PDA

View Full Version : Vinkkejä Finnairin lentäjähakuun?


Levente
5th Mar 2001, 18:53
Terve!

Syksyllä alkaa taas Finnairin lentäjähaku, tänä vuonna on ensimmäinen mahdollisuuteni pyrkiä sinne. Onko jollain hyviä ohjeita tai vinkkejä? Tiedän tiedän, olen ajoissa liikkeellä... :)

JJflyer
6th Mar 2001, 05:04
Hmmm...

Ei sita oikein voi valmistautua muuten kuin ottamalla iisisti ennen kokeita. Ei viinaa ei naisia eika kevytmielista elamaa. Aikaisin nukkumaan ennen kokeita ja ajoissa ylos.
Koeta miettia valmiikisi positiivisia asioita nykyisesta elamasta. Ja miksi haluat lentajaksi. Niista oli ainakin yksi essee. Tosin siita on jo aika pitkaan kun olen viimeksi Finnairin kokeita raapustanut.

Laaketieteellinen osuus on tietenkin toinen juttu koska fyysista ****oa voi pitaa ylla ja parantaa.

Vantaalle ( siella kai ne viela niita kokeita pitavat ?? ) kannattaa lahtea hyvissa ajoin jotta ei tarvitse nousta turhan aikaisin.

Ei kannata ruveta lukemaan mitaan kirjoja ja opetella huijaamaan, siina kay vain hassusti. ole vain oma itsesi ja vastaa kysymyksiin rehellisesti.

JJ

OH-SHT
6th Mar 2001, 18:57
Mikäli pääset hakupaperivaiheen läpi esivalintoihin, kannattaa harjoitella päässälaskua ja 'mensa' - tyylisiä logiikka- ja palikkatestejä ottaen samalla aikaa.

Varsinaiset valintakokeet pidetään Tilkassa ja niihin on tosiaankin hieman hankala valmistautua etukäteen, koska kaikki testit tehdään tietokoneohjelmilla. Pelaa vaikka muistipeliä pikkusiskon kanssa tai erilaisia koordinaatiota vaativia tietokonepelejä.

Lentäjien haastattelussa kysytään sitten ne tavalliset kysymykset tyyliin "kerro itsestäsi" ja "missä olet hyvä", joihin on hyvä miettiä ajoissa vastauksia.

Etukäteen testeihin on vaikeaa varsinaisesti valmistautua, mutta stressiä niistä ei todellakaan kannata ottaa.

Levente
7th Mar 2001, 00:02
Kiitti vinkeistä! Itse asiassa mulle tuli samanlaisia ajatuksia mieleen, mensan palikkatestikirjakin on lainalistalla sitten joskus.

Eniten arvelluttaa lähinnä class 1 medicalin saaminen, mulla on kuitenkin koko ajan tunne että jostain "silmälihasten liian suuresta epätasapainosta" ne raakaa mut pois listasta. Sellaisenkin jutun olen kuulluut että eräs hakija joka oli harrastanut ammuntaa ei läpäissyt lääkärintarkastusta koska sen silmät muka reagoi liian nopeasti, ikään kuin ennakoi liikkeen. Hohhoijaa. Onko se lääkärintarkastus tosiaan tuollaista pilkunn***imista?

Heh, reilu viikko sitten kun lensin Berliiniin kävin tapani mukaan kiusaamassa lentäjiä. Kapteeni sanoi että "jämäkkä kädenpuristus ja tiukka silmiin katsominen" vie pitkälle! Hah hah! Saa nähdä.

On muuten järjetön juttu miten halpa Finnairin koulutus on. Zero time to CPL ei maksa kuin 50,000 markkaa.. valtion ja Finnairin avustuksella. Kun miettii kuinka paljon joutuis muualla maksamaan, ei niihin muihin mestoihin kovin paljon tee mieli.

Luuletteko että lukion lyhyen matiikan seiskalla on turha pyrkiä? Mulla on kyllä aikomus suorittaa matiikan kursseja osoittaakseni etten mä mikään tyhmä jätkä ole, sekä tietenkin motivaation merkkinä.

Kiitti,
Levente