PDA

View Full Version : Mycket tal om löner.


fanbelt
9th Mar 2001, 20:06
Hej där kollegor i Skandinavien!

Mycket tal om löner i detta forum. Jag vill bara nämna att Jag läste om lönejämförelser mellan olika bolag i en tysk flygtidning i förra veckan. Där kommer SAS lägst på listan på nettolön för piloten, medan kostnaden för samme pilot är mycket högre för företaget (SAS)än i många av de andra bolagen. En 5-års styrman får enligt undersökningen ut ca: 35000 Euro i nettolön, medan en LH pilot i samma senioritet får ut 78 000. Med tanke på att kostnaden är högre för företaget i Skandinavien får ni nog inte räkna med några löneförhöjningar att tala om!
Själv är Jag förstaårskapten, och tjänar mer netto än en kapten i SAS efter 12 år. Life's a bitch, isn't it?
Fanny

Hung start
9th Mar 2001, 20:48
Hej Fanbelt.
Du har helt ret, SAS ligger øjensynligt tilbage i forhold til dem de sammenligner sig med.
Den med 35000 netto, contra 78000 netto i LH, er dog ikke sand. Hvis du kan meddele en LH styrmand, at han fra idag får 78000 kr udbetalt, tror jeg han bliver meget overrasket :) . Ifølge den undersøgelse som LH´s forening har lavet, ligger SAS kaptajner næsten 20% under LH kaptajn, men hos styrmænd er forskellen ikke så stor.
At vi ikke skulle få lønforhøjelser der rykker, well wait and see :) Things are going on right now...!
At du tjener flere netto kroner end en 12 års kaptajn, kan du sagtens bilde mig ind. I Emiraterne betaler I vel ikke skat ???? Til gengæld er vi ikke tvunget til at bo i UAE :) for at tjene til smørret....
Life ain´t a bitch friend, but sure it can always get better......!

[This message has been edited by Hung start (edited 09 March 2001).]

Danish Pilot
10th Mar 2001, 10:29
Hej Hung. Så lykkedes det med dette brugernavn igen. Jeg tror den er god nok mht til LH. Læs: 78000 EURO, ikke kr. Mon ikke det er på årsbasis! Og så skal LH piloten generelt betale mindre for alt. Jeg tror problemet ligger i at det ikke kan betale sig for den danske pilot at få mere i løn, da stort set det hele går til skat. Så SAS har vel valgt at prioritere frihed mere....? På sigt tror jeg man får et problem med dette, hvis ikke skatten bliver ændret.

Hung start
10th Mar 2001, 15:08
Hej Danish Pilot, ja men det er sådan set ligemeget om vi taler års/eller månedsløn (selvom jeg troede at det var månedsløn http://www.pprune.org/ubb/NonCGI/redface.gif , sorry Fanbelt), men de oplysninger VI har viser stadig at lønnen ikke er mere end dobbelt så stor i LH, og slet ikke for en styrmand. Igen: 20% på kaptajner, mindre hos styrmænd. Selv med den lavere tyske skat kan jeg ikke få den forskel på mere end 100% frem i nettoløn!!
Misforstå mig ikke, jeg forsvarer ikke SAS her, JEG VIL HA` MERE I LØN, JEG VIL HA` MARKEDSLØN,OG JEG KAN IKKE SE AT VI IKKE SKULL KUNNE FÅ DET NU, UANSET ARBEJDSGIVERAFGIFTER I SKANDINAVIEN.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det er rigtigt at SAS pilotforening har, med deres egne ord, i de sidste 20 år http://www.pprune.org/ubb/NonCGI/eek.gif prioriteret andre ting såsom fritid/omdisponeringer og alle mulige andre ting, højere end løn.. Fair enough hvis det var ønsket fra svendenes side, men der er nu et, måske lidt hårdt sagt men alligevel, oprør igang derude da vi godt kan se at vi er sakket bagud i forhold til dem vi sammenligner os med.
Hvis jeg er helt på afveje med hensyn til de 35000 contra 78000 i LH, beder jeg om undskyld Fanbelt, men jeg er helt med på at vi er bagud i SAS...
En anden lille historie: Min kammerat er 4-5 års FO 744 i Cathay Pacific, hans far er 767 kaptajn i SAS, med over 30 års i firmaet. Gæt hvem der tjener mest :) :)
Men OK, så er han tvunget til at bo i Hong Kong!! Og det er han ikke glad for.


[This message has been edited by Hung start (edited 10 March 2001).]

