PDA

View Full Version : chopper anyone?


tigerpic
26th Aug 2001, 07:04
noen som flyr kremvisper her? jeg savner likesinnede!

RotorDompteur
31st Aug 2001, 16:54
Ja, du er ikke alene.

Jeg læste din historie - jeg kan ikke lige huske hvor, men jeg var ganke imponeret.

Jeg knokler selv med at komme videre...
P.t. CPL(H) - 150 timer... :(

RD

tigerpic
3rd Sep 2001, 19:28
cpl i danmark? eller er du i usa?

RotorDompteur
4th Sep 2001, 18:25
Jeg sidder i lille Danmark...

Jeg vil gerne til udlandet, men før jeg har et job på hånden synes jeg at det vil være for dyrt bare at tage afsted... (konvertering, etablering etc.)

RD

tigerpic
5th Sep 2001, 23:33
alltid er penger det største problemet! uh! jeg vet hvordan det er, enda. kommer til å være blakk i de neste 15 årene. :( MEN, vi gjør det vil liker best!

RotorDompteur
6th Sep 2001, 17:52
Men hvordan kom du selv i gang..? (læs: fik de første 1000 timer.)

Det tror jeg nemlig er det sværeste skridt.
Ellers er det jo bare en ond cirkel:
Ingen erfaring = Intet job.
Intet job = Ingen erfaring.

RD

tigerpic
7th Sep 2001, 22:34
1000 timer, ja! det var ganske fantastisk å se 1000 tallet i min første loggbok. jeg hadde 168.6 (nøyaktig) timer med utdannelsen i usa og sverige da jeg var ferdig. jeg hadde et j-1 visa i usa som fremdeles var gyldig, så jeg reiste tilbake til california og begynte jobbsøkingen. etter 1 1/2 måned som arbeidsledig, så fikk jeg jobb som instruktør for et lite en-manns firma i ohio. siden jeg ikke hadde sfar 73 utsjekken (for å instruere i r22) så fløy jeg enstrom f28 samt at jeg gjorde sightseeing og foto i r22. det gikk veldig tregt de første ukene. jeg tjente bare $170/uken. heldigvis fikk jeg låne pickup'en til sjefen fordi det var ca 1 mil til jobben hver dag. jeg jobbet nesten syv dager i uken de første tre månedene, selv om jeg faktisk ikke gjorde så mye. fløy kanskje 40-50 timer/måned. mye sightseeing på county fairs rundt omkring i ohio, michigan og nordøst i indiana. da høsten kom, hadde jeg nesten ingenting å gjøre, bare to deltidselev og jeg ble tvunget til å slutte. den ene eleven betalte meg $700/uken for at jeg skulle avslutte commercial utdannelsen hans, og det gjorde jeg frem til slutten av november 99, da jeg tok en sjanse, pakket bilen og kjørte ned til florida. etter nesten to måneder fikk jeg jobb i pompano beach som instruktør. bedre med flygning, rundt 40-70 timer/måned. men, da visaet mitt gikk ut i slutten av juli, måtte jeg reise hjem, med nesten 800 timer. etter noen måneder i norge med klatring på veggene i huset, ble jeg ringt opp av den tidligere sjefen i florida som sa at han trengte en turbin pilot. jeg stakk over med en gang, reiste til bell fabrikken, utsjekk på 206 jet'en (måtte betale selv, ja), og så var det ene uke med eng-training i miami og så ble jeg satt på channel 5 i palm beach. jobbet livet av meg de neste fem månedene og endte opp med 1360 timer hvorav nesten fem hundre turbin. nå har jeg 1530 turbin og flyr for politiet i karibien.

en ikke så kjempelang vei, men veldig slitsom! mye bråk med eiere som ikke kan drive businessen sin.

RotorDompteur
10th Sep 2001, 18:22
Ja - det lyder slidsomt!!!
Og al ære og respekt for din vej.

Kan jeg stille nogle forskellige spørgsmål om hvordan du kunne klare det med økonomien...
eller foretrækker du eventuelt at vi forsætter per mail..?

I så fald:
[email protected]

RD

tigerpic
10th Sep 2001, 19:41
tja, to ting hjalp vel. jeg fikk avdragsfritt på lånet i noen år fremover fra banken(e) og rentene så fikk jeg støtte hjemmefra. nå skal jeg straks inn i en jobb i usa der jeg kommer til å tjene nok penger til å leve et bedre liv! :cool:

RotorDompteur
14th Sep 2001, 10:37
Ja, jeg begynder også at tro at min bedste mulighed er at spare nogle pange sammen, pakke kufferten, og tage til USA/Canada og prøve lykken som instruktør...
Jeg har efterhånden svært ved at se hvordan man ellers kan gøre det...
I Danmark er det i alle fald svært at skrabe timerne sammen.

RD

RotorDompteur
14th Sep 2001, 10:46
FYI:
Forresten så kan jeg berette at det fælles nordiske helikopterkøb, er blevet brudt op.
Danmark køber EH 101
Norge & Finland køber NH 90
Sverige vakler mellem NH 90 & S-92

RD

tigerpic
14th Sep 2001, 22:03
jeg har møtt mange piloter i sverige og noen i norge som sier at usa ikke er noe alternativ, av flere grunner som t.eks. at været og natur er for bra slik at man ikke opparbeider seg noen god erfaring for skandinaviske forhold. andre grunner har vært om man fløy som instruktør, så fikk man ikke noe operativ erfaring som å fly med hengende last. vel, jeg er enig i at enkelte steder i usa er det veldig lett å fly og at en instruktør ikke blir dyktig på slinging, fordi han/hun bruker dagen i pattern og på cross-countries (med unntak av de få skolene som lærer sling).

min hovedårsak til å avslutte utdannelsen i sverige og reise til usa, var at jeg ville fortsette å fly direkte etter endt utdannelse. av de andre jeg kjente som helikopter i skandinavia, så var det bare en som fikk jobb som flyger etterpå (et halvt år etterpå, mener jeg å huske). han fikk en styrmannsjobb i et selskap i skandinavia. den neste tok det 1 1/2 år før han ble ansatt som pilot. og sånn går det videre. jeg var den eneste som reiste til usa og har jobbet 400 timer som instruktør av min nå totale tid på over 1500. det lengste jeg har gått arbeidsledig hittil har vært tre måneder. den eneste forskjellen mellom de andre og meg, er at jeg hadde muligheten til å flytte på meg.

etter litt over tre år med studering og jobbing, så begynner ting å løse seg. jeg har fått en ny jobb der jeg kommer til å tjene mer penger og få erfaring i as350'en. har hittil nesten bare fløyet bell 206 jet/long og nå vil jeg ha litt krefter under vingene. :D

tigerpic
14th Sep 2001, 22:20
forresten, jeg møtte delegasjonen fra de nordiske landene i west palm beach for ett års tid siden. en kompis og jeg ble invitert av sikorskys representant. norge var ikke så godt representert, fordi de hadde ingen store planer om å kjøpe s92en.

RotorDompteur
17th Sep 2001, 16:48
Ja, jeg tror også at det er vejen frem. Det kan godt være at man som instruktør i det sydlige USA ikke får den store personlige erfaring med sling-opgaver og dårligt vejr.
Men man får timerne.
Og her i skadinavien skal man jo være mere end meget heldig hvis man kan få job uden at have de gyldne 1000/1500 timer...

Så jeg tror at du har gjort det rigtige. Så snart jeg har pengene til det er jeg på vej.

Her i europa har jeg fået alt for mange afslag på ansøgninger; "Kom tilbage når du har 1000 timer" (Og helst også en InstrumentRating)

Hvilke stater mener du det er bedst at satse på..?

Og er det ikke fedt at flyve som politi-pilot..? Hvilket udstyr har I monteret..?

