PDA

View Full Version : Udisiplinert Widerøe crew?


Kaptein Max
30th Jul 2001, 21:38
Fra Romsdals Budstikke 30.7.01:
Skremt opp av lavt- flyvende Widerøe-fly

Jeg var sikker på at flyet skulle styrte. Det var ikke mer enn 20 meter over hodene våre.
Dette sier Jorun Skrede fra Molde. Lørdag var hun og badet i Kringstadbukta sammen med sønnen, broren Svein Vestad og hans barn. I to-tida hadde de en skremmene opplevelse. Plutselig kom det et to-motors passasjerfly med to store propeller fra Widerøe. Det kom bak oss, over tretoppene, og fløy så lavt at vi kunne kjenne vinden fra propellene, sier Svein Vestad.

Rømte inn i skogen
Flyet la seg først helt over på den ene siden, så la det seg over på den andre før det vinglet opp i lufta igjen. Deretter gjorde det en sving og kom inn over bukta igjen. Det så ut som det hadde store problemer og vi var sikre på at det skulle gå inn for nødlanding. Derfor la vi på sprang inn i skogen, sier Jorun Skrede. Flyet svingte opp og sneiet nesten den øveste blokka i Skrenten borettslag før det gikk opp i normal høyde og fortsatte mot Ålesund. Sønnen min, som til vanlig bor i Lofoten, ble kjemperedd og gruer seg til å fly hjem igjen, sier Svein Vestad.

Ikke brutt regler
Widerøe-maskinen var på veg fra Bodø til Førde for å kjøre rutetrafikk. Det var ingen passasjerer om bord og flykapteinen har valgt en annen rute enn normalt. Informasjonskonsulent i Widerøe, Wigdis Korsvik, vet ikke hvorfor flygeren har valgt å kjøre om Molde:
Jeg har fått bekreftet at flyet var på veg fra Bodø til Førde. Kapteinen forteller at han har forholdt seg til minimumshøyder og andre regler for ferdsel i lufta. Han har muligens tatt en ekstra sving, men vi har ingen grunn til å tro at han har brutt regler. Det kan hende at høyden ble oppfattet lavere enn den var, sier Korsvik. Hun understreker at det ikke var noen problemer med selve flyet.
Førstebetjent Grydeland ved politiet i Molde har fått inn flere klager på det han kaller uvanlig ferdsel med fly og har rapportert saken til Widerøe. Etter det han kjenner til, har flyet fløyet etter terrenget i stedet for etter apparater.
Ved tårnet på flyplassen i Molde vet de hvorfor flyet fløy lavt over Kringstadbukta, men vil ikke kommentere hendelsen fordi flyet ikke skulle lande i Molde.