PDA

View Full Version : Finansiering


Kenneth Vika
10th Sep 2001, 22:47
Flyverutdanning er dyrt, hvor går man for å låne disse pengene? Har hørt at mange banker ikke låner ut penger til utdanning.. Og om man ikke kan stille sikkerhet, hvor står man da?

Hilsen ung seilflyver..

PropsAreForBoats
11th Sep 2001, 03:41
Hei Kenneth!

Så vidt jeg vet er det bare Norwegian Aviation College på Bardufoss som er godkjent av Statens Lånekasse i dag. Imidlertid er denne utdannelsen svært kostbar, så tilleggslån i bank er nødvendig. Her har skolen et samarbeid med Fokus Bank på Bardufoss. Kontakt Gustav Bøe på email [email protected] for mer informasjon.
Når det gjelder bankenes krav om sikkerhet må du undersøke med hver enkelt bank, men de vil generelt kreve noen form for sikkerhet/kausjonist.
Send meg gjerne en mail om du lurer på noe mer. Lykke til!

Nick Figaretto
11th Sep 2001, 14:56
Hallo, Kenneth!

Jeg kan supplere litt: Det ser ut til at det kommer til å bli en såkalt "sponset" utdannelse på Bardufoss gjen.

Tidligere har SAS gått ut og sagt at man vil sponse 20 - 30 piloter hvert år på 6 flereforskjellige skandinaviske skoler. Nå kan det vise seg at alle disse sponsede plassene havner i Bardufoss.

Man vil da gå gjennom fullt SAS opptak før man starter på NAC, og SAS betaler halvparten av utdannelsen, og resten betaler man selv. Tidligere var "egenandelen" ca. 350 000, men nå kan den nok være litt dyrere pga høyere totalkostnader. En god del av dette kan finansieres gjennom lånekassen, så da blir det bare en liten del igjen som må finansieres med sikkerhet andre steder (ex. huset til mor og far...)

Slik jeg ser det er det bare å kjøre på om man kommer inn på den sponsede utdannelsen. Gkjør man ikke det, må man tenke seg godt om og se på alle muligheter. Da kan et lenger opphold i USA være en mulighet.

Ring NAC. Om ikke alt er avklart ennå, vil det komme en avklaring i løpet av høsten.

Nick.

Kenneth Vika
13th Sep 2001, 22:27
Takk for fine svar.

Om man blir støttet av SAS for utdanning på NAC blir situasjonen selvfølgelig en helt annen. NAC har ikke vært noe alternativ for meg, skal jeg ut med så mye penger vil jeg heller satse på en bachelour's degree i USA.

Har hørt at en skole i Sverige er gratis om man kommer inn på den, stemmer det?

Norwegian Aviation Resources er et alternativ jeg ikke har visst noe særlig om, noen med kunnskaper?

Synd myndighetene ikke greier å se på flyverutdanning på samme måte som annen høyere utdanning, slik det er nå får ikke de som virkelig er interessert i det å fly samme muligheter som de med mye penger og behov for status..

Nick Figaretto
14th Sep 2001, 10:26
Svenske TFHS (Trafikflygarhögskolan) er gratis. -Men kun forbeholdt svensker. Dette er fordi at skolen fullt ut, eller i hvertfall for en stor del, finansieres gjennom det svenske forsvarsbudsjettet. TFHS ble i sin tid opprettet for å demme opp for pilotflukten fra forsvaret til de sivile flyselskapene.

NAR har jeg ikke så stor kjennskap til. Men jeg vet at NAIA annonserer med flytrening i USA, for senere konvertering til JAR på NAR. (Det rimet! :))

NAR har også så vidt jeg vet et opplegg med teori på NAR, og flygning på NAIA i USA, med senere oppflygning igjen i Norge.

Felles for disse variantene er at kostnadene er litt uoversiktlige. Man er nødt til å sjekke grundig opp hvor mye det kommer til å beløpe seg på totalt, både teori, flygning, konvertering med oppflygning og MCC (Multi Crew Coordination)-kurs.

Ring NAR i dag!

Igjen: Jeg ville virkelig forsøkt å komme inn på sponset utdannelse på NAC. Om man ikke kommer inn på den sponsede utdannelsen, ville jeg undersøkt alle andre alternativer, slik du nå er i ferd med.

Nick.