Danish Pilot
10th Mar 2001, 16:01
Nej 100% er nok lige i overkanten, det ville ellers ikke være dårligt.... :) Jeg tror sådan set at SAS gerne ville give mere i løn, men pga systemet vil det ikke give "lykkeligere" SAS-piloter. Så det eneste de har at handle med er frihed og mere ferie. Håber det bliver lavet om (altså skatte systemet) for på et eller andet tidspunkt vil man jo gerne have lidt flere cash mellem hænderne, og ikke have 1 måned fri mellem hver flyvetur. Nu vi er ved det, så er det jo tankevækkende at min startløn EFTER skat, bliver noglelunde det samme (sådan cirka) som en SAS-kaptajn med omkring 20 års ansættelse, nu du nævner det. Men desværre bliver det lidt bøvlet med indbetaling til pensionen. Men som du selv siger så er money ikke alt, kun næsten... :) Det kan godt være jeg ændre mening om nogle år (man har jo et standpunkt til man tager et nyt) men som det ser ud lige nu kan jeg ikke forestille mig at komme hjem igen. I hvertfald ikke så længe man ikke er længere væk end man "lige" kan køre hjem i weekenden, hvis man savner vennerne/familie.....


.......og momsen http://www.pprune.org/ubb/NonCGI/tongue.gif

[This message has been edited by Danish Pilot (edited 10 March 2001).]

B-744
10th Mar 2001, 17:29
Hej Hung,
Jamen, jeg er nu egentlig meget godt tilfreds med at bo i Hong Kong og regner nok ikke med at komme hjem i nær fremtid. Man vænner sig nemlig hurtigt til 15% skat. :)
Desuden er det nu ikke helt rigtigt at man er tvunget til at bo i HK. Som styrmand står det i øjeblikket en frit for om man vil være stationeret i FRA, CDG, LHR, LAX, JFK eller BKK. Ulempen er dog at jobbet måske bliver lidt ensformigt da man stort set kun flyver samme rute til HK. Men hvad søren, man bliver vel på et tidspunkt også træt af at fare op og ned fem gange om dagen for derefter at ende på hotel i en svensk provinsby. :)

Fanbelt: udfra din email adresse formoder jeg at du flyver i Emirates. Hvordan er det? Er I mange fra Skandinavien?

[This message has been edited by B-744 (edited 10 March 2001).]

Hung start
11th Mar 2001, 03:39
Hej B744, jeg har også spurgt til ham idag, og hørt at han faktisk for et år siden fik LAX base, hmmmm jeg er lidt bagud. :) Men sidst jeg snakkede med ham var det et hængeparti, om han kunne slippe ud af HK eller ej. Og han var meget træt af HK, 15% skat eller ej. Da han var ny derude var der ikke, som du siger, frit valg om man ville blive der eller ha´ oversøisk base, men det må så være ændret.
5 legs om dagen og ende i en svensk provinsby kan ske, men meget sjældent på min type. Det er meget mere varieret end det du!! Anyway, er I mange danskere i Cathay?? Ser ud til, her på Pprune at være et godt sted!!

Danish Pilot, damn de betaler jer godt.Hvad er det?? 10000DM efter skat??
Jeg mener heller ikke at du er tvunget i landflygtighed i CGN, det er jo næsten hjemme. Jeg siger bare at vi er nogen der prioriterer anderledes, end at gå efter 0 skat. Jeg kunne sikkert nok få job i flere forskellige gode selskaber i Mellem eller Fjernøsten og tjene rigtigt mange penge efter skat men, well I ved hvad jeg mener........vi har alle vore prioriteter og fred være med det.
Men hvis "life´s a bitch" er man selv ude om det.

[This message has been edited by Hung start (edited 10 March 2001).]

Danish Pilot
11th Mar 2001, 14:34
Hung: Jeg har sendt dig en mail.

Vi ses

Flathatter
11th Mar 2001, 15:40
What´s all the cheering about time off at SAS? Seems to me if you add vacation days to avg. 13 days off a month, the sum total is no greater than the 2 weeks vac plus 16 days a month off you get virtually everywhere else. So what exactly have been the unions priorities these past 20 years?

