PDA

View Full Version : Is this "Scandinavian" forum necessary ?


liftdump
17th Dec 2000, 02:41
I thought the language of aviation is English! I'm a Swede and I must say Danish is not too easy. And when did Danish become the language in Scandinavia????????

If we are supposed to have a forum covering Scandinavian issues, I think the language should be English so we don't have any misunderstandings.

The issue about being anonymous on this forum is of outmost importance, the entire industry is reading it, both pilots as well as management.

This is the only way we can discuss issues concerning us without being afraid of someone using it against us.

The moderator is doing a good job scanning the inputs and removing bashing and so on.

I think the Scandinavian forum is a good thing, but don’t make it regional………….

Happy Landings.

flapsforty
17th Dec 2000, 03:04
Det er ingen som tvinger deg til å skrive på dansk, svensk eller norsk. Men tanken bak det er at du kan gjøre det her uten å fornærme de som snakker bare engelsk, slik det er på de andre fora.
Det er ingen tvang, men det er en ekstra mulighet for kommunikasjon skandinavere imellom.
Synes jeg............. :)

liftdump
17th Dec 2000, 11:09
I agree with you in regard to the problem with other English forums, those persons that must complain about the spelling are very irritating and I normally reply rather rude to those individuals.

But we must understand that this Scandinavian forum is not entirely Scandinavian because,(unless you are fluent in Finnish) not all aviators are fluent in Danish, Swedish, and Norwegian.

Pprune is a fantastic source for all pilot around the world, look at the amount of members. Therefore to make this forum effective, I think it should be some communality, at least in regard to the language. Otherwise why not use SAF? (By the way 99% Danish).

We in Scandinavia have many common issues to discuss.

1. Low pay comparing to the resofEurope.
2. No pay for wannabes.
3. Licence issues, i.e converting.
4. Why does SAS have monopoly
Scandinavia , and is this
good for the job market?

I have been a pilot for many years and one thing I have learnt is, we must be united in order to make our voice heard.

And finally who cares about the spelling police, most likely they only know one language and live on a tiny island………..

Happy landings.

Scandinavian
17th Dec 2000, 12:18
I think you are right in some points, but I do not find Swedish and Norwegian a hard language to read. English is a common language for most aviators – excluding the French and Italians! So it is of course perfect to write in English on Pprune.
The reason why I proposed this forum is that SAF is changing on January the 1. It will no longer be an anonymous forum, but a forum where you have to post your messages under your real name. I think this is a wrong decision made by the Danish moderators.
Please continue to write in English if you like – I will however continue my writing in Danish!

climbthrust
17th Dec 2000, 15:30
Liftdump: det er vist ikke helt korrekt at man skal være flydende i finsk for at dette kan være et skadinavisk forum.

Skadinavien = Danmark, Norge og Sverige.

Norden = Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island

Dette sagt med et smil, og alle er i mine øjne lige velkomne her.

Smilende hilsen
climbthrust

Lightyear
17th Dec 2000, 15:42
Jeg synes det er bra at vi skandinaver her, har fået et lille åndehul. Her kan vi skrive og debattere om ting, der berører vores lille del af verden, uden at skulle få dumme kommentare. Og jeg synes da at du, liftdump skulle prøve og give det en chance. Er der noget du ikke forstår, så spørg. Jeg er sikker på at álle vil være hjælpsomme. Og så håber jeg da at vi kan beholde den gode tone som vi kender fra SAF.

Og Liftdump, du spørger om der virkelig er behov for dette forum? Og det tror jeg der er. Et forum hvor man kan dele og diskutere "not-confirmed" rygter.

I håbet om en god tone uden mudderkastning ser jeg frem til en ligeså livlig debat her.

KADS
17th Dec 2000, 16:29
Tänkte bara säga att vill man diskutera saker inom sitt eget område, så är väl det lokala språket inget problem vare sig det är på 'norsk', 'dansk' eller på 'svenska'. Valet man gör är att antalet "inputs" man kan få genom svar på den här sidan blir limiterade till de som behärskar språket. Vill man nå längre får man helt enkelt välja att skriva på engelska. Valet borde vara fritt, men räckvidden kommer att variera....

