PDA

View Full Version : Luftfartskolen


Viking
14th Jan 2016, 16:17
Er det noen som har info om pilot utdanning i USA som er dekket av lånekassen? En bekjent hadde tenkt å starte Professional Pilot kurs på Luftfartskolen, men han fikk beskjed om at kun den delen av kurset som ble gjennomført i Norge ble dekket og resten måtte han betale selv. Luftfartskolen sier at de regner med at hele programmet blir godkjent av Lånekassen snart så han må bare sette igang. Syntes ikke det er noe greit å forplikte seg til noe som er såpass uklart.
Håper at det er noen pruners der ute med mer info enn det jeg har. Jeg tok min flyver utdannelse i USA i 1983, så mine erfaringer hjelper lite akkurat nå.

Guttn
16th Jan 2016, 10:14
Ikke i USA, men det er verdt å undersøke Universitetet i Tromsø og hva de har å tilby der :ok:
Personlig ville jeg aldri forpliktet meg til opplegget via noe som helst uten at detaljene var på plass. Sier de at det kommer snart, så er nok ikke ventetiden uendelig, men allikevel er nok ikke ting helt i boks enda.
En annen ting som vedkommende burde gjøre seg opp en mening om er om hvordan han/hun tror livet etter endt utdanning kommer til å være. Hva må til for å få jobb i dagens marked? Er det SSTR, P2F, instruksjon, eller er man utrolig heldig og kommer rett til dekket bord all expenses paid? Står mye rart på pprune, noe må tas med opptil flere klyper salt, men historiene om desperasjon er der, og de er der ofte. Forstår man at eventyrfortelling nr 1 fra flyskoler og flyfabrikanter er at det er pilotmangel, og kommer til å bli det, så har man skjønt mye og kan være forberedet. Brace for impact! Ha en plan B og C klar, for de kommer til å måtte brukes etter endt utdannelse.

Haikyuuchan
17th Jan 2016, 02:21
Som det blir sagt her, du får NULL støtte til den delen av utdanningen som foregår i USA, og det er jo 90% av utgiftene. Hvis LFS sier at de snart tror de skal få støtte til hele utdanningen er det bare sprøyt.

Du kan søke max 300K (2 semester) hos lånekassen når du kommer tilbake til Norge og har meldt deg på ATPL teorien hos LFS. Av de 300K kan max 40K gjøres om til stipend, men bare hvis ALT gjøres i Norge i henhold til LFS sine regler.

Uansett, siden dollarkursen er så sinnsykt høy som den er nå, må jeg bare fraråde å ta utdanningen i USA. Hvis han vil ut av Norge for å gjøre det, er det kjempegode skoler i feks både Sverige og på Island.

truckflyer
20th Jan 2016, 23:19
Jeg ville ogsaa anbefale gode skoler i England, gir mange muligheter for jobb etterpaa. Eksempel Stapleford Flight Centre. Du har ogsaa CTC som har mange muligheter for jobb etterpaa, er ikke personlig fan av de, for syntes de virker sinnsykt dyre.

Problemet er den Norske Krona, men ellers England gir meget god utdannelse og mulighet for jobb etterpaa.