Log in

View Full Version : Jobb statistik


A-D
1st Dec 2002, 13:35
För en kille med "low hours" är ett av få glädjeämnen när man hör att bolag anställer piloter igen. Glad för att om det rör sig i toppen av näringskedjan så rör det snart på sig botten av den också och då kanske vi som inte fått våra först jobb än kommer in på marknaden.

Det jag skulle vilja är att få höra lite statistik om anställningar i Norden/Skandinavien. Så fort SAS sparkar folk så läser man om det i tidningarna men inte om de övriga bolagen anställer/sparkar.

Om någon av er som läser detta sitter på Maersk/Sterling/Norwegian/Braathens/Skyways/Malmö osv och hör att nya piloter har tillkommit så vore det som sagt kul att få veta detta. Även hur det går för de som var på Ryanairs roadshow i CPH. Kanske detta är "hemligstämplat" pga bolagens strategier men lite kan väl få komma ut...

Bengt Engel
2nd Dec 2002, 09:34
jobbar inte på skyways, men jag vet att de har folk i simulatorn hela hösten och vintern...gick en kurs i somras med tror jag...så det är nog ett par nybakade piloter där nu...

aeroman
6th Dec 2002, 09:09
Ett tips till alla lowtimers samt övriga piloter som ej har jobb.
skaffa en rating, men sikta inte för högt.."slåss" inte om dom stora jetjobben på en gång, det finns alltid folk som kommer före er där.
prova jetstream eller saab 340 eller B200 eller liknande.
Good luck.
en som vet (25år i branchen)