av selskapene man ikke må betale for å kurse seg selv:D:ok:
falconetti
29th January 2008, 14:16
Takk skal dere ha gutter.
Mitt minus er alder. Ligger liksom litt mellom barken og stammen, he?.. Har passert 40, og da er det ingen av de "store" som vil ha deg. Litt dumt spørr du meg. Har maaange år igjen til pensjon.
Så min inngangsbilett er via de små eller være på flyttefot. Asia, neitakk osv...
Ellers er jeg enig i argumentering for at det er høy temperatur i markedet, som igjen vil smitte over possitivt på oss "ferskinga", på sikt. Det å være tålmodig er tingen her å nå, som før...
Kanskje vi skal skaffe en investor og starte selskap?
DrJuris
29th January 2008, 15:51
Dette blir kanskje en digresjon i forhold "thread", men... - ikke gi opp!:=
Det tok meg 14 år å lande den første flyjobben. Var i likhet med Falconetti etablert og kunne ikke hive meg på hva-som-helst. Klisjeet rett sted, rett tid osv. - som jeg hadde hørt inntil det kjedsommelige - traff meg plutselig ;)- og etter et par år på en mindre maskin har jeg nå verdens beste jobb...:)
Når det gjelder LT fikk jeg inntrykk av at å være i "moden" alder ikke er noen bakdel. Var selv på intervju og de var veldig opptatte av om du ville videre til NAX, WIF eller SAS. Mao de vil selvsagt ikke at du gjør en mellomlanding i LT. De ansatte også en kar godt over førti på min intervjurunde.
Men rett sted, rett tid innebærer selvsagt at du jobber litt for det, vær aktiv i klubbmiljø, ringe rundt, være interessert osv.
Lykke til!:)
Arne Blå
30th January 2008, 08:47
DAT intervjuer alle interesserte fra Coast i dag. ATR piloter som kontakter et byrå (eller blir kontaktet) kan få 7-7 i Europa eller velge Asia eller Afrika, alt dette er tilgjengelig mer eller mindre på dagen.
Lufttransport "Satser på at vi kommer med en henvendelse til de vil snakke mer med i løpet av neste uke"
Tyder på at LT var godt i rute med ansettelser og trenger få fra Coast.
Jobhunter
31st January 2008, 09:56
Aiaiai....
Ser ut som løpet er kjørt for Lufttransport for denne gang. Ser de har intervju med Coast Air piloter i begynnelsen av Februar...
Noen nyansatte som vil dele hvilken erfaring som trengtes for dette inntaket!!!!
PicMas
31st January 2008, 18:54
Lige for at være sikker:
Betyder det at LT ikke inviterer flere til interview i denne omgang?
Der står på deres side at de vil invitere ex-Coast air piloter til samtale, men ikke noget om at løbet er kørt, hvor kommer den information fra?
Guttn
31st January 2008, 18:54
Og hvilket selskap er det som mister folk i hopetall da? :confused:
Griffin
31st January 2008, 19:02
Tja du... Lysegrønn hale i Baltikum burde vel si litt... Air Baltic skulle jeg satse noen kroner på.
Arne Blå
1st February 2008, 06:44
At noen som søker LT er så "godt" (?) kvalifisert at de har 737 rating betyr ikke at andre skal miste motet.
LT prøver nok å drive mer langsiktig enn fra ett NAS kurs til det neste.
Fleksnes
1st February 2008, 19:55
At noen med 737 rating (og jobb) søker LT, betyr vel ikke nødvendigvis at dem er intereserte i å jobbe for DY? Da ville det vel vært naturlig å søke der istedet...
Arne Blå
1st February 2008, 22:28
"At noen med 737 rating (og jobb) søker LT, betyr vel ikke nødvendigvis at dem er intereserte i å jobbe for DY? Da ville det vel vært naturlig å søke der istedet... "
Nå er det sånn at de kan søke flere selskap samtidig, og 737 piloter søker nok sjelden LT i stedet for DY.
Nordmenn som ev. påstår at kjøp av 737 rating og slavekontrakt i baltikum ble planlagt med jobb i LT, WF, eller Kato som mål, ikke interessert i DY, blir nok sett litt rart på.
Fleksnes
2nd February 2008, 01:34
For det første er det vel ikke slik at man kan planlegge alt her i livet. (Bortsett fra å ta med nok fuel).
For det andre blir det feil i mine øyne å se rart på noen hvis jeg ikke vet bakgrunnen for de valgene vedkommende har tatt.
Vi er alle forskjellige. Heldigvis:)
PicMas
12th February 2008, 15:00
Kunne det tænkes at nogen af de heldige ville dele lidt ud af erfaringer fra Lufttransport interview i sidste uge?
