PDA

View Full Version : Aviator exodus fra Braathens?


Red Eagle
9th Aug 2001, 00:34
Hører rykter her i The Lone Star State om at massevis av Braathens piloter er på vei til SAS og ellers ut i den store, stygge verden.
Er ikke helt oppdatert på hva som skjer i steinrøysa jeg reiste ifra, men stemmer det at Anti Trust gutta prøver å late som de har baller og legger hindringer i veien for SAS oppkjøpet?

Det vil jo være tragisk, for Braathens har jo greidd seg i 56? år til tross for bevisst sabotasje ifra norske myndigheter.

At SAS blir beskyldt for kartellvirksomhet/mafiametoder ifm. Maersk dealen kommer vel ikke som noen overraskelse
på Braathens folket.
Maybe just too little, too late?

Leser jo også om SAS sin 50 % ekspansjon som er planlagt de neste årene. Rings a bell, boy, hørte det samme -88, da var ikke gutta (and chicks) som skulle bli Commanders i -94 engang ansatt! Og hva skjer, -90/91 og 200+ er permittert/utlånt på ubestemt tid.
Peace in our time, sa Chamberlain og alle fikk jo se hvor rett han fikk...

Det skal bli spennende å se hva som sjer, kanskje noen BU /SK ansatte kan gi en oppdatering til en stakkars emigrant?

Får håpe Braathens skuta flyr flagget noen år til, er happy hver gang jeg ser en liten -700 snike seg rundt på LGW med flagget på halen.

Nick Figaretto
9th Aug 2001, 16:43
Hallo, Røde Ørn.

"Dommen" fra det norske konkurransetilsynet skal falle den 28 august, og alle vi i SAS og Braathens lever i spenning frem til da. Kanskje spesielt de ansatte i Braathens.

Hva resultatet blir, vil bare bli spekulasjoner (og du kan tro det spekuleres...) men på bakgrunn av den siste tids hendelser resonnerer jeg slik:

Idet BRA/SAS "dealen" ble annonsert, ble det gjort klart fra BRAs side at alternativene var SAS oppkjøp eller konkurs. Konkurransetilsynet (KT) ble derfor nødt til å vurdere SAS dominerende stilling i Norge opp mot arbeidsplassene i Braathens. Hadde dette vært det eneste KT hadde trengt å ta i betraktning, tror jeg det hadde vært en god sjanse for at KT hadde godkjent SAS-oppkjøpet. -Uansett hvor mye norske politikere hadde skreket opp om monopolsituasjonen i Norge. Kanskje Norsk Innenriks er et for lite marked til å ha to store aktører, som mange hevder?

Men i det siste har det jo ballet seg på noe vanvittig for SAS sin del. Det viser seg nå at SAS' styre ved den danske styrerepresentant i SAS, Vagn Sørensen, faktisk har visst at avtalen mellom SAS og Maersk var direkte lovstridig. Med andre ord: SAS har drevet kartellvirksomhet, og SAS har utnyttet sin dominerende stilling i skandinavia i SAS/Maersk-saken.

I tillegg har vi Skyways saken, hvor SAS nå etterforskes av svenske Konkurrensvãrket for ulovlig prissamarbeid med Skyways. Avgjørelsen i Skyways-saken skal tas en eller annen gang utpå høstparten, tror jeg. Men etter "resultatene" av Maersk-saken å dømme, er det vel ikke helt utenkelig at SAS blir funnet skyldig her også. :(

Gjennom det norske konkurransetilsynets arbeid i SAS/BRA-saken er det også dukket opp en del forhold som ligger i "gråsonen" hva lovlighet angår. Siden 1998 har BRA lagt frem regnskaper som hele tiden har vist hvor mye BRA har tapt på norsk innenriks. SAS på sin side har holdt tallene for norsk innenriks hemmelig. (Dog er det ikke blitt lagt skjul på at SAS også gikk med tap). I forbindelse med BRA oppkjøpet, har konkurransetilsynet krevet å få utlevert SAS' regnskap for norsk innenriks, slik at dette kunne sammenlignes med BRAs tilsvarende regnskap.

Av disse tallene fremkommer det at SAS har tapt hundrevis av millioner hvert år på norsk innenriks. Rutene er blitt subsidiert av SAS' andre ruter. (CPH-STO og OSL-STO, for eksempel...) Til alt overmål kommer det frem nå i ettertid, at konkurransetilsynet tar selvkritikk , fordi de faktisk hadde hatt hjemmel til å stoppe denne form for kryssubsidiering, da det "viser seg" at den er ulovlig.

Det at SAS holdt regnskapstallene for norsk innenriks hemmelig, er en indikasjon på at SAS også her var klar over lovstridigheten.

Med andre ord: SAS er ikke spesielt populære om dagen.

Man må gå ut ifra at SAS ser på det som god butikk å kjøpe opp BRA for 1,1 mrd for så å sprøyte inn 2 mrd i kapital i BRA, fremfor en konkurs i BRA, hvor SAS må bygge opp "ny" rutestruktur på egen hånd, og hvor kanskje nye og ukjente konkurrenter kommer inn på markedet.

På bakgrunn av de siste dagers hendelser: Er det sannsynlig at konkurranssetilsynet vil godkjenne en avtale som er "god butikk" for SAS, når dette vil føre til at SAS kommer i en posisjon som de nettopp har bevist at de ikke klarer å være i, uten å begå lovbrudd?

Jeg tror stemningen overfor SAS ligger mere i retning av flere 100-millionersbøter, fremfor en gavepakke i form av godkjennelse av oppkjøp av et "intakt" Braathens.

Nick.

------------

Alt det ovennevnte er hentet fra presseoppslag den siste tiden, uten at jeg sitter med noen kilder foran meg i skrivende stund. Korrigere meg gjerne om min post inneholder klare faktafeil.

Red Eagle
9th Aug 2001, 22:26
Hi, Nick, takk for update.
Det ser jo ut som om konkurransetilsynet begynner å få hue ut av en viss plass sola ikke skinner. Synd det er litt sent, for løpet SAS har kjørt siden OSL ble åpnet kommer soleklart inn under det vi her kaller predatory market pricing. SAS har kuttet priser på ruter med BRA konkurranse langt under kost som blir subsidiert med overskudd hvor de har operert som eneaktør og tatt blodpriser på billetter.
Helt utrolig at SAS her fått ture frem slik i lang tid, men det er vel det en kan forvente med 50 % statlig eierskap og et "konkurransetilsyn" som er totalt inkompetent og tannløst. :D

Spør AA / CO om antitrust sakene de har tapt til Southwest, der har du konkurranse på like vilkår ETTER at Anti Trust commission gikk inn og bøtela AA og CO så det sved. :(

Synd for Braathens folket, for jeg tviler på at all ståheien rundt SAS i disse dager kommer i deres favør. SAS har vel like gode spindoctors og tåkeleggere som alltid, skulle tror de har jobbet i Disneyland East,dyktige PR folk. They`ll f... you, but you`ll walk away with a smile on your face! :eek: :eek:

Er det ikke Stortingsvalg nå til høsten også, da kan jo all verden skje med SAS /BRA ettersom politikerne vil overby hvrandre med corrective actions.
Do not miss the next episode!

Er det noen BRA folk som har noe inside?

All the best, keep the shiny side up
:cool: