PDA

View Full Version : Noen med luftfartsfag fra UiT som har fått jobb?


Iokislc
25th Dec 2016, 10:44
Hei!

Er det noen som har gått luftfartsfaglinjen på UiT over de siste 5-6 årene som faktisk har fått jobb som pilot i Norge?

Jeg har søkt på LinkedIn, jeg finner ca. 25 stykker med åpne profiler som er uteksaminert fra linjen... og bare 2 som nå jobber som piloter. Resten ser ut som de har gått tilbake til andre "vanlige" yrkesjobber, sitter i kassen hos Kiwi, eller har begynt å studere videre i andre fag.

Er det egentlig noe reel mulighet for å bygge timer opp fra 250t i Norge?

ilmarw
10th Jan 2017, 13:37
LinkedIn er vel ikke det fremste verktøyet når man søker jobb som pilot. Men av drøyt 100 som har gått ut jobber cirka halvparten i SK, DY og WF, i tillegg til en håndfull i FR og en håndfull i mindre, regionale selskaper.

Iokislc
12th Jan 2017, 13:52
Ok, det var nyttig informasjon. Takk.

Forstår det slik at du har gått linjen selv.

Så det er mulig, eller det har vært mulig, å gå relativt raskt inn i jobb i norden fra UiT med 200ish timer?

frzhe
13th Jan 2017, 11:58
Ja, og nja.
Samtidig som over halvparten som nevnt er i jobb i Norden pr. dags dato er luftfarten i stadig endring. Leser du kun avisoverskriftene kan du fort sitte igjen med både "Fullstendig pilottørke, titusener av jobber" og "Ingen jobber for nyutdannede piloter".

Så realiteten er at det er vanskelig å spå hvordan ting er i nettopp Norden 3 år frem i tid. Er du villig til å bevege deg rundt om i Europe og/eller verden for en liten periode ser ting veldig bra ut. Norden spesifikt er såpass lite i størrelse at opp- og nedganger blir noe tydeligere.
Når det er sagt, mener jeg på ingen måte at Norden er dødsdømt. Tross alt sitter majoriteten av mine egne, tidligere og senere medstudenter i nordiske cockpiter.