Så må resten af os vente til efteråret/høsten og forsøge igen :(
PicMas
10th April 2008, 16:04
Nogen der er inviteret til interview i uge 22?
KMYF
12th April 2008, 13:11
Gaar ogsaa og venter paa intervju i LT i uke 22...noen som vet hva intervjuet innebaerer(hvor mange dager, tekniske spm etc)?
Hvor lang tid kan man regne med aa fly som FO foer oppgradering?
PicMas
12th April 2008, 18:45
KMYF:
Som jeg forstår dit indlæg er du inviteret til interview i uge 22?!? Tør man spørge hvornår du blev inviteret og hvad dit erfaringsniveau er?
KMYF
14th April 2008, 03:58
picmas:
Beklager...mente ikke aa skremme deg....jeg mente at jeg venter paa INVITASJON til intervju...
Har ca 2300TT, 300turbin, 800ME. Hva med deg?
kmyf
PicMas
14th April 2008, 10:04
Hej KMYF,
Jeg blev nu ikke så skræmt, men det er da rart at vide at der stadig er en spinkel chance. Jeg har ca. samme tider som dig med lidt tid på jet også.
Håber inderligt vi ses deroppe :ok:
jarmat
15th April 2008, 12:01
Jeg har blitt invitert til intervju i uke 22.:) Som andre her er jeg av den etablerte sorten med et erfaringsnivå som nok er lavere enn alderen tilsier..41 år og 1700 timer. Vi for håpe at de verdsetter erfaring til å være mer enn bare stikketid......
Noen tips om hva jeg kan forvente av intervjuet mottas med takk!
falconetti
15th April 2008, 14:00
Samme situasjon for meg. Uke 22, 1700t og 46:cool:.
Lykke til !
KMYF
15th April 2008, 15:43
jarmat og falconetti:
grattis, naar fikk dere beskjed?
jarmat
15th April 2008, 15:53
2 uker siden..sånn omtrent
falconetti
15th April 2008, 16:53
Sånn ca i går ca....:cool:
Beech Driver
20th April 2008, 02:38
Lykke til!
Håper det går veien for deg:)
Luftambulansetjenesten er en spesiell, men og meget givende jobb!
BD
Lufttransport hadde 15 stykker på intervju, under halvparten fikk tilbud....
Ser på Boarding og Flightglobal at det er mange store som kvitter seg med fly.
Tror boblen har sprukket :-(
Guttn
4th June 2008, 20:32
Du har nok dessverre rett i det Vso:{ Nå gjelder det nok å få seg en stabil pilotjobb før døra er helt lukket igjen:ugh:. Men samtidig; den enes død er den andres levebrød, så det er godt mulig vi kommer til å se noen som vokser seg enda større mens andre ligger der med brukne vinger.:E
Cloud surfer
4th June 2008, 20:44
Spørs vel hvilken "boble" man snakker om. Asia og Midtøsten ansetter som aldri før, og oljeprisen gjør ingenting annet enn å akselere deres ekspansjon på andres bekostning. Det samme kan man vel si om BA / LH og KLM/AF.
For resten passer vel følgende....
Nå gjelder det nok å få seg en stabil pilotjobb før døra er helt lukket igjen
.. før man smertefullt opplever at sistemann inn er førstemann ut.
Beech Driver
4th June 2008, 22:51
"Lufttransport hadde 15 stykker på intervju, under halvparten fikk tilbud...."
Nærmere bestemt: 15 stk va invitert til intervju/opptak. 13 møtte opp. 5 fikk tilbud om kursplass.
Blir meget spennende å se fremmover. Er jo endel av de større selskapene som har rekruttert ganske kraftig den siste tida...kan fort bli spenstig å stå nederst på "lista", når/hvis det drar seg til...:sad:
BD
bfisk
5th June 2008, 00:03
Noen som vet når de skal ha ny runde? Har søkt men ikke hørt noe...
Guttn
5th June 2008, 11:29
Har bare hørt på ryktebørsen at de kommer til å trenge flere folk, spesielt folk som kjapt kan bli kapteiner (dvs har erfaring fra før av). Vet også at et par har sagt opp og skal til WF, mye pga nye arbeidstidsbestemmelser i Subpart Q:ugh:.
Cloudsurfer, du har helt rett. Det er i Asia det skjer nå, og helt sikkert kommer til å være stedet å vende blikket og CVene mot nå som det strammer seg til på hjemmefronten. Mange som trives der borte, noen ikke, men alle holder seg operative, og det er ingenting som sier at man ikke kan søke seg hjemover igjen etterhvert:ok:.
falconetti
9th June 2008, 17:36
Falconetti var en av de ti også.