Take care,

RD

tigerpic
18th Sep 2001, 10:06
selv med 1000-1500 timer så holder ikke dette i skandinavia om du er ute etter en spesiell jobb. når jeg reiser hjem til norge, så skal jeg ha muligheten til å gå direkte inn i en sling jobb/evt pic ambulanse. vet at dette er en ganske så arrogant holdning, men alt er mulig, er mitt motto!

en instrument rating er vanskelig å få fordi de fleste maskinene er fra longranger størrelse og oppover. det er en skole i norge som har en r22 instrument trainer. lett oppflygning har jeg hørt!

forsøk california, texas eller florida. det er de tre største og de med flest operators av helikoptre. det betyr at du kan forsøke flere selskaper!

helt ok å fly for politiet, men det kan bli kjedelig i lengden. den ene politimannen er så lat også og forsøker å snike seg unna vaktene sine. uten politimann ved siden, ingen flygning. vi flyr med en 30 millioner candela night sun, alfa-hjelm med nattbriller samt en haug med forskjellige radioer. vi får snart et gyrostabilisert ir-kamera.

har du forsøkt noen firmaer i sverige og norge også? hva med grønland?

RotorDompteur
21st Sep 2001, 11:33
Ja, det er trist at han ikke gider at arbejde. Men ellers lyder det da som et fedt job.

Men gør alle pilot-jobs jo lige nu... :-)

Jeg har forsøgt hos de store i Sverige/Norge, men uden held.
Men jeg planlægger en charme-offensiv hvor jeg også søger hos de mindre selskaber samt selskaber i England/Holland/Finland etc.

I Grønland flyver kun GreenlandAir og Air Alpha... "Du er meget velkommen til at skrive igen når du kan opfylde vores erfaringskrav..."(1000/1500 timer)

Jeg har hørt om den I-skole i Norge, men jeg har også hørt at den ikke er JAA-godkendt...

Den billigste måde at tage instrumentbevis i skandinavien skulle være at kombinere fixed-wing simulator med flyvning i Helsingborg... (IFR-godkendt 206'er)
Men man kommer i hvertfald af med omkring 250.000 danske kroner...

Men som sagt; jeg tror at min plan er som følger...
1. Tæppe-bombning af skadinaviske og europæiske firmaer med ansøgninger

2. Hvis det ikke giver resultat, så prøve at tage til USA og prøve lykken som instruktør...

Hav en god weekend.

RD

tigerpic
22nd Sep 2001, 23:15
det beste ville vært om du hadde hatt muligheten til å ta bilen og kjøre rundt til de forskjellige selskapene. det er bedre med bakkeoperasjoner for å få jobben gjort, enn å bombardere faksen til de forskjellige firmaene. jeg er også sikker på at noen fakser har en innebygget trashcan for ridiculums (les: cv).

jeg kjenner litt til grønlandsflyg og air alpha. sistnevnte har tre bell 222 tror jeg. fikk aldri noe svar fra de, men grønlandsflyg har sendt meg akkurat det samme svaret som du har fått. noen ganger har det tatt mange måneder før svaret har kommet, men det har i alle fall kommet.

en ting er sikkert, kjære venn! ikke reis til helsingborg og spander en KVART MILLION kroner for å ta i-utdannelsen. om du så absolutt vil ha et ir-h, så vent til den norske skolens ir-del i så fall blir jar-godkjent. hvorfor? fordi med 250.000 kroner så kan du reise til USA, ta alt av sertifikater og få jobb med en gang!!!! dessuten, å fly en longranger til 12.000 kr/timen er latterlig :mad: for de samme pengene kan du nesten få agusta 109-tid i usa. konklusjon: det er helikopterselskapene selv som skal betale pilotenes ir-trening. vi har tross alt betalt allerede 400.000 for en utdannelse i skandinavia. å legge til nye 250.000 for at de skal være villig til å se på papirene, er noe jeg ser på med avsky!!!

vel, nå reiser jeg på en liten tur til los angeles. kanskje det finnes noen som vil ansette en norsk helikopterflyger, selv etter all galskapen i usa? :) jeg er faktisk glad i disse tider for at jeg er blond, har blå øyne og er høy.

