PDA

View Full Version : Hvilken betydning vil/bør angrepet i USA ha på skandinavisk luftfart?


Nick Figaretto
15th Sep 2001, 19:37
Først av alt: Jeg velger å skrive dette innlegget på norsk. Det finnes mange topics på PPRuNe hvor man kan diskutere disse tingene på engelsk. Felles for alle er at de i stor grad domineres av amerikanere, og at det er vanskelig å komme med "politisk ukorrekte" og kanskje litt uoverveide uttalelser i disse fora, uten å bli sablet ned, og faktisk i noen tilfeller anmeldt til FBI om man ikke gir sin udelte støtte til all amerikansk utenrikspolitikk de siste 50 årene...

I tillegg er man kanskje litt nølende til å kaste seg inn i debatten på grunn av litt begrensninger i språkferdigheter, når diskusjonen penses inn på verdenspolitikk, religion, livssyn o.l.

Jeg ønsker derfor en diskusjon sett fra et skandinavisk ståsted - som både inkluderer oss som bor i Skandinavia og de av dere som bor i USA, Europa og eventuelt andre verdensdeler. Det er ingen tvil om at amerikanere har et litt annet syn på USAs rolle i verden, i forhold til det vi har, og det er fort gjort å tråkke amerikanerne på tærne, spesielt tatt i betraktning den forferdelige situasjonen de er i akkurat nå.

Derfor: Hvilken innvirkning vil og bør "11. september 2001" ha på luftfarten innenfor, og til og fra Skandinavia?

Sikkerhetsjekker av passasjerer og piloter, bevæpning av flygebesetninger, låsing av cockpitdører, bevæpnet sikkerhetspersonell (air marshalls) på alle flygninger, standardprosedyrer ved kapring er blant temaene som diskuteres i de andre fora.

Hva mener vi om disse tingene?

Nick.

"Edited" på grunn av tastatrutørbbl.

[ 15 September 2001: Message edited by: Nick Figaretto ]

Scando
15th Sep 2001, 21:07
Vi går mørke tider i møte, og da snakker jeg ikke om operasjonelle (dag til dag) begrensninger. I første rekke kan vi forvente at passasjergrunnlaget synker kraftig. Dette vil påvirke Braathens først. Oppkjøpet henger i en tynn tråd. Milliardene sitter nok ikke like løst hos SAS slik situasjonen er. Eller det motsatte kan skje, alle vil se viktigheten av å redusere kapasiteten innenlands, for om mulig drive med overskudd.
SAS er inne i sin største ekspansjon noensinne, akkurat nå når økonomien ser ut til få sin største nedgang på 10-12 år. Timingen kunne nesten ikke vært dårligere. Den nedgangen kommer til å merkes over hele fjøla. Charterselskapene vil merke dette kraftig (som cruiseselskapene allerede har gjort, selv om de er ekstremt avhengig av amerikanske kunder). Feriereisene ryker først når folk skal spare penger.
Jobber kommer til å ryke, på alle nivåer. Selskap kommer til å gå over ende.

Festen er over for denne gang, nå gjelder det å holde seg fast for bare livet.

YAM
15th Sep 2001, 22:16
Meget pessimistisk, Scando.

Jeg er bestemt ikke ekspert, men dem jeg kender der er bedre vidende end jeg selv, siger at det lige så godt kan gå den anden vej. Umiddelbart vil vi nok se en nedgang i passagerer, indtil der er klarhed over situationen.

Men verdenen går videre og hvis USA og EU sænker renten kan det give et nyt boost i økonomien. Folk skal stadigvæk frem og tilbage, så derfor tror jeg at det er vigtigt at man hurtigst genopretter tilliden til kunderne ved at gøre tiltag til at forbedre sikkerheden.

Personligt synes jeg, at der skal være bevæbnede vagter på alle fly over et bestemt passagertal eller vægt grænse. På mindre fly kan man måske klare sig med at håndvåben er fast udstyr i cockpittet. Derudover skal være en stærkere dør mellem cabin og cockpit og man bør også genoverveje procedurer i forbindelse med hijack.