Et litt særegent intervju, men det var etter min smak. For meg fortonet intervjuet seg som relativt hyggelig. To av de fem intervjuerne hadde høy humørfaktor, mens to var litt avmålt. Damen sa ikke så mye.
Jeg gikk bare inn for å være 100% ærlig, og det tror jeg faktisk ikke er taktisk klokt i slike sammenheng. Uansett hva mange vil mene, er det smartere å være taktisk i svarene, når en lukter lunta...
Fikk spørsmålet, hva er Vsop. Jeg svarte Cognac, og det var riktig. Da det er maaange år siden jeg tog siste teoriprøve, var jeg nok litt på tynn is ved ett parr av de teoretiske spm. De hang seg også litt opp i at jeg de siste 10 ikke hadde flydd så mye(alt er relativt).
David L; hadde vært ålreit å høre hva du fikk for spm,etc..
Til alle evt nye søkere; lykke til. De er ålereit der oppe!!
Guttn
11th June 2008, 07:09
Nå har jeg aldri vært intervjuet av LT, men synes det er litt rart hvis grunnen til at dere ikke fikk jobb var at dere var 100% ærlige. Men det kommer kanskje mye an på hva temaet var:*. Synd dere ikke fikk tilbud, men det betyr ikke at dere ikke er bra piloter. Det betyr bare at dere ikke passet inn i ett selskap. Det er mange flere, så det er bare å ta med dette som en erfaring og søke videre:ok:
toffy
11th June 2008, 09:22
Vsop...den var sleip ;)
falconetti
11th June 2008, 10:42
Nei,Nei.
Sier ikke på noen måte at årsaken til ikke å ha fått tilbud var at svarene ble oppriktig! Nei, det er som vi har funnet ut for mange år siden ,en sammensatt årsak.
I avslaget sto det at de brukte et poeng system. Der den enkelte av intervjuerne noterte på et scorecard mens vi pratet. En viss poengsum skulle sikkert oppnås?!
Ja den Vsop var litt stilig!--Han som spurte om masse Vspeeds trakk ikke en mine når han slang av seg VSOP. Jeg måtte tenke litt og sa at det eneste jeg forbinder med VSOP er gognac. Han bare så på meg uten å si noe, hvorved jeg sier: Hva er det da?..Han bare trekker på skulderne og smiler: det er vel det, sa'n. Og vi lo alle sammen.
De skal ha masse andre typer stillinger besatt også om dagen. En viss utvikling der oppe?? Bl.a adm.dir. Han traff jeg i døra(den avtroppende) på vei ut.
Som du nevner Guttn, det er flere muligheter. Og for de av dere som ikke r for etablert...søk Tyrolean og prøv dere på tester som er ganske morsomme, pluss veldig flott i Insbruck.......Og du kan tillogmed prøve to ganger. Men det lønner seg sikkert å sende en mail til psyko for å finne ut om du er langt fra profil eller ikke, før ny tur bestilles. Men prøv, det er god trening, og det er flere norske der nede nå etterhvert.
Guttn
11th June 2008, 13:02
VSOP.... bedre enn VS, men ikke så god som XO:}:ok:
Guttn
12th June 2008, 05:43
Skjønner skjønner...
Hvis det er turnus som gjelder så står det på WFs sider at det er planlagt opptak i aug/sept:ok: Vilkårene er heller ikke så ille:}
Kystflygar
13th June 2008, 08:44
Guttn, kan du utdype: "Vet også at et par har sagt opp og skal til WF, mye pga nye arbeidstidsbestemmelser i Subpart Q"
Guttn
13th June 2008, 16:52
Enkelt; LT får ikke fortsette med 12/9 systemet lenger, og siden de har mange pendlere så er det mange av de som mener det blir umulig å være pendler under subpart Q. WF får etter all sannsynlighet beholde sin turnus. Derfor har noen (et par som jeg kjenner til altså) sagt opp i LT for å begynne i WF. Ikke verre enn det.
Birdstriker
13th June 2008, 19:01
Til Guttn:
Dette er feil! Dersom wf får fortsette å gå 7-7, så får også LT lov til å ha en tilsvarende turnus som WF, og samtlige andre flyselskap i Norge vil også få disp dersom WF får det.. Men når det er sagt, 7 dagers turnus er kanskje ikke så mye å pendle på. Så om man skal slutte å pendle, så har vel WF litt mer lukrative baser å bosette seg på evt pendle til..