B-744
11th Mar 2001, 15:56
Hung,
Ok, vi er to som passede på profilen med fædre i SAS og det har selvfølgelig været min kollega du kender.
Jeg selv er based i HK og ganske godt tilfreds med det. Jeg giver dig ret i at 15% skat ikke er det eneste der tæller og hvis man ikke kan lide at være der, er det ikke det værd. Men jeg synes dog ikke heller at man kan stille det op som "et godt live i DK med få penge vs. et ringe liv i udlandet med masser af cash". Personligt synes jeg, at jeg har et fortrinligt liv i HK. Jeg kan godt lide at være der og er ikke sikker på at jeg har lyst til at komme tilbage til DK - skat eller ej. Jeg regner på den anden side heller ikke med at blive i HK for evigt.

Som job er CX ikke 100% ideelt. De mangler en del i personalepolitik, og det er meget det der skaber frustrationer her på siten. Men hvis man sammenligner med herhjemme så er lønnen efter skat rigtig god, på long haul har vi mere fri og så flyver vi FIRE piloter!!!!

Vi er forresten 4 danskere, 3 svenskere og en fra Norge.

Hung start
12th Mar 2001, 00:15
Hej B744. Nej, det var heller ikke meningen at jeg ville stille det op som "fattig og lykkelig i DK contra rig og ulykkelig i udlandet". Beklager hvis det så sådan ud. Jeg er faktisk een, der går og håber på at SAS og Varig en dag laver en udvekslingsaftale :). Det er dog ikke af økonomiske, men andre grunde!....
Jeg opponerede bare lidt imod at "mit liv skulle være en bitch" fordi jeg er her i socialpsykopatiets højborg. Livet er hvad man selv gør det til... Hey, jeg har selv valgt at blive.. Vil du til Europa, når du kan få base her???

Flathatter;

I totally agree with you on the priorities of our union. I am one of those that asked/demanded a LOT more on all fronts, on the paper we filled out prior to the next negotiations..
But, and forgive me my ignorance, 2 weeks vacation and 16 days off a month virtually everywhere else is not what I run into when scrolling through the majority of the posts on this site.??? http://www.pprune.org/ubb/NonCGI/confused.gif
Please elaborate a little more on where it is!! And I´ll certainly ask for even more next time!!!!
FYI, my deal is: 13 days off/month, 42 days of vacation + 8 days each year (F7) for updating manuals...
To me, this is Ok for now, what I want is more dough.NOW!!

Flathatter
12th Mar 2001, 00:33
Well, we´re talking major international airlines, the kind that SAS likes to compare itself to. US majors are way ahead of everybody else as usual, both in terms of profit for the shareholders and pay and working conditions. The reason we don´t hear about these things on this site is probably that people tend to vent steam when they are p**d off, and not when they are happy.
Virtually all the U.S. majors have a guaranteed 16 days off a month, and if you bid it you can get 17, 18, 19 days. Also having 6, 7, or 8 days off in a row is not uncommon at all. Again, you can bid it.
Starting vacation is 2 weeks, increasing to 3 and 4 after a number of years. Some airlines even have floating vacation.

Hung start
12th Mar 2001, 02:51
Ok, the airlines across the pond then!..
Well, I know that they are way ahead of us on most fronts, and I´d like to be working there too. Shame they are so tough on immigration.
But I don´t think that SAS compares themselves to the major US airlines, and neither do most pilots here expect them to.(Although we´d like to make the comparison and get on even pay and conditions with them). SAS compares themselves to the major european airlines and our union should do the same, when looking at pay and condition. Any difference here, should be made up for. That´s what I expect and demand!!!
But comparing SAS and United/Delta/American, would equal comparing SAS and Braathens (Nothing bad about Braathens, just to illustrate that size matters when talking pay and conditions)
So again; where amongst the airlines that SAS compares itself to, is the pilots pay markedly higher with 16 days off/month???

B-744
12th Mar 2001, 18:09
Hung Start,
Du har helt ret i at livet er hvad man gør det til. Som jeg mindes at have læst andetsteds her for lang tid siden: "The grass is always greener but then it turns out to be just another shade of brown."
Jeg tror der er fordele og ulemper i alle store selskaber og da jeg selv havde valget for et par år siden om vi to skulle være kollegaer eller ej, var det næsten et umuligt valg. Jeg endte dog med at blive hvor jeg er. Men for Hel&%¤e hvor var det en svær beslutning.

Mht. base i Europa så har jeg anciennitet til at gøre det, men er ikke helt klar til det permanent endnu. Vi har dog den anden mulighed at man kan tage 4 mdr. om året i en af førnævnte byer og så stadig få løn i HK, skat i HK og ikke mindst boligen betalt i HK. Jeg havde 4 mdr i FRA sidste sommer og med 5 dage fri mellem hver tur var det nemt at pendle til DK.
Med ferie og den slags kan man faktisk være ude af HK halvdelen af året, hvis det er det man har lyst til og stadig have alle fordelene derfra.