Claus
15th Sep 2001, 23:59
Jaaaah

Mange har talt om at låse cockpitdøren..........men øøøhhh hvis de bare slagter løs hvis ikke man åbner, så tror jeg sgu nok jeg kunne få åbnet.......


Cheer up - jeg håber de finder de skyldige og de afstraffer meeeeeeeeeeeget laaaaaaaaaangsomt....... :mad:

OffCourse
16th Sep 2001, 00:43
Hvis du virkelig tror du har rett, Yet Another Member, bør du kjøpe SAS-aksjer NÅ. SAS-aksjen har falt med 50% siden den ble notert som felles aksje. Jeg deler heller Scandos synspunkter i denne saken. På samme måte som luftfarten fikk en kjempenedtur da gulfkrigen startet, kommer vi til å få en kjempe nedtur nå.

Hvis du har fulgt litt med i verdensøkonomien nå, vet du at det eneste som har holdt de amerikanske børsene oppe den siste tiden er amerikanernes private forbruk. Og det er liten tvil om at dette vil få amerikanernes private forbruk ned. Folk i USA er pissredde for å fly nå. Og det vil merkes på den amerikanske innenriksøkonomien. Og de skandinaviske børsene er ikke mindre uavhengige av de amerikanske enn at det vil merkes.

Børsen i Norge vil kanskje ikke gå fullt så mye ned på grunn av økt oljepris, men det spørs om det vil kompensere nok. Og når USA setter i gang med gjengjeldelsesaksjonene, vil oljeprisen gå ytterligere opp.

Når oljeprisen går opp, vil prisene på flybilletter gå opp, og da har vi det gående.

Renter er kun et middel for å begrense overforbruk eller underforbruk (som er årsaken til USA rentenedsettelser den siste tiden). Renter i seg selv løser ingen økonomiske verdensproblemer.

Osama bin Laden, eller hvem det nå er som har startet dette, har "timet" dette angrepet helt perfekt. Akkurat i det vi ser starten på en nedtur både i verdensøkonomien og i luftfarten, kommer dette.

Når det gjelder daglige våre daglige operajoner har jeg liten tro på at SAS eller andre Skandinaviske selskap vil utstyre oss pilotene men håndvåpen. Like lite har jeg tro på noen "Air Marshalls" på skandinaviske flygninger. Men cockpitdørene kan bli låst, sikkerhetskontrollene for passasjerer og Crew kan bli mer omfattende, og det kan bli slutt på alle "Jump Seat Rides," enten man er pilot eller menigmann.

Om jeg var en Wannabe nå, ville jeg tvilt sterkt på om dette var den riktige tiden å starte pilotutdannelsen.

OC.

Cloud surfer
16th Sep 2001, 02:22
Personlig tror jeg situasonen blir betraktelig forverret sǻ snart USA starter sin "...a broad and sustained campaign to secure our country and eradicate the evil of terrorism." (Bush, 14.09)

Vi kan gjerne spekulere i hva angrepene pǻ WTC og Pentagon betyr for oss, men jeg personlig tror at konsekvensene blir betraktelig verre sǻ snart denne krigen starter.

"Taliban-regjeringen i Afghanistan sier at den kan komme til å gå til angrep mot ethvert naboland som hjelper USA med et eventuelt angrep på Afghanistan." (TV2, 15.09) Det fǿrste og minste problemet blir oljeprisen.

Tror nok ikke rǿyken har begynt ǻ lette enda nei...

Danish Pilot
16th Sep 2001, 02:54
C.Larsen:

Nu er dette lettere skrevet end gjort, men står jeg med nogle fanatiske turban-olsen'r bag i cabinen og døren er låst, så er det selvføligt ikke godt at de slagter løs, men af det lort som man nu engang står i, så hellere det, og så få maskinen ned på jorden ASAP og løse problemet der. Så har man da begrænset deres spændvide.