Og av ren nyskjerrighet; Hva er det som indikerer at WF får beholde sin turnus?
BestGlide
13th June 2008, 22:19
Nåja, hadde bare verden vært så enkel at "en disp er en disp, og den skal gjelde alle" :) Det er feil at alle selskaper i Norge får disp dersom WF får disp, og skjer i hvert fall ikke automatisk. Det vil selvsagt åpne opp for at andre Subpart Q-selskaper (ikke bare i Norge) kan søke etter samme disp som WF, men selskapene må søke på samme måte som WF, de må fremskaffe samme dokumentasjon som WF har kommet opp med (og som det fortsatt jobbes med å få frem, bl.a. utdrag fra FDR etc), de må fremlegge samme erfaringrunnlag (WF har over 25 års erfaring med 7/7 å basere sin søknad på) osv osv. WF sin disp vil derfor gjelde WF, og ingen andre. Det vil i beste fall sette en standard for hva som vil kreves for å få samme disp.
Utfallet for WF kan fortsatt gå begge veier. Svaret er ventet på sensommeren/tidlig høst, men man vet aldri med disse byråkratene hvor lang tid det egentlig vil ta :)
Og uansett disp eller ikke, så vil WF måtte forholde seg til Subpart Q (med de nasjonale tilpasninger som LT har bestemt skal gjelde i Norge) med de arbeidstidsbegrensninger som gjelder der hva gjelder arbeidstid, hviletid, antall landinger pr. dag etc. Det WF i all hovedsak har søkt disp for er antall arbeidstimer i løpet av en 7-dagers periode, og det vil nok ikke hjelpe LT så veldig mye dersom de fortsatt ønsker å fortsette med 12/9.
Ha en god disp! :)
Cloud surfer
14th June 2008, 06:45
Selv om Tilsynet (gjennom SD) skulle gi WF en egen "disp" fra Q, vil den samme dispensasjonen neppen overleve en EØS domstol for anklager om konkurransevridning.
Med mindre vi samtidig godtar at Air Bulgaria flyr 21/7 og får 32% ytterligere dispensasjon gjennom den Bulgarske Luftfartsmyndighet på ukentlig, månedlig og årlig maksimale flytider. Og at de kan dispe på matpauser, fuel requirements, takeoff-distance requirements samt weather minima. (for gjennom de siste 25 årene har de vist at de trygt kan senke minima med 100' siden de har så flinke piloter, IR vision samt quadtruppel IRS og GPS approach system, samt at deres nye 13000bhp ram-jets lett tangerer 15% OEI under missed approach....)
For det er vel ikke noe forskjell om man disper på subpart D, E F..... eller Q......?
BestGlide
14th June 2008, 09:14
Det er hverken LT eller SD som behandler søknaden fra WF. Saken behandles direkte av EASA (eller hva de nå heter i dag) som er et EU/EØS-organ. Det eneste LT gjør er å uttale seg og resten må WF selv jobbe for.
Beech Driver
14th June 2008, 12:55
Først og fremst: I Lufttransport jobber man i dag 12/16. 12/9 systemet ble avskaffa for flere år siden.
Lufttransport har også, på lik linje med WF en "disp" søknad liggende på en kontorpult i Brussel.
Max arbeidstid pr uke er iht til "Q" 60 timer. Ved 12-timers vakter oppnår man 60 timer etter 5 dager. LTR's søknad går ut på at man skal kunne gjennomsnittsberegne arbeidstiden over en 2-ukers periode, og således kunne få et 7-7-7-14 system. Tilbakemeldingene på dette er foreløpig positive, basert på all den dokumentasjon som er lagt fram for at dette ikke vil være en "safety issue" Det er dessuten søkt disp kun for ambulansetjenesten, slik at en eventuell godkjennelse, ikke vil påvirke ruteflyselskapene.:}
BD
Guttn
14th June 2008, 13:24
Da håper jeg LT lykkes med sin søknad også. Både LT og WF har noenlunde like operasjoner, som er helt annerledes enn hva man anser som normal airline operasjon. Belastningen på flygerne er mye større enn hos f.eks. jet-operatørene som trafikkerer Europa. Sier ikke at de har en lett jobb, ei heller at de gjør en dårlig jobb eller er dårlige piloter - ikke misforstå meg her, men kortbanenettet krever sin pilot. Så når det gjelder disp fra Q så blir det, som flere andre her sier, lagt til grunne dokumentasjon fra mange års operasjoner. For WFs del fungerer 7/7 utmerket, og jeg tipper LTs system gjør akkurat det samme. Og det viktigste er jo å ivareta flysikkerheten. :ok:
Cloud surfer
14th June 2008, 18:54
Selv om gamle JAR var gjenstandt for implementering i nasjonale bestemmelser på en annen måte enn EASA er, er fortsatt nasjonale myndigheter pliktig til å implementere nasjonale variasjoner.
edited i edru tilstand
Cloud surfer
14th June 2008, 18:58
Belastningen på flygerne er mye større enn hos f.eks. jet-operatørene som trafikkerer Europa. Sier ikke at de har en lett jobb, ei heller at de gjør en dårlig jobb eller er dårlige piloter - ikke misforstå meg her, men kortbanenettet krever sin pilot.