RotorDompteur
24th Sep 2001, 10:53
Du har ret. Jeg ville også meget hellere køre rundt og snakke med firmaerne i stedet... Men en turné rundt i hele Sverige og Norge kan hurtigt koste en masse tid og penge - uden at give resultat. Man skal være mere end heldig hvis man kommer ind af døren nøjagtig den dag de har brug for en mand mere.

Og jeg har ingen planer om I-rating.
1. Jeg vil hellere flyve noget spændende VFR.
2. Det meste I-flyvning (som på Nordsøen) er vel noget rutine-præget. Ruteflyvning tiltrækker mig ikke.
3. Jeg har samme holding som dig - jeg har INGEN planer om at betale 200 kroner pr. minut for at lære det...
Desuden ved jeg at en I-rating ikke giver dig et job hvis du stadig kun har 200 timer...

God fornøjelse i L.A. - der er forhåbentlig bedre end her;
METAR ekch 240620z 06017kt 9999 ra bkn015 bkn060 11/09 q1018 nosig=

RD

flop
8th Oct 2001, 20:42
Hei!

Jeg gikk på den skolen i Norge som dere sikkert pratet om hadde instrument-training på Robinson 22. Jeg fløy opp til CPL-H for 3 uker siden. Jeg vet ikke hvordan det er med JAA-godkjenning for NorCopter som skolen heter, men kan ikke tro at de ikke jobber for å skaffe det. For øyeblikket tror jeg ikke at de har nok instruktører med I-rettigheter. 3 av skolens instruktører har nettopp fått jobb i Nordsjøen hos Norsk Helikopter. Tilbake står skolen med nesten bare ferske instruktører og 30(!) elever på høstkullet og mange nye begynner i Februar og...Jeg er glad jeg er ferdig! :D Jeg har hørt rundt i Norge, men jeg tror det går mye på "rett sted til rett tid" for de nye som ordner seg jobb. Jeg skal ihvertfall jobbe vanlig i et halvt år for å spare opp penger. Så drar jeg til USA og prøver meg der!

tigerpic
12th Oct 2001, 09:00
her er været litt bedre, og varmere (selv om klokken er 2153:
METAR KLAX 120350Z 27004KT 6SM BR BKN012 17/15 A2992 RMK AO2
SLP129 T01670150 $
mye smog i luften er det også.

jeg hørte faktisk om de siste ansettelsene i norsk helikopter. en kompis av meg var en av de fire (tror jeg), tre fra norcopter som kom inn. vel, så lenge de ferske instruktørene ikke forsøker å lære bort erfaring de ikke har, så er det intet problem.

hvordan er det med selskapene i danmark for å kunne fly som fartøysjef i b206 eller as350? hva slags timekrav har de? hvor mye turbintid? hvordan er det med selskapene i norge (til eggjockey) siden du er midt inne i det norske miljøet. hva krever t.eks. norcopter for å fly 350/355? jeg har snakket mye med flere personer i airlift og de sier at de vil først se pilotene som lastemenn før det blir ansettelse som pilot. en av grunnene til at jeg reiste til usa var at jeg ikke ville slutte å fly (selv). jobber jeg som lastemann et år, vil jeg miste en del av flytrimmen samt at andre helikopterselskaper kan miste interessen i deg fordi du ikke har logget timer det siste året.

jeg blir i usa til jeg har fått mellom 3000 og 3500 timer før jeg reiser hjem. :D

tigerpic

RotorDompteur
12th Oct 2001, 17:39
Jeg tror desværre ikke at du skal satse på Danmark. :(

Lige nu er der INGEN B206 og INGEN AS350/355 der bliver fløjet kommercielt. Så vidt jeg ved.
Så vidt jeg ved er der to B206, men de bliver fløjet privat. Og de eneste AS350 vi har hedder Fennec og bliver fløjet i Hæren...

