PDA

View Full Version : FAA to JAA:Where to start?????


hvassk
19th Aug 2001, 21:31
I know that this topic has been covered many times over, but...
Many people mention the possibility of converting their FAA to JAA liscenses. Well, if this is true then how does one start the process? I'm sitting in America flying for 121 carrier, but want to try something better. I have my ATP and the other goodies that helped me get there. Any info would be appreciated. Let me know if anybody wants info regarding flying in the States.

Nick Figaretto
20th Aug 2001, 11:50
Since you're posting this on the Scaninavian Forum, I guess the cance is 1:3 that you are Norwegian. (And judging by your Email Adress the chance may even be larger :))

Try sending a mail to inspector Øyvind Hjelleset at the Norwegian CAA. He is working with validation of non-JAA certificates to Norwegian certificates - which in a short while will be JAA. Hopefully :)

His email adress is [email protected]

He should be able to anwer all your questions.

Nick.

hvassk
21st Aug 2001, 05:58
Actually, I'm Danish. I do speak the language, but I figured it would be easier to get a reply in English. I live in the US and fly for a 121 carrier. I was wondering though, what if I convert my license to a Norweigan? I mean, in theory, I could convert my certificates to any European country's and apply to any airline. Is this correct or am I stretching the regs too far?

cfm56-3
21st Aug 2001, 18:48
hej herluf,
Hvis du overvejer at komme til Danmark og flyve så få dig et ICAO ATPL, derved kan du få en validering til dansk certifikat i op til et år, få et job og så begynde at få JAR certifikat. Jeg har selv fløjet commuter i USA, men nåede at konvertere før JAR kom. Men ring til SLV(vi holder danmark flyvende) på tlf 36186000 og snak med dem.
held og lykke med det, har du flere ting så bare skriv!!!!!
mvh cfm56-3

hvassk
21st Aug 2001, 23:15
Hej CFM 56-3,

Hvor fløj du henne her over? Jeg er meget interreserede i at få nogle informationer angående at skifte certifikater. Kan du pege mig til hvor jeg kan få reglerne angående hvad du skrev. Tak for svaret.

cfm56-3
22nd Aug 2001, 11:05
Jeg fløj emb120 ved Continental Express i New York før jeg vendte næsen hjem til dk efter 5 år i USA. Før COEX var jeg instruktør i Texas på diverse "high performance" cessna`fly.!!!!(152/172). Hvis du overvejer at få JAR cetifikat så ring til SLV, de kan fortælle dig hvad der kræves. Fidusen med at få et ICAO license, er at man så kan få en validering til dansk license, få et job ved et mindre selskab, og samtidig erhverve JAR license!!!!. Det kræver selvfølgelig at man har en del timer så man er attraktiv for selskabene som kaptajn. Hvad har du af timer og erfaring??? Jeg er ikke så godt inde i JAR reglerne(hvem er), men er sikker på SLV kan give dig flere svar end mig, eller på at ring til flyveskolene de kan måske hjælpe dig.
mvh cfm56-3

hvassk
22nd Aug 2001, 20:29
Jamen, verden er jo lille. Jeg flyver for Continental Express ud af EWR på deres EMB-145. What do you know. Inden det var jeg også instruktør på Cessnas krævene flyve (150,152,172). Jeg har samlede de 1200 TT nu og flyver en del. Jeg tænkte på at det ville åbne flere døre hvis jeg havde et certifikat som giver mig lov til at flyve i Europa. Hvorfor valgt du at vende tilbage? Jeg er født her over men har bare lyst til at flytte tilbage til Danmark.

