PDA

View Full Version : Underskriftsindsamling til statsstøtte af pilotudd. (fra SAF)


YAM
3rd Sep 2001, 00:23
Alle her på PPRUNE er ifølge SAF åbenbart autonome. :D

Fra SAF: Underskriftsindsamling til statsstøtte af pilotudd. (http://www.flightcrew.dk/cgi-local/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=24&t=000096)
Har man en trang til at markere sig under "Nørrebro forklædning" foregår dette på PPRUNE, og ikke på SAF. Link til PPRUNE findes på forsiden af flightcrew.dk!

Tak for linket. Til mine autonome kollegaer vil jeg da gerne genskrive hvad jeg skrev på SAF, til anyone who cares.

----------

Emne: Underskriftsindsamling til statsstøtte af pilotudd.

Det er utvilvsomt de bedste intentioner der ligger bag underskriftindsamlingen (til de uindviede: Emne: Så stiger uddannelsen igen! (http://www.flightcrew.dk/cgi-local/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=24&t=000072)), som handler om at man vil have staten til at sponsere pilotuddannelser.

Dog er det eneste argument man har, at der ikke findes en statsstøttet pilotuddannelse. Det er direkte forkert! Det står enhver dansk mand eller kvinde frit for at søge om optagelse som pilot i forsvaret. Som så mange andre universitetsuddannelser er der strenge optagelseskrav. Sådan er det!

Og hvordan havde man tænkt sig at gennemføre det rent praktisk??? Skal den stakkels pilotelev der lige er begyndt, se sin uddannelse "devalueret", når det næste hold starter gratis?? Det vil da ikke være særlig fair konkurrence. Sidstnævnte vil kunne faldbyde sin arbejdskraft eller tage en typerating osv. osv., uden at være i tilnærmelsesvis samme gæld som førstnævnte.

Eller skulle det gennemføres retroaktivt?? I så fald, hvormange år tilbage? Et år? To? Skal SAS piloten, der blev færdig i '92 have sine skolepenge tilbage??

Ikke særlig gennemtænkt, eller hva'?

Hvis man gerne vil danse med så tungt et apparat som staten, er det nok heller ikke det smarteste at starte med at stille "krav". Hvis man vil sælge et produkt eller en ide, er det nok i det hele taget ikke særlig smart at "kræve", at kunden køber. En bedre og nok mere spiselig ide ville være at foreslå at piloter med studiegæld kunne få et statsligt lån til f.eks. 3-4 % i rente. Det ville kunne give en betydelig besparelse, både på den månedlige ydelse og på langt sigt på det totale tilbagebetalte beløb. Denne løsning ville også være fair, da alle piloter med restgæld ville kunne lægge om, hvis de måtte ønske det.

Jeg har valgt at skrive anonymt da luftfart er en sær branche og det ikke altid er særlig populært ikke at have den samme mainsteam holdning som alle andre. Hvis mit indlæg får lov at blive stående er det fint hvis det kan starte lidt debat, hvis ikke, så er der jo ikke noget at gøre ved det (jeg synes dog ikke jeg har skrevet noget kontroversielt). Hvis min profil bliver slettet er der heller ikke noget at gøre ved det (dog vil jeg så ikke kunne besvare eventuelle kommentarer). Hvis min profil får lov at blive er det også fint, så kan det jo være at der også vil komme andre piloter tilbage til dette såkaldte pilotforum. SAF består jo efterhånden kun IT-konsulenter og bagersvende, som et andet medlem (en af de få piloter der er tilbage) skrev så malerisk.

FlyByHeart
3rd Sep 2001, 11:27
Hi YAM,

Altid godt med lidt debat om et kontroversielt emne. Jeg kan forstå at du har den holdning, at fordi pilot-elever igennem mange år har måtte bløde kraftigt for deres uddannelse, så skal også fremtidens piloter gøre det. I mine øjne ville det betyde at der aldrig nogen sinde kunne laves om på noget som helst.

Staten uddanner piloter - ja, men langt fra nok. Jeg kender ikke de præcise tal, men så vidt jeg ved, så er det ikke mange piloter der bliver uddannet i forsvaret pt. De kan ikke engang forsyne sig selv, såvidt jeg har hørt!

Mht. forhandlingsteknik, så er der jo mange teorier - en af dem er jo rent faktisk at "presse" køberen til at købe. Du kender det sikkert mange steder fra: Sælgeren oversælger helt vildt i starten, men du vil naturligvis ikke lade dig overtale. Alligevel kommer du måske ud af forretningen med mere end du først havde tænkt dig at købe. Et andet eksempel kunne være ham der ønsker at ændre 5 forhold på sin arbejdsplads. Han komme så med 10 forskellige ændringsforslag. Det får han naturligvis ikke igennem, men måske får han halvdelen - og så er missionen sådan set lykkes for ham.

Med andre ord - jeg mener ikke du har belæg for at sige, at det umuligt kan lade sig gøre med denne forhandlingsteknik - men forsøger man ikke, så får man i hvertfald slet ikke noget.

Det bliver naturligvis et problem at finde ud af hvordan en evt ordning skal skrues sammen, men skal det være en undskyldning for ikke at prøve?

Med hensyn til SAF, så giv lige sitet en chance hva'. Der er regler, og dem må man overholde, hvad enten man syntes om dem eller ej. Det er rigtigt nok synd at der ikke er flere etablerede piloter der benytter det forum - men til gengæld er der rigtig mange wannabe's der har glæde af de oplysninger der kan hentes på SAF.

Bare det jeg ville sige.

FlyByHeart :)

YAM
3rd Sep 2001, 13:12
Halløj FBH

Jeg har skam intet problem med, at man forsøger at ændre på tingene, tværtimod. Dog skal det jo ikke være sådan, at nogen bliver stillet i en unfair situation. Det ville du vel heller ikke selv kunne lide?

Det er rigtigt at forsvaret ikke uddanner nok piloter, til at der også er til det civile. Som udgangspunk uddanner staten jo heller ikke læger til privathospitalerne. Og er det overhovedet statens opgave?

Jeg vil stadigvæk holde på at det er et tåbeligt og utrolig forkælet udgangspunkt at "kræve". Især hvis man ikke har nogen argumenter! Det er den kræver-mentalitet, der gør at Danmark har så høj en skattebyrde. Som jeg skrev i mit første indlæg, er det nok smartere at lægge op til dialog og forklare hvorfor, at de forslag man fremfører er fornuftige. Men som du siger så er intet umuligt, men hvorfor gøre tingene sværere for sig selv?

Om det skal være en undskyldning for ikke at prøve, ikke at have en plan, ved jeg ikke. Men det ville nok være smart at have et forslag til hvordan en løsning skal skrues sammen, hvis man gerne vil tages seriøst. I det hele taget virker det som om at der ikke er nogen rød tråd, men at det hele kører på at man "kræver".

Mvh

Yet Another Member

FlyByHeart
3rd Sep 2001, 19:35
YAM,

OK - ordet "Kræver" er ikke det mest diplomatiske - men så vidt jeg kunne forstå på initiativ tagerne, så drejer det sig netop om at få en dialog i gang. Det vil give mulighed for at fremlægge nogle af de konkrete forslag, som man åbenbart har i lommen.

Om det er statens opgave at uddanne til den private sektor? det er jeg ikke mand for at argumentere for eller imod, blot kan jeg konstatere at det er en opgave som man nu engang har påtaget sig i ret stort omfang.

Det er rigtigt at nogle risikerer at komme lidt i klemme hvis reglerne ændres (mig selv incl.)- og det skal selvfølgelig undgåes. Vi er jo eksperter i "Overgangsordninger" her i landet, så mon ikke det kunne lade sig gøre.

Flere ting omkring denne underskrifts indsamling kunne være gjort anderledes - men nu har nogle friske unge fyre altså taget noget initiativ, og hatten af for det :)


FBH :)

Nick Figaretto
4th Sep 2001, 11:00
Heisann!

Jeg kaster meg inn i debatten, selv om jeg ikke har lest denne thread'en på SAF. Årsaken er at vi har en paralell problemstilling i Norge.

Nå vet jeg ikke om det er annerledes i Danmark enn i Norge, men leger utdannes da på statens regning til både private og statlige klinikker? Jeg har aldri hørt om noen som har måttet ta legeutdannelse på egen bekostning i Skandinavia.

Saken er den at staten betaler for utdannelsen til praktisk talt alle yrkesgrupper i samfunnet, uansett om man ender opp med arbeid i offentlig eller privat sektor.

Leger, ingeniører, sveisere, rørleggere, sykepleiere, politi, jurister, snekkere, arkitekter osv. har utdannelser som er fullt ut betalt av staten. Det eneste man trenger å ta opp lån til er utgifter til levekostnader under utdannelsen - derav studielån. For en medisinutdannelse, som tar 7 år, vil dette si at man fort får et studielån på 300 - 350 000 kroner, men selve skolen har man ikke betalt én krone for. (Og godt er det!)

Så hvorfor skal ikke pilotutdanningen være gratis?

Problemstillingen er blitt enda mer aktuell den siste tiden, fordi med de nye europeiske sertifikatbestemmelsene er pilotutdanningen blitt betydelig dyrere.

Med CPL + ATPL teori og MCC-kurs kommer skolepengene fort opp i 700 000. I tillegg skal man jo leve under utdanningen, og man må ta opp et "normalt" studielån. På toppen av dette får man ikke godkjent hele utdanningsbeløpet gjennom studiefinansieringen, så man må ta opp et tillegsslån for å dekke rentene på skolepengene den tiden man går på skolen.

Dette betyr at Skandinavia om kort tid kommer til å ha et stort rekrutteringsproblem, fordi det er så få som har råd til å ta pilotutdanning. Og i tillegg: Når økonomi blir en så stor "utvelgelseskriterium," er det ikke sikkert at man ender opp med nok pilotkandidater med de personlige egenskaper men ønsker seg.

På toppen av det hele strider dette systemet med de skandinaviske landenes sosialistiske grunnidé: Like muligheter for alle, uavhengig av økonomisk bakgrunn.

Nick.

YAM
4th Sep 2001, 13:27
Halløj Nick,

Det er korrekt at læger ikke skal betale for deres uddannelse i Danmark. Men det skal piloter heller ikke, hvis de vel at mærke søger i forsvaret. Ligesom lægen, står det også piloten i forsvaret frit for at søge ud på det private markede, når vedkommende har overstået sin kontrakt periode. Det gælder i pricippet også for lægen, da denne skal have et praktik ophold på et offentligt sygehus på xx år for at være færdiguddannet.

Og så er der faktisk lægelige uddannelser, der ikke er gratis i Danmark, f.eks. fysioterapeut eller zoneterapeut osv. Og det gælder også inden for mange andre faggrupper.

Jeg siger ikke at staten ikke skal være behjælpelig, men jeg gidder sku' ikke betale skattekroner for at Mouhammed og Brian måske kan få opfyldt deres pilotdrømme. Selvbetaling, som idag, sortere de mest useriøse fra! Tænk på hvor stort frafaldet er på de gratis videregående uddannelser, sammenlignet med pilotuddannelsen. Kan du se det for dig når Hash Hans siger, "øhh, det var ikke lige noget for mig"?!

Der er masser af ledige piloter. Der er bestemt ikke mangel, det er opfundet af skolerne! Og som lånemulighederne er i dag kan alle, der viser den rette holdning, sagtens få et lån og dermed er det ikke økonomi der er afgørende.

Staten kunne, som jeg forslog, give et lån med lav rente til færdiguddannede piloter. Det ville muligvis over i købet kunne gennemføres med statens velvilje. Det forslag som forligger nu er ganske enkelt uspiseligt for staten, husk på at i følge "de røde", så sviner flyvemaskiner og lufthave larmer, og det ville være meget bedre hvis vi alle tog toget i stedet.

I øvrigt ser det ikke udtil at forslaget vinder megen sympati. De skriger jo efterhånden på underskrifter på SAF. De får i hvertfald ikke min :p

(Rettet for klarhed).

[ 04 September 2001: Message edited by: Yet Another Member ]

ALEX130875
4th Sep 2001, 16:47
Hmmmm

Det vi vaere en ganske god ide at goere noget ved pilot uddannelsen, mht. uddannelses stoette eller lavere laane rente. Men hvor skulle det hele saa starte og hvad med alle dem som allerede har taget uddannelsen?
Behovet for piloter in Danmark ville ikke vaere saa stort hvis selskaberne kunne ofre det samme som udlandet... Problemet er, at det tager for lang tid at blive standardliseret og en udenlansk pilot kan lave optil det dobbelte i inkomst....