Hung start
13th Mar 2001, 00:32
B744, allright. Jeg fortår så glimrende. Var det forresten dig der var en artikel, eller i hvertfald et billede med tekst om, i FLYV for et par år siden??
Den med base i FRA i 4 måneder lyder jo genial.
Hvis du møder Christer, vil du hilse ham fra hans gamle studiekammerat fra DK??? Jeg har ikke hans adresse mere efter at han er flyttet til LA!
Rgds Hung.

B-744
13th Mar 2001, 15:46
Hung,
Jo den var god nok med Flyv, men det er dog stadig uvist hvordan billedet kom i. http://www.pprune.org/ubb/NonCGI/redface.gif http://www.pprune.org/ubb/NonCGI/redface.gif Det er dog endnu mere mystsisk hvordan det også endte op i et blad som vist bliver omdelt til passagerer i CPH!!! Jeg havde da aldrig forestillet mig at man kunne blive så berømt som pilot.... http://www.pprune.org/ubb/NonCGI/cool.gif :) http://www.pprune.org/ubb/NonCGI/cool.gif :)

Jeg skal iøvrigt nok hilse.

Flathatter
17th Mar 2001, 13:30
Why shouldn´t they compare themselves to UA/AA/DAL etc.? They do it when it comes to yield, RPK´s, on time perf., safety, service, etc. But fine, let´s forget them for a moment. We´ll take Southwest instead, as they are nowhere near the others in terms of pay and bennies. Better pay than SAS and the above mentioned days off. Plus, most importantly, the ability to influence your schedule (life), work and earn more or less and get your days off -VA, F, F7, whatever- when YOU want them.

Hung start
18th Mar 2001, 00:03
Flathatter, please read my post before you respond to it...
I already agreed with you, that SAS is way behind the US carriers. And I´ll agree here again. Be it SW, DL, AA,UA etc. they are way ahead. (but see what it costs the pax. and the companies. You see pickett lines from major US airports almost every time they are negotiating),anyway our ultimate goal should be to get on par with them of course, but let´s be realistic...It won´t happen overnight.

So, again; I asked you to show me major European airlines, where they make substantially more dough, on 2 weeks VA + 16 days off a month. Those are who SAS compares themselves to, when it comes to service, offers, on-time perf. etc, and NOT the big 5 in the US. And those are the ones that I think it most fair for us to compare with as well. We fly the same competing routes, with same levels of "fare war" in the same skies, subjected to the same problems, etc etc etc etc.
Finally, I have never experienced any problems in getting my requested days off and vacation when I want. 9 out of 10 times I´ve gotten what I wanted.. But I realise that this does not hold true for all, and I am also looking forward to PBS....

TowerDog
19th Mar 2001, 08:13
Ah, lønninger.

En av mine naboer i gaten min her i Florida spurte i dag om jeg kunne gi råd/hjelp med jobb i US Major.

Hans situasjon er at han flyr Beech-350 for narkotika tollerne (DEA), jobber lite, mye ferie, firma bil, god pensjon og tjener 90 tusen dollar i året.
Men han kjeder seg og vil jobbe for AA eller Delta. Ingen jet tid, men han fikk interju med Southwest Airlines. (5000 timer totalt)

Jeg anbefalte på det sterkeste å holde på sin jobb og ikke begynne på bunnen av et eller annet stort eller lite sivilt selskap.
Ingen hvet om økonomien holder eller går på rompen.
Skjer det at alt går til fanken blir det gjerne 2000 flygere permitert fra hvert selskap.
Inkludert undertegnende.

Javisst er man opptimist og vil prøve nye saker og ting, men det kommer også an på hvor mye det er å miste.

Denne TowerDog har hatt over 17 flygerjobber og angret på mange beslutninger, men feiret andre igjen.
Gresset er jo grønnere på den andre siden, men det er kun i oppgangstider.
Her i USA for tiden bør man helst ha en krystalkule før man drar fra en jobb til en annen.

Nuff said....

TD.....TrønderDag...


------------------
Men, this is no drill...

Hung start
25th Mar 2001, 17:15
Well, 16 days off is not what so far is in the posts on the thread in Terms and Endearment. Who are they Flathatter???