Skunkworks
17th Dec 2000, 16:56
Jag tycker att man kan se detta forum som en möjlighet och ett komplement till resten av pprune.

När man har några funderingar eller rykten som man tycker mest rör oss Skandinaver kan man ju skriva dem här, på det språk man tycker passar. För andra ämnen är det ju fortfarande fritt fram att använda resterande forum.

KADS har nog rätt, att det kan bli ganska begränsad uppföljning av våra meddelanden. Å andra sidan vet man inte hur många som tittar in här även om vi skriver på engelska.

Vad det gäller danskan, måste jag säga att det går ganska bra att förstå...när det är i skrift.

/skunks

(stafvel rättade :)



[This message has been edited by Skunkworks (edited 17 December 2000).]

liftdump
17th Dec 2000, 17:32
Ok jag ger mig........ Jag förstår vad ni menar, men när jag ser ett skandinaviskt formum, då ser jag ett "Nordiskt". Därigenom så excluderar vi våra finska kollegor genom att inte skriva på engelska, men det ska givetvis inte vara ett krav.

Därför tycker jag kanske att det skulle vara ett regionalt forum i ställer för ett språkligt.

Vidare är det helt förkastligt att SAF väljer att bortse från anonymiteten. Som jag skrev tidigare så är det faktiskt orsaken till att vi har pprune, så att vi kan diskutera ämnen som ibland kan vara känsliga för våran jobbsäkerhet.

Om SAF har problem med sk. bashing så är det beklagligt, men det är något som "moderatorn" skall redigera. Det funkar faktiskt ganska bra på övriga forum.

Med detta har jag kanske förklarat min ståndpunkt lite mer tydligt.

God Jul och gott nytt år.

Happy Landings

NIK
17th Dec 2000, 19:26
Vigtigheden af et anonymt forum skal jeg som den første erkende, at man naturligvis ikke må undervurdere. Det har jeg konstateret de seneste dage, eftersom vi på SAF har modtaget adskillige kritiske og i mange tilfælde konstrutive email forslag til SAF's fremtidige drift. :) Derfor er det skønt at PPRuNe har denne ide op, som jo egentlig har været foreslået Danny mange gange! Men nu er det her!

Til de scandinaver som er meget skuffede over at SAF overgår til ikke anonym tilværelse fra nytår, kunne det da være interessant, at høre hvad I ville gøre, hvis der kom et anonymt brev til jer med posten en dag, hvori der lå en besked om at offentliggøre et læserbrev på jeres egen webside. Læserbrevet indeholdt meget krænkende oplysninger om en nær ven eller chef?

Det er jo desværre sådan tingene fungerer enkelte steder på SAF i øjeblikket, og det er naturligvis ikke den måde vi webmasters havde tænkt os at drive vores hobby på. Derfor ændringen! Det er desværre ofte de meget få, som ødelægger det for de mange!

Vi havde håbet på at vi kunne undgå disse grimme indlæg med personlig vendetta som tema, dels fordi det ikke er særligt konstruktivt, og dels fordi det ikke tjener nogens interesse, ud over forfatterens.

Det kan vi nu i naivitetens klare lys se at dette ikke var muligt. Der har helt sikkert kørt mange gode diskussioner på SAF, men tendensen var for os webmasters ikke til at tage fejl af - hvis folk kan "skjule" sig bag anonymitet, vil fremtidens indlæg ende ligesom på PPRuNe - man når lige en 5-6 indlæg ned, og så starter den personlige forfølgelse istedet for at holde sig til
sagligheden om emnet. Det viser jo blot, at vi alle uanset erhverv, kun er mennesker
i den sidste ende.

Mht sproget her, generer det da ikke mig at vi skriver på hvert vores sprog. Tværtimod er det vel med til at højne kendskabet til nabosprogene på lang sigt, og jeg er da en født optimist nok til stadig at tro, at vi nok skal få en sober debat her på PPRuNe's scandinaviske forum.

Tilsidst et lille hint fra en webmaster! Selv om man er tilmeldt som "anonym" er det en sandhed med modifikationer. Webmasteren
er altid i stand til at se "hvem" der er ophavsmand til diverse postings. Ved hjælp af IP:logged funktionen kan man følge de "fodspor" den enkelte forfatter har sat gennem sine postings, og kan med denne finde forfatteren til enhver posting, hvis det skulle ende med et retsligt krav fra et stødt firma! Endnu en grund til at modere sig selv en smule!

Også God Jul & Godt Nytår herfra!

Med venlig hilsen

N. Petersen

NIMBUS
18th Dec 2000, 11:31
<<<...I think the Scandinavian forum is a good thing, but don’t make it regional…………..>>> :) :) :)

liftdump
18th Dec 2000, 13:00
Nimbus

Maybe "local" is better.

Merry christmas and happy landings

dk-DP
18th Dec 2000, 15:05
NIK,

Der er vel flere grader af anonymitet. Som jeg skrev til dig, synes jeg det optimale er en mellemting - men det er måske i virkeligheden det du vil gennemføre på SAF ?

Man kan vælge mellem følgende:

1)

Fuldstændig offentlighed:

Man skal bruge sit rigtige navn, og det kontrolleres pr brev hvem man er. Ens handle er ens rigtige navn.

2) Som ovenstående, men man kan vælge f.eks. en 3-bogstavsforkortelse - den kan man trods alt ikke slå op i telefonbogen

3) Som 2), men helt valgtfrit brugernavn. Det vil sige, moderator/ejer kender stadig alles identitet, og hvis man skriver noget der overskrider en hvis grænse, så har dem der er "trådt på" ret til - via webmaster - at få oplyst hvem man i virkeligheden er.

4) Anonymitet, hvor man kun kan spores via IP adresse (som idag)


Jeg støtter 2) eller 3) - dvs, "ingen" ved hvem jeg er, med mindre jeg selv siger det, eller hvis jeg skriver noget krænkende eller personligt.


Men hvor går da grænsen ?

Hvis jeg er pålagt, at min løn er hemmelig, og jeg på forespørgsel poster hvad jeg tjener, skal min arbejdsgiver da have adgang til at se hvem jeg er ?

Hvis jeg skriver, at der er sikkerhedsbrist i det firma jeg er i, skal jeg da også "afsløres" ?

Hvis jeg skriver om optagelsesprocedurer eller egne oplevelser i forbindelse med samme, hva så ?

En ting er karierremuligheder, en anden ting er personangreb fra folk på nettet der ikke har andet at lave - som f.eks. at ringe midt om natten, sende obskøne emails etc. Jeg er f.eks. blevet advaret mod at lægge billeder af min familie (specielt børn) på nettet - fordi der har været sager, hvor det har ført til bortførelser af børn etc. Don't ask why, men folk har forskellige lyster ...

Og jeg vil helst ikke kunne spores af hvemsomhelst, ved klik på et ikon med navn, adresse etc.

NIK
18th Dec 2000, 21:21
dk-DP

Det bliver en kombination af 2 og 3!

Vi gennemgår stadig mulighederne - alle løsninger skal undersøges, således at vi "alle" kan være tjente med den nye struktur. Ikke et let kompromis, men vi er naive nok til at forsøge på ny. :)

Så fortvivl ikke helt.

NIK

NIMBUS
19th Dec 2000, 09:53
Cheers liftdump,
Sorry, but I couldn't resist it! :)

Still, I agree with the idea of keeping everything in English. Be a lot more informative to a lot more people!

Merry X-Mas to you, too.....

Spanky
19th Dec 2000, 13:40
The right to choose!

Lets not start making rules about what to do and what not to do. I say let people post in what ever language they want. But by posting in a Scaninavian language, instead of English, we can maintain the scandinavian interests in this forum. Without interference from people not understanding the languages. And that way minimize the problems at SAF!!!! and Pprune in general, the personal vendetta´s

Other matters can be posted in English in the forums, available for everybody.

I am danish, and certainly not fluent in either Swedish or Norwegan. But in written form, it isnt really all that hard to understand. Read it twice or ask, to specify. In this case english can be used to sort out misunderstandings.

Ved at holde dette i Skandinaviske sprog, er det ikke interessant for andre. Så kan vi måske holde det for os selv.

Grunden til at 99% af SAF er på dansk er kun den ene grund at 99% af brugerene er danskere. Hvis flere nordmænd og svenskere ville bruge det, ville det jo også ændre sig. Webmasteren fra SAF kunne jo bare have kaldt det for DAF. Jeg ser det kun som en intvitation til No og Se at navnet blev SAF.