Mvh. FAA/CAA pilot

Payscale
4th Sep 2001, 18:02
Jeg er af den opfattelse at ingen uddanelse skal være gratis. Det er for sent nu at lave samfundet om, men jeg ville hellere have et samfund hvor vi var mere brugebetalingsorienteret. Mod at skatten ikke var så høj og at alle ville kunne få acceptable (er det med k'!) studielån. Det er jo næsten umuligt at have en månedsløn på 50000 kr netto. Skal man ha penge i dette land skal man være selvstændig og have en kreativ revisor.
Eksemplet med lægen og jagerpiloten er måske lidt dårligt fordi det idag koster 17 år i forsvaret før end at man kan tage næste skridt. Lægen kan langt før blive plastic kirug, og proppe silikone ind i piger dagen lang....

Jeg føler med dem der sidder med at kæmpelån og ny familie!! -håber i har giftet jer til penge.. :D

Henrik Præst Brædder
5th Sep 2001, 13:33
Alle,

Der vel ikke andet at sige end at der er visse ting man må gøre oprør imod. Om måden hvorpå man så gør det falder i den enkeltes smag eller ej kan jeg ikke gøre ved.

Da jeg for 3½ år siden startede med at undersøge mulighederne for at blive uddannet pilot kostede uddannelsen 390.000, en pris jeg følte jeg kunne betale. Så søgte jeg ind på LFS i EKRK, som umiddelbart efter lukkede pga dårlig økonomi. Min ansøgning blev overgivet til SAS halvsponsor aftale koncept. Herfra fik jeg så besked om at jeg ikke opfyldte SAS krav i fysik. Så den nappede jeg på et år, og var så klar igen. Her stod jeg stand-by i 7-8 måneder, og fik så besked om at denne uddannelse blev droppet.

Imellemtiden var uddannelsen steget til 495.000 på de private skoler. Så måtte jeg søge ind der, alt imens uddannelsen steg og steg til 550.000 og videre til 600.000. Og iløbet af 2 år var uddannelsen steget med 50% - og den udvikling fortsætter bare. Til nytår runder LFS 650.000 kroner - hvad bliver det næste ???????????

En uholdbar udvikling, som staten må tage hånd om.........Jeg tror desværre ikke der er nogle læger der har lyst til at betale de 1,2 milloner deres uddannelse koster. Så hvorfor skulle piloter affinde sig med at betale 600.000 for deres uddannelse ???

IKE

YAM
6th Sep 2001, 00:57
Hej IKE

Hvad er så jeres konkrete løsningsforslag til de problemstillinger som jeg nævnte i mit første indlæg? Det vil da være rart at vide, hvis man skal skrive under!

Mvh

Yet Another Member

Henrik Præst Brædder
6th Sep 2001, 11:09
Jeg er ganske udemærket klart over at det er urealistisk at hjælpe alle piloter der har gæld, hvorfor vores løsningsforslag udelukkende er rettet mod piloter der har/får et JAR certifikat. Hvorfor så det ?:

Fordi det er efter at disse reglers indførelse at uddannelsen er steget voldsomt.

Den måde jeg syntes en støtteordning kan udformes på er: Pilotaspiranten hjemtager selv hele det lån han/hun skal bruger for at betale uddannelsen. Dette for stadigvæk at holde en høj standard blandt de der ønsker at blive pilot. Aspiranten tager uddannelsen på samme vis, som vi kender idag. Når aspiranten efter endt uddannelse får certifikater og dermed har bevist at han/hun er egnet til at arbejde som erhvervspilot vil støtten komme til udbetaling.

Hvorvidt støtten så er 100%, 75% eller en anden procentsats, det er det vi må forhandle os frem til med undervisningsministeren. Hvis man benytter denne metode, vil man med største sansynlighed kunne udelukke at der er personer der slår plat på den økonomiske støtte.

Endvidere vil jeg lige give dig en forklaring på hvorfor vi forlanger fuld støtte. Da jeg selv er tidligere sælger, kender jeg lidt til forhandlingsteknik, og en af hovedreglerne for at forhandle, er at man skal have noget at forhandle med. Med andre ord, hvis vores første udspil var 50 % statsstøtte, hvad tror du så vi ville ende på ???? Næppe 50 %. Men hvis vi starter på 100% er den en sansynlighed for at vi kan få 50 %...........håber det giver mening !!

Jeg kan godt forstå din kritiske holdning, men du må give ret i at man skal lede længe efter et produkt, som over en periode på 2 år er steget med 50 % !!! Håber at du har lyst til at skrive under uagtet din kritiske holdning. Nogle gange gør man ting, som man ikke selv får glæde af, men som i fremtiden vil hjælpe andre !!!!!

med venlig hilsen

IKE

:cool: