Log in

View Full Version : F-50 s/e ldg @ ENVA?


Uptrim Disable
3rd Jan 2003, 15:27
Noen som vet mer om den F50 som landet s/e på ENVA i dag ettermiddag?

Nick Figaretto
4th Jan 2003, 12:29
Hvor har du det fra? Så du det selv? Jeg kan ikke finne noe i pressen, og det er jo litt merkelig...

Uptrim Disable
4th Jan 2003, 12:37
Personal witness ja... Var vel ikke nok flammer og sirener til at pressen gadd å bry seg ;-)

PropsAreForBoats
4th Jan 2003, 18:14
NAS eller SAS Commuter?

Uptrim Disable
5th Jan 2003, 08:56
'Kommjuter, ja.
NAC'er i høyre sete etter det jeg kunne høre!? Nevner vel ingen navn i slike forum...

PropsAreForBoats
7th Jan 2003, 14:18
Dropp i NP og stigende torque på en motor, sannsynligvis pga defekt Propeller Electronic Control. Motoren ble stengt ned på finalen.

Freak On A Leash
7th Jan 2003, 15:22
UD, prøver du å si at pga at det (etter dine egne ord) var en NACer i høyre sete at de fikk en E/F? :confused:

Uptrim Disable
7th Jan 2003, 18:34
FoL:

På ingen måte. Absolutt ikke. Nei. Nix. Så bare at de andre kommentarer / sp.m. kom fra NAC-ere. Var bare en side-note til dem. Jeg kaster ikke stein i glasshus ;-) !

My Stick
28th Jan 2003, 15:16
Det er ganske riktig det som Props skriver - var styrmann på denne flight'en. Høyre motor begynte å oppføre seg unormalt over FL 120 på vei ut fra ENVA. RPM drop, og tydelig ufase/vibrasjoner. Hjalp heller ikke å sette Propeller Electronic Control i manual, så vi returnerte for landing. Med GA-power satt på finalen, var TQ unormalt høy (antakelig som funksjon av lav RPM) og vi besluttet å stenge høyre motor.
Litt uvant å dra i fuelhåndtaket i lufta :eek: , og å se propellen i feather...

Etter endt slinge med annet fly, og return til ENVA, kunne teknisk opplyse at servomotoren som styrer oljetrykk til propellenheten var ute av funksjon på det aktuelle flyet. Prop EC jobber gjennom denne, og derfor var det ingen virkning av å sette Prop EC i manual.

Kapteinen hadde en veldig grundig debriefing av passasjerene etter hendelsen, og samtlige (untatt to flyvertinner på ID som valgte Braathens fordi de ville miste connection til Tromsø;) ) var med etter at vi byttet maskin. Tipper det er derfor pressen ikke fikk nyss om det... (De fleste var mer interessert i om bussen ventet når de kom fram til Evenes (!) :) )

De er hardføre, disse passasjerene våre...