Give nu i øvrigt lige det nye SAF en chance. Hvis det nye koncept falder igennem, så er det det. Men det kan jo være at det slet ikke bliver så slemt endda.

Cheer up old buggars

Oscar Yankey Spanky

Nite_Flite
19th Dec 2000, 21:18
Liftdump...
Danish is not THEE language in scandinavia, but definetlt one of them. Agree so far?

I also have problems with swedish...especially when I try to read MY collective work agreement, which is written i a very complicated swedish. However we need to be able to understand each other and not just give up and write in english, as I am now. Så hvad siger du gamle jas, skal vi ikke lige prøve. Hvad hedder 74 på dansk? :)

liftdump
19th Dec 2000, 22:51
Hallo again!

Well I think its time to write in English again, Even if we have local issues here in Scandinavia, it doesn’t mean we are the best to solve them. Sometimes it’s good to have some non-Scandinavian inputs to our problems.
In regard to the “spelling police” harassing non-English pilots, well they speak for them selves. I don’t care if someone wants to correct my language as long as it’s done nicely.

I still think an anonymous forum is the way to go. If someone is submitting false and damaging information about other pilots, I hope the moderator will enforce some action, and I think that pprune has done that in the past. For example when the language has become to rude Mr. Prune has entered the discussion and warned the individuals. Most of the time it works.

I think verbal rumors about individuals can be more damaging, especially in a small area like Scandinavia. I know several individuals who have been denied a job due to false rumors.

74 på danska är väl “enhalvfjärsogenkvart???????????”

Språk är viktigt, och ordet är starkare än vapen…………………..

God Jul and Happy Landings

dk-DP
21st Dec 2000, 02:36
Hvis ikke Skandinaver kan forstå andre Skandinaver - i det skrevne ord - så kan de i hvertfald hurtigt lære det. Skal det være et Skandinavisk forum dette her, må man vel kunne skrive på sit eget sprog.

Der er rigeligt med engelsk, fransk og tysk korrespondance på dette og andre lignende boards.

Baby 8-4
21st Dec 2000, 04:02
Fuldstændig rigtigt Dk-DP.

Som jyde havde jeg rigtigt svært ved at forstå svensk og norsk. Men efter SAF (RIP http://www.pprune.org/ubb/NonCGI/frown.gif ) så går det bedre... :)


------------------
Baby 8-4 cleared for t/o

dk-DP
23rd Dec 2000, 14:27
Som Jyde ? Hvis du var Nordjyde, kunne du vel forstå Norsk - med alle de Nordmænd og ditto damer der skal ned og lufte spritten og røyken i Nordjylland !

Selv som østdansker har jeg ikke god til Svensk - tidligere - for vi har ikke kunnet modtage Svensk fjernsyn. Men nu går det efterhånden bedre.

Jeg synes det er en god ting at vi Skandinaver bliver bedre til at forstå hinanden - på vores egne sprog vel og mærke.

Vmu
26th Dec 2000, 19:12
Hva er SAF?

------------------
"Recovery was marginal..."

dk-DP
26th Dec 2000, 23:33
SAF = www.aviators.dk (http://www.aviators.dk) - som PPRuNe, men fra 1/1 forsvinder anynomiteten - fordi der har været for mange som har postet noget som SAF (Scaninavian Aviation Forum) ikke kunne stå inde for.

Efter denne beslutning opstod endelig dette Skandinaviske forum på PPruNe, selv om jeg gerne havde behold SAF som det var. Pga nogle "enkelte" ballademagere, skulle det desværre ikke være således ...

JJflyer
27th Dec 2000, 00:48
Hej

Jag tycker att den är bra. Och jag kann ockso skriva pa finska

JJ

dk-DP
27th Dec 2000, 11:10
Ja, JJ, men det er bare ikke så mange af os Skandinaver der forstår Finsk, da det er så forskelligt fra vores 3 sprog.

Men så er det jo godt, at de fleste (alle ?) Finner kan Svensk - og Engelsk.

JJflyer
27th Dec 2000, 22:05
Mest av os kan förstor och prata god engelska och svenska. Och jag förstor dansk ganska bra.

JJ