Som nævnt tidligere planlægger jeg selv at komme til at flyve andetsteds end lille Danmark...

- ja, det lyder fornuftigt. Med 3000/3500 timer burde du kunne få hvad du peger på... ;)

flop
14th Oct 2001, 21:11
Pegasus og Helikopterdrift, begge i Oslo området har B206. Jeg så en annonse i avisen for noen måneder siden der Pegasus søkte etter pilot med minimum 500 timer der 100 var fra turbin. Det de sier som jobber i bransjen er at hele innlandsmarkedet omtrent er støvsugd for erfarne piloter, som har gått til offshore/ambulanse. I HS går visst 25 piloter av med pensjon hvert år de neste 4 årene! Så timekravene er på full fart ned.Ambulansetjenesten til Airlift(nylig kjøpt opp av NLA) har 2000 timerskrav på PIC og 500 timer på styrmann. Men Airlift er veldig sære har jeg hørt,både av de som jobber der og folk utenfor. Han ene av de fire som begynte i Norsk, søkte først på jobb som lastemann i Airlift med rundt 700 timer og fikk ikke engang svar. De sier også at de ikke vil ha folk med mer enn 500 timer som lastemenn fordi de stikker så fort. Problemet er å få jobb som lastemann der da. Siden skolen jeg gikk på, Norcopter er konkurrent,vil de ikke ha elever derfra. En på skolen fikk jobb der...han var nabo til flygesjefen i Airlift! Jeg vet ikke helt hvordan det i Norcopter nå med 350/355. De kjøper maskiner som bare f... og har begynt med semi-offshore hvor de flyr ut mannskap til oljetankere o.l. Tror også de har behov for flere erfarne med Instrument-rettigheter, men det er visst litt uryddige forhold internt der med ledelsen og de ansatte. Ihvertfall en erfaren pilot(gammel IK, veldig ok) sluttet uten å ha noe sikkert å gå til fordi han var så oppgitt. Han fikk forøvrig jobb hos ambulansen i Airlift like etterpå. Det inntrykket jeg sitter med er ihvertfall at har du over 500 timer, så får du jobb i Norge..inntil videre. Så for oss ferske er det bare å satse! Tror forresten jeg har mailet deg Tigerpic før ang USA, hvis initialene dine er F.T.?

tigerpic
22nd Oct 2001, 12:48
ingen 350er for komersiell drift i danmark? uh! kanskje grønlandsflyg er et bedre valg, men det flyr vel mest de større maskinene.

joda, jeg er den f.t. du har mailet. liten verden, eller hva?

jeg søkte pegasus etter at annonsen var å finne i avisene. dessverre intet hell, men jeg takker pegasus for at de skrev et brev tilbake om at de hadde ansatt en annen. det er ikke mange firmaer som gjør dette. :p vet du noe om hvordan det er å jobbe i pegasus? jeg har hørt noen rykter om at betaligen ikke er helt god samt at arbeidstidene er hårreisende??!

ettersom norsk luftambulanse har kjøpt opp airlift kontraktene på ems siden, så betyr dette at styrmannsiden forsvinner, etter det jeg vet. jeg har en god kompis som flyr fra en av basene til airlift. jeg vet ikke hva som vil skje med han og de andre etter at nla tar over.

en ting er sikkert: jeg har sluttet å tro på rykter om ansettelsesnormene til helikopteroperatørene, som t.eks. at airlift bare ansetter lastemenn med maks 500 timer og ingen piloter som ikke har vært lastemenn, og at helikopter service ansetter med minimum 1500 timer. hs ansatte en helikopterflyger for en stund siden som hadde litt over 1000 timer, og jeg garanterer at airlift har ansatt mange piloter direkte uten at de har gått som lastemenn. jeg fløy for et firma i florida med flere nyhetskontrakter og satt ved siden av resepsjonisten da en pilot hadde ringt for ørtende gang om en helikopterstilling. hun stønnet etter å lagt på røret og sa at enkelte personer forsto ikke et "nei" og at de var veldig plagsomme. jeg smilte, så henne rett i øynene og sa "jeg maste, og jeg sitter her nå". ingenting er umulig.

vel, nå har livet virkelig begynt. jeg har blitt sjekket ut på 350en, og fløy en 350ba fra los angeles til detroit. :D FANTASTISK tur. jeg fulgte interstate i-40 mer eller mindre fra locoland til albuquerque og deretter direkte til detroit. hvem hadde trodd at jeg skulle få bruk for great circle navigasjonsmetoder på helikopter....dog med en garmin 295 og en haug med sectional charts, terminal charts og wac (world aeronautical) charts. det tok meg 17.8 timer totalt. er nå tilbake i los angeles og skal fly en annen maskin fra vest- til østkysten. primærfunksjonen min i den nye jobben er å fly nyheter. jeg skal avløse piloter på diverse kontrakter. er jeg heldig, så blir det twin tid også. hittil har jeg fem timer i en a109mk2 og fem i en as355 (dessverre en f-modell, tror jeg, som har svake 250-c20 motorer). jeg håper å kunne logge litt tid i s76 og a109 power.

stå på, karer! det er ikke over før hovedrotoren faller av på 500 fot.

flop
21st Nov 2001, 17:38
Jeg vet ikke så mye om Pegasus, men jeg tror nok det er riktig det du sier med arbeidstider o.l. Pegasus er litt lik Airlift i måten de er mot oss nye "grønne" De gir oss bare en kald skulder, mens andre selskaper som Helikopterdrift inviterte med til en prat, ga meg noen råd o.l. selvom de ikke hadde behov for noen med kun 150 timer. En tidligere instruktør på skolen som for litt siden jobbet i Airlift med rundt 5000 timer, sa at det var arbeidstidene, sjauinga og de rotete arbeidsforholdene han begynte å bli lei av hos Airlift. Sist jeg hørte gikk han over til EMS i Airlift. Selv driver jeg og spinker og sparer til USA. Har fått sånn halveis jobbgaranti hos en skole i USA gjennom en norsk som jobber der. Tror jeg skal begynne på Instrumenten der for å fylle opp timer. Vet du hva som er timekravet til I-sertifikatet i USA, og hvor mange timer kursene pleier å ligge på?

tigerpic
22nd Nov 2001, 09:35
jeg kjenner et par piloter i airlift som har nylig gått over til ems delen (som nå er solgt til norsk luftambulanse). morten og ted. en klassekompis av meg fra helicopter adventures jobber på basen i dombås som styrmann.

faa-kravet til instrumentbeviset er som følger:

40 timer instrumentflygning
hvorav
15 timer instrument i helikopter
3 timer instrument i helikopter forberedelse (innen 60 dager) til oppflygningen, kan gjøres innen de 15 timene
1 cross-country under ifr (ikke imc) på minst 100nm langs airways eller radarvektorering, en instrumentinnflygning på hver flyplass, og minst 3 forskjellige instrumentinnflygninger

merk at det er lov å fly under instrumentreglene (ifr) selv om helikopteret ikke er godkjent for instrument-værforhold, bare en har visuelle referanser, instruktøren/eksaminatoren. dette tror jeg også gjelder i norge. vil du fly i skyer, må du inn i en maskin som har autopilot, etc., etc. helikopterservice i helsingborg gjør dette for glade 12.000 kr/time. YUCK!

når jeg får råd, skal jeg fly opp til atp'en, noe jeg gleder meg til. det beste hadde vært å kunne fly opp på 350en, men jeg tror nok det blir robinson, ja. lommeboken nikker i takt med meg. :)

har du hørt noe om hvordan norsk luftambulanse er å jobbe for? krav, etc?