PDA

View Full Version : Væpnede vakter om bord?


Kaptein Max
22nd Sep 2001, 22:20
Luftfartsverket i Norge skal vudere om det bør være væpnede vakter om bord på fly her hjemme.

Ønsker vi dette?

Mitt personlige svar er; aldri i verden, jeg trur dere er spenna gærn'e.

Nick Figaretto
26th Sep 2001, 00:52
Den er jeg helt enig i!!!

Men om LV faktisk finner ut at trusselbildet er slik at man kommer til å trenge det (hvilket jeg betviler), må man starte trening av en helt ny "breed" av security officers, som vi til dags dato ikke har i skandinavia i det hele tatt.

Det nærmeste vi kommer - og de eneste som har kompetanse på området, vil jeg tro - er disse "Armed Body Guards" som staten har, og som er de eneste som har lov til å ha våpen i passasjerkabinen i fly. -Og det kun når de følger navngitte personer i gitte offentlige stillinger. Selv Arafats bevæpnede livvakter må legge fra seg våpnene om de skulle fly en SK-flight fra Tel-Aviv til CPH. -Hvilket sikkert er grunnen til at Arafat har privatfly. :D

Om SAS, WIF, BRA eller andre plutselig skulle fly rundt med væpnede vakter på enhver flygning, ville det ta årevis å bygge opp en stor gruppe mennesker med denne spesielle kompetansen.

Om det så mot all formodning skulle bli slik, måtte disse vaktene ha vært en del av det regulære politiets sikkerhetsvakter, rekruttert blant erfarne politifolk, og ikke noen egen avdeling i det enkelte flyselskap, etter min mening.

På denne måten ville man ha best mulig kontroll på at ikke "sovende" fundamentalistiske terrorister søker disse jobbene innenfor flyselskapene, for å utnytte sine stillinger i selvmordsoppdrag.

Men fri og bevare meg for væpnede sikkerhetsvakter overhodet.

Nick.

PropsAreForBoats
26th Sep 2001, 01:56
Liker heller ikke tanken på bevæpnede vakter om bord, eller som det nå diskuteres i USA; piloter bevæpnet med skytevåpen. Hva med en "gyllen middelvei": Utstyre piloter med såkalte "tasers/stun guns", som avgir en kraftig elektrisk puls som setter angriperen ut av spill for en periode. Kan også være nyttig mot pax som veier 110kg og SKAL ha en drink til ;) Aner ikke hva slike leketøy koster riktignok, og det er jo litt banebrytende å snakke om å bevæpne piloter i Norge, hvor ikke engang politiet er bevæpnet...

Men jeg synes tiltak i Skandinavia bør vurderes nøye opp mot det aktuelle trusselbildet, for å unngå overdrivelser. Alle slike tiltak vil føre til store merkostnader, økte billettpriser, og mange vil være svært tid- og ressurskrevende. Eksempel: Telte 3 personer fra Securitas i dag som sjekket id-kort i gjennomgangen mellom gammel- og nyterminalen på Værnes...

Dessuten er det trist å fly med låst dør.

Nick Figaretto
26th Sep 2001, 14:38
Hva med stenguns istedet? :p

Techman
26th Sep 2001, 16:51
Vi har en Nightstick ombord. Meget fin til nærkamp. Man risikerer heller ikke, at skyde sig selv i foden med sådan en.