Kunne du utdype dette er du snill? Med konkrete eksemple... for jeg skjønner ikke hva du snakker om.
Edited i edru tilstand
BestGlide
14th June 2008, 19:41
Ja, når du hever diskusjonen til et så høyt nivå, så er det like godt å melde seg ut av den.
Sannheten er uansett at WF sin søknad IKKE behandles av LT eller SD, men av rette instans hos de europeiske luftfartsmyndighetene. Søknaden har riktignok vært innom LT, men den gikk raskt videre.
Lykke til!
Guttn
14th June 2008, 20:30
Det har lenge vært forsøkt å søke felles disp fra det skandinaviske tilsynskontor, men avstanden har vært for stor mellom de respektive tilsynene til at det har vært gjennomførbart. Luftfartstilsynet og Samferdselsdepartementet har selvfølgelig vært første instans i denne prosessen, og gjerne sistnevnte siden det for WFs del er snakk om statlige anbudsruter. Begge departementer er, ettersom jeg har forstått det, enige i argumentene om å beholde turnus, men siden tilsynet er underlagt EASA (tidligere JAA) så må saken legges fram for dem. Man går altså tjenesteveien:ok:.
Cloudsurfer, nå skjønner jeg virkelig ikke hva du er ute etter...?:ugh: Hvis du vet hvordan dagens prikksystem for arbeidstidsbelastning fungerer og hva den tar hensyn til, og hvordan dette vil endres med Q så skjønner du kanskje også hvorfor det vil bli umulig for selskaper som har mange landinger om dagen vil kunne utnyttes enda mere enn idag. Vært på Finnmarkskysten ei vinternatt før? Da vet du hva jeg snakker om.
Men nå er vel dsikusjonen avsporet fra den opprinnelige tråden med god margin. Så jeg setter punktum for min del her og nå.
Cloud surfer
15th June 2008, 04:05
Var litt krass i ordbruken, og beklager det.
Når det gjelder poengsystemet og landinger har Tilsynet allerede gjort en nasjonal unntaksbestemmelse (EU-OPS kapittel 2, § 4.) i de endelige bestemmelsene......
http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20080221-0189.html#4
Så med belastningen av opp til 9 (muligens 10 om tåka ikke letter i KIK) sektorer håndtert, , lurte jeg på hvordan WF pilotene er mer utsatt for fatigue enn resten?
Guttn
15th June 2008, 12:07
Arbeidstidsbelastning, og beregning av denne, er en kombinasjon av timer på jobb, tid på døgnet dette foregår og hvor mange landinger man har. Ergo, hvis man har lange sektorer så ligger hovedbelastningen på antall timer i lufta. Flyr man kortbane så ligger belastningen i antall landinger. Man tar utgangspunkt i den begrensede faktor.
Fatigue er et interessant tema, fordi det finnes mange forskjellige måter man kan bli trøtt og/eller sliten. Er man våken lenge nok så blir man til slutt trøtt og kanskje sløv etterhvert. Er man hele tiden i enten en departure eller approach så blir det litt som å løpe intervalltrening. Kan love deg at man fort kan miste pusten etter 3-4 missed approacher på rappen om natta i ukontrollert luftrom:eek:. Medvirkende årsaker er jo som kjent de gode gamle begrepene ising, glatte baner, turbulens, korte baner, få alternativer og 90% av tiden non-preciscion approacher.
Skal lese den linken din før jeg sier noe om den:ok:
Ser av hjemmesiden deres at det skal ansettes flere, med intervjuer i slutten av august.
bfisk
22nd June 2008, 13:05
Nice!
Da var søknaden oppdatert... Når de sier at de plukker ut kandidater: vil det si at noen har faktisk hørt noe eller kan det godt gå en måned til før man evt skulle få en telefon? Må si LT frister...
Beech Driver
23rd June 2008, 19:12
Tror ikke de har kommet så langt med å plukke ut kandidater. Er mye ferieavikkling der oppe for tida :p