Mit bud er at cockpit dør skal være skudsikker og være umulig at få op uden cockpits accept. Jammen hva så hvis man begynder at slagte civile i kabinen. Tja, meget koldt sagt fra min side: so be it!! Hellere det, få flyet ned på jorden, og skaden vil være af begrænset omfang. Dermed mistes "værdien" i at kapre et fly. Tættere tror jeg ikke vi kommer.

Men men, det er lettere sagte her end udført handling.....

TowerDog
16th Sep 2001, 06:45
Danish Pilot:

Agree with ya.
Common sense must prevail: Open the door to "save" 3 or 4 pax/stews, then surprise/surprise now the bad guys are in control and a few thousand more humans bite the dust.

Solution: (Besides nuking the rag-heads?)
Keep that cockpit door closed and locked, arm the cockpit crew, and oh, do a little profiling: Single male Arab buying a one way ticket...Uh, call security.

The system failed.

Hopefully for the last time.

Payscale
16th Sep 2001, 18:39
Someone should design a aircraft without access to the cockpit from the cabin. There is no real need for the connection. CSD's can handle the problems in the cabin and communicate with the pilots through interphone.....pretty radical, but it would work.
The latest SAS reaction about just closing the door. not even locking it is no more than a false sense of security.
We may feel that we are just some scandinavians far away from the epicenter of anything...do YOU remember where the 1993 WTC bombing was planned...Nørrebro! :mad:

Vmu
17th Sep 2001, 01:47
Tror også låste cockpit-dører vil være en forbedring. Vi vil aldri kunne forhindre at pax får med skarpe, potensielt farlige ting ombord, som f.eks barberkniver, sakser ol. Men vi kan forhindre at slike personer kommer seg inn i cockpiten.

Vanlige våpen kan vel til en viss grad stoppes med bedre sikkerhetskontroller inkludert kontroll av crew og ikke minst de tusenvis av bakkeansatte som daglig går inn og ut av flyplassene ved bare å dra adgangskortet.

SlowAndSilly
18th Sep 2001, 20:37
Tower Dog...

Jeg vet du er norsk, derfor et norsk svar. Det var vel dette Nick mente med aa holde denne topicen paa scandi. Ikke kutt alle turbiser over en kam na. Spesielt ikke na. Til og med President Busk uttalte dette i gar. (No offence!)

Og til flysikkerhet. Har tenkt pa dette scenariet ofte nar jeg spaserer ombord pa en innenriksflight. Det har vart og er alt for lett. Noe bör helt klart gjöres. Om handvapen er tingen tror og haper jeg ikke. Re handvapensituasjonen i USA. Er glad vi er milevis unna denne i Scandi/Europa. Haper vi alle beholder jobbene vare.

Og til alle andre. Les denne. Tatt fra dagens Dagblad. Kanskje litt off topic, men synes den er god.

Dagbladet 190901
-----
The following was written by Tamim Ansary. Tamim is an Afghani-American writer. Here is his take on Afghanistan and the whole mess... (worth reading!!!)

Dear Gary and whoever else is on this email thread:

I've been hearing a lot of talk about "bombing Afghanistan back to the Stone Age." Ronn Owens, on KGO Talk Radio today, allowed that this would mean killing innocent people, people who had nothing to do with this atrocity, but "we're at war, we have to accept collateral damage. What else can we do?" Minutes later I heard some TV pundit discussing whether we "have the belly to do what must be done."

And I thought about the issues being raised especially hard because I am from Afghanistan, and even though I've lived here for 35 years I've never lost track of what's going on there. So I want to tell anyone who will listen how it all looks from where I'm standing.

I speak as one who hates the Taliban and Osama Bin Laden. There is no doubt in my mind that these people were responsible for the atrocity in New York. I agree that something must be done about those monsters.

But the Taliban and Ben Laden are not Afghanistan. They're not even the government of Afghanistan. The Taliban are a cult of ignorant psychotics who took over Afghanistan in 1997. Bin Laden is a political criminal with a plan.

When you think Taliban, think Nazis. When you think Bin Laden, think Hitler. And when you think "the people of Afghanistan" think "the Jews in the concentration camps." It's not only that the Afghan people had nothing to do with this atrocity. They were the first victims of the perpetrators. They would exult if someone would come in there, take out the Taliban and clear out the rats nest of international thugs holed up in their country.

Some say, why don't the Afghans rise up and overthrow the Taliban? The answer is, they're starved, exhausted, hurt, incapacitated, suffering. A few years ago, the United Nations estimated that there are 500,000 disabled orphans in Afghanistan--a country with no economy, no food. There are millions of w idows. And the Taliban has been burying these widows alive in mass graves. The soil is littered with land mines, the farms were all destroyed by the Soviets. These are a few of the reasons why the Afghan people have not overthrown the Taliban.

We come now to the question of bombing Afghanistan back to the Stone Age. Trouble is, that's been done. The Soviets took care of it already. Make the Afghans suffer? They're already suffering. Level their houses? Done. Turn their schools into piles of rubble? Done. Eradicate their hospitals? Done. Destroy their infrastructure? Cut them off from medicine and health care? Too late. Someone already did all that.

New bombs would only stir the rubble of earlier bombs. Would they at least get the Taliban? Not likely. In today's Afghanistan, only the Taliban eat,only they have the means to move around. They'd slip away and hide. Maybe the bombs would get some of those disabled orphans, they don't move too fast, they don't even have wheelchairs. But flying over Kabul and dropping bombs wouldn't really be a strike against the criminals who did this horrific thing. Actually it would only be making common cause with the Taliban--by raping once again the people they've been raping all this time.

So what else is there? What can be done, then? Let me now speak with true fear and trembling. The only way to get Bin Laden is to go in there with ground troops. When people speak of "having the belly to do what needs to be done" they're thinking in terms of having the belly to kill as many as needed. Having the belly to overcome any moral qualms about killing innocent people.

Let's pull our heads out of the sand. What's actually on the table is Americans dying. And not just because some Americans would die fighting their way through Afghanistan to Bin Laden's hideout. It's much bigger than that folks. Because to get any troops to Afghanistan, we'd have to go through Pakistan. Would they let us? Not likely. The conquest of Pakistan would have to be first. Will other Muslim nations just stand by?

You see where I'm going. We're flirting with a world war between Islam and the West. And guess what: that's Bin Laden's program. That's exactly what he wants. That's why he did this. Read his speeches and statements. It's all right there. He really believes Islam would beat the west. It might seem ridiculous, but he figures if he can polarize the world into Islam and the West, he's got a billion soldiers. If the west wreaks a holocaust in those lands, that's a billion people with nothing left to lose. That's even better from Bin Laden's point of view. He's probably wrong, in the end the west would win, whatever that would mean, but the war would last for years and millions would die, not just theirs but ours. Who has the belly for that? Bin Laden does. Anyone else? Let's hope not.

Tamim Ansary

Sorry for evt. skrivefeil. Sitter pa en internetcafe pa stopover med cola i tastaturet.

Temp Hi
18th Sep 2001, 22:16
Mange gode poster her... Det er vist da i det hele taget en lidt umulig situation.
Min kommentar til security-issuet her er, at der bliver brug for en total omstilling. Som jeg oplever det, har vores airportsecurity hidtil været baseret på, at ingen var gal nok til at slå sig selv ihjel - det er der nu lavet om på !!! Har vi reelt nogen muligheder for at forhindre disse galninge i deres ugerninger, når man kan kapre et fly med et barberblad ?? At aflåse en pansret cockpitdør, rejser spørgsmålet om hvordan man skal evakuere et incapacitated flightdeck crew i tilfælde af en emergency.
Jeg er bange for at jeg deler OffCourse og Scandos synspunkter på beskæftigelsen - festen er formentlig ovre nu, held og lykke til alle med at beholde/skaffe job nu. Det er tid til at læse senioritetslisten bagfra....

brgds

[ 18 September 2001: Message edited by: Temp Hi ]

TowerDog
19th Sep 2001, 00:03
SlowandSilly:

Joda jeg er Norsk.
Skrev ovenstående innlegg under "innflytelse"
derfor glemte rett og slett å skrive på morsmålet.
Tar ikke alle *******s under en kam.
Noe jeg også har gitt uttrykk for andre plasser på PPRuNe.
Har bodt i Midtøsten flere år og fløyet hundretusenvis mulsimer på pilgrimsferden deres, The Haj.

De leste er uskyldige og gudsfryktende bønder og fattigfolk.

Det er jo ikke de man snakker om her når det dreier seg om terroristangrep og aksjoner for å forsvare seg mot lignende i fremtiden.

Førøvrig godt innlegg fra "Afgan-Amerikaneren"

Det skulle ha vært publisert her i USA.
Få et lite blikk fra innsiden i det landet.

Fremtiden for Skandinavisk Luftfart ja:
Braathens er vel nesten på knærne nå og Widereøe har vel slitt med økonomien i mange år. SAS vil vel gå opp og ned som før, men bestandig klare seg.

Nåja, spekulasjon fra min side, har mistet kontakten med flyging hjemme.

Her borte er det plutselig blitt storkrise.
Går selv og venter på pinkslippen, og det med over 1000 mann bak meg.

Spennede tider i møte.

Ser for meg et år på seilbåten i Bahamas, man kan lever utrolig billig for anker.

PropsAreForBoats
19th Sep 2001, 00:55
Trenger du crew til den seilbåten eller?
Hørtes en smule bedre ut enn 30kts gusting sidevind + "braking action estimated good" på Evenes :cool:

TowerDog
19th Sep 2001, 04:35
Ja Props, trenger bestandig crew på båten.
Kona er ikke ivrig seiler, så det har vært endel nordmenn over her med sjømannsekken over skulderen.

Siste turen var det en Svenske med.
Det var jo å skrape bunnen på tønna. :D

Har fått noen meldinger fra Norge siste uken fra kompiser som spurte om jeg kjente denne karen: En Hans G. som har vært i VG og på Norsk TV og utalt seg om katastrofene i New York og Pentagon. Kjente en av flygerene og visste litt om alt.
I følge VG artikkel jeg fikk over på Internet var han F-100 kaptein for Amerikan Airlines, jobbet her for AA siden 1989 og bor i Miami.

Pussing at vi some jobber for AA og bor her nede hadde aldri hørt om figuren.
Tok en rask sjekk på senioritetslista og fant han ikke.

Snodig, har jo trodd at vi Nordfra var stort sett ærlig og ikke ut med fanteri og egenreklame bare for å komme i avisa.

Derfor Hans G.: Hvis du leser dette tror jeg du bør komme ut med en liten "forklaring" her. Vi har veldig lite respekt for idioter
og PR folk.

Var det VG som "pumpet" opp historien og ga deg jobb og status, da er det noe annet, men du kunne vel ha sagt sannheten senere.

Noen som kjenner han?

Nick Figaretto
19th Sep 2001, 16:06
Her er det en til som er klar for å mønstre på båten på Bahamas!

Allerede de siste dagene er signalene begynt å bli tydelige når det gjelder norsk luftfart. SAS regner på sitt eget bud på Braathens. -Noe som i norsk presse blir vinklet slik at SAS nærmest utnytter situasjonen for å få kjøpt Braathens enda billigere, men jeg tror bekymringen er reell nok. De 1,1 mrd. SAS har tilbudt for BRA og de 2 mrd. som trengs i kapitalinnsprøytning, kan komme godt med andre steder...

