PDA

View Full Version : Ikke ta proficiency check?


FlyingDingy
1st Jul 2013, 10:16
Jeg har CPL MEP/SEP IR(A) frozen ATP
Har hatt det i 5 år, ikke fått jobb (de siste åra har jeg heller ikke prøvd så hardt da betingelsene er blitt så utrolig dårlige).

Jeg har hele tiden holdt meg current med både medical og årlig proficiency check.

Men nå vurderer jeg å ikke holde meg current, da jeg ikke ser på det som veldig sannsynlig å få noen fly jobb med det første (har en god solid IT jobb med langt bedre betingelser enn jeg vil få de første 10 årene som pilot).

Spørsmålet er, hva er konsekvensen av å ikke holde seg current?
Hva må til for å bli current igjen på ett senere tidspunkt hvis man skulle ønske å søke på flyjobber igjen?

berserker
1st Jul 2013, 11:39
Konsekvensen er vel bare at du stiller enda svakere til intervju/opptak.
Om du ikke engang har sertifikater som er current så viser du vel ikke akkurat innsats for å gjøre deg attraktiv på jobbmarkedet.
Men skjønner problemstillingen, kjipern å måtte punge ut tusenvis av kroner for noe som egentlig ikke har gitt deg resultater de siste 5 år tydeligvis...

B-U-S-S
1st Jul 2013, 12:46
If you have a good IT job, then I would recommend that you keep it and fly for fun if you want. The furture does not look good for us pilots in Europe and especially not Scandinavia, where Norwegian seems to be allowed to do social dumping, by hiring Asian crew to fly from Scandinavian bases. Their 787 pilot contracts are jokes and only taken by people desperate to get a 787 rating.
I look back at my old job and miss it. I love breaking out of the clouds on a grey rainy day and see the sun, but family life is suffering and I am a lot more exhausted due to the changing working hours and long days.

aloha1985
2nd Jul 2013, 22:44
Tja. Har holdt meg current, både på JAA og FAA de siste 3 årene siden jeg ble ferdig, og ser at utgiftene er uforholdsmessig store med tanke på jobbmulighetene. Nå er jeg litt evig optimist, og tenker at dette er et utholdenhetsspill – selskapene har tradisjon for ikke å se pilotmangler før 'the ... hits the fan', og de plutselig ikke klarer å få nok. Det skjer i sykluser. Jeg trøster meg med at halve SAS skal ta ut pensjon de neste årene, og at kravene hos flere selskaper har sunket fra "extremely experienced commander" til "just finished SSTR+LT"-nivå.

Det var en gang på 70-tallet at de aller fleste drosjesjåførene i Oslo var piloter. Det er ikke tilfellet nå lengre, så noe må ha skjedd :}

FlyingDingy
3rd Jul 2013, 13:51
Kravene til selskapene har sunket i takt med betingelsene.
Slik betingelsene er idag (startlønn på 280 000,- etter selv å ha betalt for utsjekk, elendige arbeidstider, osv.) så frister det ikke stort.

Så slik betingelsene er idag, har jeg ikke lyst på jobb i de større selskapene, kontra jobben jeg har idag, selvom jeg ønsker å fly og bruke utdannelsen til det den er for.

Men det jeg lurer på, er hva må gjøres for å gjenoppta lisensene ved ett senere tidspunkt?
Er det kun snakk om å ta oppfrisknings timer til FTO er fornøyd, så en vanlig PC, eller er det da snakk om en full skill test?

Jeg sa til meg selv for noen år siden at jeg skulle holde meg current så lenge jeg "sto" på første forsøk og ikke trengte flere timer for å holde meg current.
Men PC'ene går jo glatt, så nå er det blitt ett tids - og økonomi spørsmål.
20 - 30 lapper året, pluss flere dager (avhengig av vær) av ferien hvert år begynner jeg å bli litt lei av, og slik bransjen utvikler seg (med Ryanair og Norwegian i spissen) med billig arbeidsskraft fra "østen" og andre lav-kost land, så har ønsket om å fly "profesjonelt" blitt mindre og mindre etterhvert som tiden går. (jeg ble ferdig samtidig som finans-krisen slo til og alt gikk nedover)

Lufttransport, med sine king-air, og som før var ett "springbrett" inn i de større selskapene, er idag ett av de aller beste selskapene å jobbe/fly for. Derfor er det ikke lenger noe gjennomtrekk ettersom det nesten ikke finnes bedre arbeidsplasser, på tross av ønsket om å fly større maskiner. Det sier litt om hvordan utviklingen har vært i passasjer transport sektoren.

FlyingDingy
13th Jul 2013, 13:45
"Quote Flyingdingy"
Men det jeg lurer på, er hva må gjøres for å gjenoppta lisensene ved ett senere tidspunkt?

Er det kun snakk om å ta oppfrisknings timer til FTO er fornøyd, så en vanlig PC, eller er det da snakk om en full skill test?

Jeg har egentlig booket PC hos Rørosfly til uken.
min SEP er gyldig i ett år til.
Derfor vurderer jeg nå *sterkt* å ikke ta den Profiency Checken) beholder jo SEP uten IR for leisure flights....

Men skulle veldig gjerne vite hvor mye stress der er å ta CPL (+ IR) igjen siden.
Jeg har blitt fortalt at det blir som en ny skill test, og det vil man jo helst unngå.

Kejim
13th Jul 2013, 17:39
Det vil variere med hvor lenge du har vært uten gyldig rettighet. Når du forlenger rettigheten før den går ut flyr du ca 1.5 time, mens LT avgjør hvor mye trening du trenger hvis rettigheten har gått ut. Har rettigheten vært utgått i 1-2 år vil det typisk være en VFR-flight og en IFR-flight, etterfulgt av sjekk. Altså 1.5x3=4.5 timer.

FlyingDingy
13th Jul 2013, 22:54
Ok, takk for svar!

Hvis den har vært utgått 3-5 år da?
Hvis det i snitt legges på 1.5 time pr. år (som utgangspunkt) så er det tilnærmet samme pris som å holde seg current hele veien.

viking767
14th Jul 2013, 01:54
For aa holde din FAA lisens current er det vel nok aa ta en BFR annet hvert aar?

Kejim
14th Jul 2013, 07:05
Hva som kreves når rettigheten har vært utgått i 3-5 år vet jeg ikke, men det kan være naturlig å tro det er en time eller to mer. Som du skriver blir jo kostnaden fordelt per år fort cirka den samme, og derfor vil jeg anbefale å holde rettighetene gyldige.

RWYoccupier
14th Jul 2013, 09:39
Må nok arrestere deg litt her Kejim; det er nå opp til skolene, ikke LT, å avgjøre hvor mye refresher-trening som er nødvendig for å oppnå kravene til å bestå PC etter rettighetens utløp. Dette er en av forandringene som kom med det nye EASA Part FCL.

Det mest vesentlige her er at ikke ATPL-teorien går ut. Når IR-rettigheten utløper, er teorien gyldig 7 år.