PDA

View Full Version : Bonding når man har ratingen fra før.


Kaptein Max
8th Sep 2001, 03:15
På intervju hos et selskap som vurderte meg for en type som jeg har gyldig type rating på, ble det gjort klart at jeg ville få samme bonding som de som ikke har ratingen. Det får være måte på grådighet...

TowerDog
8th Sep 2001, 07:54
Hadde same problem i 92. Var arbeidsløs og søkte på mange jobber.
En jobb var C-402 i Florida. De ville ha 16 tusen dollar for å trene meg, og da hadde jeg allerede 400 timer på typen. :rolleyes:

Søkte også på Arrow Air, DC-8 styrmann.
Hadde et par hundre timer på DC-8 for Evergreen og var current på jet, men de ville ha 9 tusen daler for treningen.

Har ikke betalt et øre for trening eller bonds hittil og det har ikke vært mangel på jobber....(17 da jeg telte sist, men det tyder bare på utrolig ustabil arbeidstager) :D

Bare be dem å stikke trenings pengene (Bond) langt oppe i røven.

tigerpic
8th Sep 2001, 20:42
uh! jeg HATER arbeidsgivere som er interessert i å ansette deg, men som ikke vil betale for treningen. de burde drive med noe annet! jeg måtte betale 206 utsjekken på fabrikken selv, nesten fire tusen dollar jeg ikke hadde. kommer aldri til å gjøre det mer, nei!

be arbeidsgiveren dra dit peppern gror!

finn

Ace MCcoy
8th Sep 2001, 22:02
Jamen det er jo fuldstændigt vanvittigt.
Towerdog, $16000 for et 402 udtjek?
Jeg er enig, sig nej. Jeg kan til en hvis grænse forstå, hvis man bliver nødt til at "binde" piloten for et tidsrum, når arbejdsgiveren har betalt checket.Det sker i større selskaber, og også i andre brancher. Men money up front ville jeg ALDRIG lægge.
Jeg er klar over, at nogle vil sige, at det er nemt at sige når man HAR job. Og at andre bare står i kø og vil overtage jobbet, hvis du siger nej.
Men jeg har selv opgivet et Metro III job engang, fordi man ville ha` $10000 up front. Og jeg fortryder ikke et sekund.

TowerDog
8th Sep 2001, 22:50
Ace:

Yup, de ville ha 16 store for en C-402 jobb.

Mange rike pappagutter som hopper på slike tilbud..

"Pay for Training" begynner å bli borte nå siden det har vært noen fete år for pilotjobber.

Jeg har selvt betalt for 3 typesertifkater og ser på det som å investere i meg selv og man kan jo markedsføre seg bedre jo flere sertifikater man har i baklommen.

Har aldri angret på pengene jeg har brukt og har fått det igjen med god fortjeneste.

Etter at jeg tok ut skippersertifikat på jumbo fikk jeg telefon fra midt-østen og pene
skattefrie penger for å fly i sandkassa noen år.

:D

Ace MCcoy
8th Sep 2001, 23:21
Towerdog, lad mig moderere mig lidt :D , hvis der er et sikkert job i den anden ende, forstår jeg det.
Men jeg har et par venner, som blev lovet job, "swear to God" :rolleyes: hvis bare de tog et check på denne Metro og betalte 10 grand. Ca. 10 timer blev det til, efter checket!!
Jeg forstår at det virker fristende hvis man er siker på jobbet bagefter, but be careful out there!! (Ikke dig Tower, jeg regner med at AA har betalt dit check :D :D Hvad flyver du nu??

TowerDog
9th Sep 2001, 01:07
Jeg started på B-727 for AA ifjor høst som F/E, fløy 92 timer på panelet, gikk deretter på nytt kurs og flyr nå B-757 og B-767.
Joda, alt er betalt der i gården.

Det er klart man skal være forsiktig og ikke høre på løfter om jobb (Spesielt hvis det ikke er skriftlig) men man må jo ta sjansjer av og til.

Jeg tok ut B-737 rating for å søke Southwest, fikk ikke jobben der, men brukte så den ratingen til andre ting.

Som sagt så har jeg aldri betalt noe selskap for å få jobbe der og beholder det som prinsip. (Glemt å stave på Nork) :eek:

Nick Figaretto
9th Sep 2001, 10:24
En 6-7 nyuteksaminerte piloter fra Norwegian Aviation College, som ikke fikk jobb i SAS, ble for ca. 3 år siden tilbudt jobb i et nyoppstartet wet-leasefirma kalt "Pan International." De startet kurs på MD80 på SAS Flight Academy, og betalte ca. 200 000 NOK in advance - til Pan Internationals representant "Joe Beck."

Etter en tid uteble pengene som PI skulle betale SFA for trainingen. Da SFA ringte PI, viste det seg at PI ikke eksisterte lenger.

Kursdeltakerne ble tatt av kurset på dagen, og ingen har sett noe til hverken pengene eller "Joe Beck" i ettertid.

Ingen vet om Pan International overhodet ble startet med tanke på seriøs drift, eller om det kun var et vellykket forsøk på å bruke SFA for å lure penger av blåøyde nyutdannede piloter.

Jeg tror det er andre her på PPRuNe som har mer om den historien enn jeg har.

Nick.

Flathatter
9th Sep 2001, 12:21
T-dog, things sure were different in ´92 than they are today.

Some unions/locals will ¨blacklist¨ you if you paid for a job in the past.

Payscale
9th Sep 2001, 15:18
Ja det er minsanten et underlig branche vi har valgt...i nedgangstider må vi betale for at holde certifikaterne og når det går godt kan man vælge!

Tror i at vi er ved at nå toppen, selvom pilot pensioneringerne først topper i 2008?
Verdensøkonomier indikere jo et generelt slow down. Er der store firmaer som fyrer piloter? Det er måske bare tid til at sit tight an wait it out.... :rolleyes:

TowerDog
9th Sep 2001, 17:44
Ja det er klart man må være skeptisk.
Mye svindel ute i vår bransje også. Hadde ikke hørt om Pan International, men det skulle ikke være umulig å finne kjeltringen og kreve pengene tilbake. Kanskje også gå løs på svinet med en "baseball bat", det hjelper jo litt på både hukommelse og vilje og evne til å betale.

Flathatter: Har ikke hørt om at man blir svartelistet av fagforeninger for å betale for trening. (?)
Her blir man heller sett litt ned på hvis man kjøper jobb. Akkurat som at man ikke kvalifiserer fagmessig, men må åpne sjekkheftet. ValueJet er jo et godt eksempel:
Der kjøpte folk jobber som ikke kunne få fly andre plasser, Eastern skabber og slikt skum.

Som sagt har jeg aldri betalt for en jobb og drar heller tilbake til drosjebilen enn å overføre bankkontoen til kjeltring flyselskap.

(Husker noen Family Airlines? Der måtte man betale for jobben: Skipper på B-747 var femti tusen daler, F/O og F/E 25 tusen. Jobbet senere med flere ex Pan Am folk som betalte, men aldri fløy en tur. De kom lett i dårlig humør fra å snakke om det :D )

Temp Hi
9th Sep 2001, 19:08
Som jeg ser det burde fagforeningerne da også snarere gå i flæsket på det flyselskab, der malker penge ud af low-time piloter, end at black-liste unge mennesker, der prøver at skabe sig en karriere gennem at betale for den første typerating selv ??? The unions er der vel basically for at varetage vores interesser - vi betaler i hvert fald deres løn....

brgds

Mr moto
10th Sep 2001, 01:36
Bonding is, in principle, a good thing.

They don't want to waste money on you if you leave within 2,3,4 years and you show them that you are a serious candidate by accepting these conditions.

It's a strange state of affairs but a company could go bust if a bunch of unbonded pilots got up and left.

Let's face it, they've got what you want!

Or are you afraid of flunking the test?
I know of a chap who only managed to scrape through even though he was already type-rated. (He didn't do the complete sim. course, just the techs, emergency etc.

Furthermore, there will often be an Operators Conversion Course. Its probably easier for them to schedule you with the rest of the course. You also benefit by being together with them socially.

TowerDog
10th Sep 2001, 06:23
Well Mr. M:

If the company was honest and a good deal, why would folks leave?

If ya have to hand-cuff yer employees with a big $ bond, then ya are not quite competing in the marketplace?

Now, we are perhaps talking 2 different stories here: "Pay for training" or "Training Contract". (Bond)

The later is if the company train ya on their nickel and ya agree to hang around for 2 years, then ya owe nothing.

The former is if ya put 15 or 20 grand on the table to get the job. Then ya could get laid off or fired next week.
No training contract, but ya work for a **** company for the next few years to get yer monies worth in turbine time or jet time or whatever.

Have seen all of the above after flying 23 years over here and over there.

It boils down to supply and demand:
If ya have the time and the types, ya don't need to pay nobody.

If ya are starting out and need to slut yerself a little to get some hours, ah, ya ask daddy for another few thousand just to get over the hurdle.

Not good or bad, just reality.

Scabs however..... :mad:

LimaNovember
10th Sep 2001, 10:31
In some countries (one of them being Germany) I think bonding is not even legal. A colleague of mine left a german airline during the bonding period. The airline took him to court and lost. In Germany I think bonding is looked upon as a "ristriction of free movement".

Beside that; if you are type rated, bonding is just another excuse for an operator to balance the books.

Mr moto
13th Sep 2001, 00:03
I was referring to bonds as in training contracts.

Not all companies can afford to pay well enough to hang on to their crew. Maybe you want to fly different routes, long haul or short, a different type.

Some people are going to be dissatisfied where-ever they work.

There's nothing wrong with the system. You pay with your loyalty for the opportunity which has been given to you, or you pay up in cash for the trouble you've put the company to.

You could put it like this,"We offered you the job because you said at such-and such at interview. You leaving before we've got our moneys' worth demonstrates that you mislead us (you lied) and we are going to sue you."

Which would you prefer?

dick badcock
15th Sep 2001, 16:14
I know a girl who left my airline for another outfit in the UK. She had NOK 140000 left of her bond, but her new airline payed her out, since she was already rated on the B737. Ie, they bought a type rating for 140000. Cheap, by European std!