Senest i dag (på Dagens Næringslivs nettsider (http://dn.no)) melder SAS om rutekutt på vinterprogrammet og senerelegging av innfrielser av opsjoner på Airbus, på grunn av usikkerheten.

I tillegg har SAS-aksjen falt over 50% siden innføringen av fellesaksjen i våres. (Noe som "alle" trodde ville gi aksjen et boost.)

Riktignok er tingene ikke fullt så ille som i USA, og man kan kanskje sågar oppleve en "positiv" effekt for ikke-amerikanske flyselskaper på rutene over Atlanteren, på grunn av terrortrusselen mot amerikanske selskaper. Men allikevel kan det virke som om festen er over for denne gang.

Når det gjelder tiltak for skandinaviske flyselskaper og på skandinaviske flyplasser tror jeg man bør heve det generelle sikkerhetsnivået, men kanskje uten de største krumspringene, som MP-5 for alle styrmenn ;), osv.

TowerDog
19th Sep 2001, 17:37
Seiltur ja.

Joda, bare kom du også Nick.

Her er betingelsne:

1) Man har aldri vært uenig med TowerDog på PPRuNe.. :D
2) Man er fleksibel og kan stille opp på kort varsel
3) Man er ikke lat, men tar i et tak med å heise anker, skifte olje, polere stål og hente drinker til skipperen.
4) Man tar med noen unge nymfomaner som liker å seile naken.

For å drøfte dette videre, bare send e-mail til [email protected]

Her er det mye fri og mye solskinn, så jeg seiler så ofte som mulig.

Ace MCcoy
20th Sep 2001, 14:01
Payscale,
The latest SAS reaction about just closing the door. not even locking it is no more than a false sense of security

uhmmmm, cockpit IS to be LOCKED, from "cabin clear" to after landing. Just a minor correction. Otherwise agree.

Kaptein Max
21st Sep 2001, 22:58
TowerDog, han som presenterte seg på TV som AA pilot og venn og kollega av de involverte, ga oss et blikk av bagen sin hvor det sto "crew", men det var også mulig å se et American Eagle ID kort... Jeg vet ikke hvor strengt dere skiller på det.

WF har forøvrig rapportert rekordoverskudd i det siste.

Fri og bevare oss fra væpnede vakter eller crew ombord.

Ellers tror jeg økonomien går rett til bunns. Mitt råd til alle som går på flyskole for egen regning og risiko, og som har en betydelig del av utdannelsen igjen, er å slutte umiddelbart. Hvis ting ser bedere ut etter en tid kan man alltids ta det opp igjen igjen.

TowerDog
22nd Sep 2001, 01:06
Kapt. Max:

Jo det er stort skille på American Eagle og American Airlines.
De er begge eid av AMR, men 2 forskjellige selskap. Det som sto i den VG atrikkelen jeg fikk tilsendt var at han utga seg som Fokker 100 capt for AA.

Er vel ikke noe å skjemmes over å fly for Eagle, men man må jo spørre seg hva som foregår i hodet på noen som sitter på TV og lyver huden full på seerne?

Nåja, hvis det er så om å gjøre får han vel bare fortsette bløffen.

Bra at Widerøe går med overskudd, må vel være et av de få selskapene som gjør det..

Hva er da fremtiden til Braathens? SAS får ikke ta over og BU har ikke penger nok til å drive ut året??

Lykke til uansett.

Kaptein Max
22nd Sep 2001, 02:00
Ingen vet vel hva som skjer med Braathens. SAS har nok ikke mye lyst til å gi 1,1 mrd for majoriteten nå, men de har ikke sagt noe ennå. Tidligere tenkte jeg at pilotene lett ville få gode jobber i Europa om det ble konkurs, men hvis de mister jobbene nå blir det tøft.

TowerDog og andre som følger med på nettet, jeg vil anbefale Dagens Næringsliv, dn.no, de har også arkiv man kan søke i.