cfm56-3
25th Aug 2001, 00:22
hej igen herluf!!!
tja, hvorfor tog jeg hjem:der var en del grunde; Resten af min familie var flyttet tilbage til DK, min bror netop fået job i SAS, "drømmen om SAS", og det som du siger"vil gerne tilbage til DK. Jeg flyver nu i SAS på b737. Der var nu også andre grunde; da jeg rejste fra USA have jeg lidt under 2000 timer og ingen Bachelor degree( mangler nogle credit hours), dem som fik job i Majors (united, delta, american) havde stadig 5-6000 timer, bachelor degree og en masse andet. I mens i dk kunne man få job på dc10 med 1000 timer hos premiair, 700 timer hos SAS og 1000 hos Maersk. Jeg forlod COEX i efteråret 1997, og konvertede i 1998, derefter fløj jeg 2.1/2 år i Maersk før jeg kom i SAS. Jeg savner stadig USA, alt er ligesom lidt lettere derovre.
Her får du lige et lille hint; da jeg var til SAS prøve var der en gut som ingen danske certifikater havde,men kun amerikanske, man kan åbenbart godt gå til prøve bare man har et license fra USA, men først blive ansat når man har dansk license!!!! Om det stadig er i effect ved jeg ikke, men det er da værd at undersøge!!!
mvh cfm56-3

hvassk
25th Aug 2001, 02:35
Hey CFM,
Det står faktisk på SAS's hjemside at man kan register uden dansk eller JAA certifikater, men at de kræves inden man bliver ansat. Så må men jo bare høre hvad de har at sige. Der står også at SAS ikke længer kræver et nordisk sprog for at søge arbejde men senere hen skal man bevise en hvis forståelse af sproget. Det må betyde at firmaet har brug for folk oppe foran.
Hvis du har tid gider du at sende en mail til mig, jeg har nogle spørgesmål om firmaet. Du har jo været i mine sko før.

LRdriver
26th Aug 2001, 20:16
Øhh,
hvordan i hedehulehelvede fik i jer igennem det fis med green card'et??

Hvormeget måtte i betale for at faa en kone?

jeg spørger bare for jeg måtte tilbage efter at have taget mit ATP. Herluf, er du herlovianer?

hvassk
26th Aug 2001, 21:20
Wow, nogen forstår min "handle!" Ja, jeg var der i 8. og 9. klasse i 1991 tror jeg det var. Ang. greencard har jeg den fordel at jeg var født i USA og er både dansk og amerikansk statsboger.
Men, jeg har ven som er lige blevet gift for at beholde sit arbejde. Jeg tror det kostede 2 eller 3 tusind dollar.
Hvad var det ang. din ATP?

LRdriver
27th Aug 2001, 01:08
Herluf,
Jeg har mailet dig off line.

"I have extensive experience on the 100-series Cessna's" :D

ALEX130875
4th Sep 2001, 20:04
Hej Herluf

Jeg tog FAA uddannelsen i 1998 og vendte snuden hjem til Damnark i slutningen af aaret. Mht. converteringen saa tog jeg alt det skriftelige hos Center Air i Roskilde, og floej ovre hos Billund Air Center i Billund. Jeg tog det hele mens det stadig hed CAA, nu er det JAA og jeg mener,de skriftelige prover er en smule anderledes, flyvningen foregaar stadig i enten PA28-161 eller PA28-201 og PA44-180 eller PA34-200.
Jeg ved ogsaa at du maske skal have taget et MCC kursus for at faa et job, med mindre firmaet vil ofre dig et efter at du er ansat.
:cool:

hvassk
4th Sep 2001, 22:01
Alex, tak for postingen. Hvor lang tid skulle du flyve før du var færdige. Det er lidt svært at sige op hos mit arbejde i USA for at tage til Danmark i håb om et job. Det skulle helst være noget mere sikkert end det. Jeg har hørt at hvis man har 500 timer i en multicrew aircraft så behøver jeg ikke at tage et MCC kursus. Der er jo så meget man skal undersøge.

ALEX130875
14th Sep 2001, 21:27
Hej Herluf

Ja, der er en masse der skal undersoges, og jeg har hort at du kan faa kredit for et Amr. ATP. Det eneste jeg kan raade dig til er, at sende dine ansogninger til de firmaer du onsker at arbejde for. Hvis det er f.eks. SAS saa kommer du til optagelses prove, og hvis du kan klare den, saa har du muligheden for at blive ansat. Jeg har hort lidt om, at du kan lave noget in-house konvertering, men jeg syntes du burde ringe til SAS og snakke med dem. Prov at snakke med Hans-jorgen, han staar for noget af uddannelses programmet, han er oppe i Sverige, men hvis du ringer til SAS i Danmark, saa kan de vidrestille dig til hans extention.
Held og lykke.
Hilsen Alex :cool: