PDA

View Full Version : Sunair vred på SAS, igen


cfm56-3
9th Feb 2001, 12:07
Sunair er nu vred på SAS, igen. Selskabet mener at bonussystemet blokerer for fri konkurrence. Jeg mener blot at bonussystemet er et produkt af den fri konkurrence!!! Sunair glemmer blot at nævne at de er en del af British Airways, et af verdens største selskaber, hvor sunair har en masse fordele. Hvorfor kan Sunair ikke acceptere at SAS bare har et bedre produkt???, hvor netop bonussystemet er en del af produktet!! Det er da klart at en forretningsmand som flyver meget vælger SAS/Maersk, via bonuspointene kan han jo så invitere konen/kæresten på flyvetur senere. Jeg er lidt træt af diverse selskabers(sunair) klager over ting, som jeg ser som resultater af fri konkurrence.
mvh cfm

Roger Turbojet
10th Feb 2001, 12:49
Præcis! Bonussystemet er et af de bedste, og uden tvivl et af de stærkeste kort SAS har.

Juliet November
11th Feb 2001, 19:32
Tjah, man kan vel altid diskutere hvor godt det ene eller andet bonussystem er. Men lad mig komme med et eksempel.

Jeg flyver regelmæssigt CPH/BRU/CPH og altid med SAS, alene fordi Sabena er noget skod. Anyway, en retur til BRU på C koster næsten 8000,- DKK, og for det får man 2 x 1200 miles. En retur indenrigs koster 10000 miles, skal man til Skandinavien koster det 20000 og resten af Europa fra 30 - 40000 miles, og det er alt sammen på monkey class. Det koster rundt det dobbelte på business.

Med andre ord, der skal sateme flyves en del for at skrabe miles sammen til noget fornuftigt. Ok, en week-end i Jomfru Ane Gade er da ok, men alligvel, der skal flyves 5 gange t/r til BRU ialt kr 40.000 for at tjene til en billet der koster hvad ? 1500 ,- CPH/AAL/CPH.

Til alt held er det firmaet der betaler når jeg skal til BRU, og sådan er det jo for 99 % af alle der flyver på business, så i princippet kan jeg jo være ligeglad med prisen. Det er jeg så :)

Delfin Træner

Hung start
11th Feb 2001, 19:56
Hej JNI.
Damn!! Jeg aner ikke en dyt om bonussystemer, men det du beskriver er ikke imponerende..
Og så er SAS´ bonusprogram blevet kåret til verdens bedste for 3. eller 4. år i træk. Jeez, så må de andre selskabers programmer være no´e tamme!!!!

------------------
And now, I´ll just make a quick 360, and get outta here.

Juliet November
11th Feb 2001, 20:07
Hej MIC,

Jamen jeg siger søreme ikke at SAS' program er noget skod, det kan da sagtens være at som bonusprogrammer går, er SAS blandt de bedste. De siger så bare en del mere om andres selskabers programmer end om SAS'.

Iøvrigt har jeg efterhånden skrabet så mange ture sammen, at næste gang jeg skal til BRU (sidst i FEB) bliver "opgradet" til "silver member". WOW !

PS.
Jeg skriver til dig inden jeg skal afsted næste gang, hvis det vel at mærke bliver på en Douglas Wonderjet og ikke en af de dersens rædselsfulde 736'ere. Men med det sædvanlige held skal du sikkert flyve 90'eren eller har fri eller noget.

Delfin Træner

Hung start
11th Feb 2001, 21:28
Hej JNI, du misforstår. Det jeg ikke var imponeret over, var ikke dit indlæg :) , men netop SAS´s bonusprogram... At få en AAL retur for at have brugt 40000 kr. lyder ikke imponerende. Men så må de andres programmer jo være rigtigt tamme...
Du er velkommen til at droppe mig en mail anytime. Så skal jeg få dig plastret til ude foran gardinet, så DHL BRU sender dig retur med "Cargo not accepted" :) :)

------------------
And now, I´ll just make a quick 360, and get outta here.

Juliet November
11th Feb 2001, 22:14
Hej MIC,

Jo, jeg tror nok jeg forstod dig, omend modvilligt. Men tak for tilbudet, men "normalt" suger jeg ikke igennem på vej til BRU med mindre jeg fusker mig til at tage afsted dagen før (hør nu her chef, mødet starter kl lort om morgenen om SAS er altid forsinket ....) men på vejen hjem ! Specielt på cabin service er SAS lysår foran Sabena. Forrige gang jeg skulle hjem, efter en hin- und zuruck på en fredag, var jeg ikke sulten. Bad den søde desse om en gang vodka & cola, og vupti landede der 5 (fem) x 5cl vodka på min bakke og 3 x 20 cl cola på dåse. Min med-pax måbede noget, men jeg bad bare om også at få en dobbelt Bailey over Ice og gik beslutsomt igang med nedsugningen. Det var stort !

Til sammenligning: På SN bad jeg også engang om godt med sprut (and hold the dinner) hvorefter damen bestemt sagde at jeg kunne få en nu, og en når de kom næste gang. Men tror du de skide børnelokkere kom tilbage til Nielsen ? Bastards ! Det var lige præcist dér jeg svor aldrig at flyve med SN mere, og har siden fornøjet mig med den fremragende service SAS leverer på Euroclass.

Og så helt rolig nu, for på disse få linier har jeg sagt flere rosende ord om SAS end der normalt kommer fra mig på et helt årti. Fik jeg nævnt at 736'eren er en skodflyver ? Og at de ikke servere sprut i loungerne ? Ahh, det hjalp på balancen.

Delfin Træner

Hung start
11th Feb 2001, 22:41
Den med 736 :) , well you know me. Jeg ved også godt hvad der er en orn´lig flyver....
Ingen sprut i loungerne http://www.pprune.org/ubb/NonCGI/eek.gif Overrasket, men jeg har desværre ikke adgang til så fine steder, så det vidste jeg ikke. Varigs lounge i Rio er dog velforsynet, skulle jeg hilse og sige :)

Roger Turbojet
11th Feb 2001, 23:33
JN, jeg er ganske enig med dig i at bonus milene ikke altid er lige logiske. Sådan som jeg forstår det så for du x-antal point afhænig af distancen i mil, og ikke hvad du køber for. Flyver du til SEA eller ligende for du en del flere bonus-sjusser uden at prisen følger med i samme procent stigning. Det koster på ID mig næsten det samme at flyve til fx DUS som til SEA...?? Skatter og afgifter..!! :mad:

Og helt enig... 737 kan godt gå hjem og vugge sammenlignet med MD90. Også selvom man sider lige mellem de store flyveører på 90'eren.

Juliet November
11th Feb 2001, 23:40
MIC,

Jamen næste gang SAS diverter til RIO vil jeg se frem til at besøge den omtalte lounge :)

Iøvrigt, jeg har efterhånden set en del lounges og der er ingen tvivl om at den "nyE" SAS lounge i CPH tager prisen som den flotteste og største af dem jeg har set. Igen, det Sabena tilbyder i BRU er helt til grin. Gamle trætte møbler, overvejende gule / brune bæ farver (yuck !), en ryger afdeling med slidte borde der ikke engang ville få adgang til fælleskøkkenet på Christiania osv osv osv. Men man kan få sprut, og det er da altid noget.

Kender du forresten en MD80 desse der hedder Carina, er svensk, ca. 170 cm, ca. 23 år og ser så godt ud at man ikke kan folde klap ud bordet ned for bar begejstring ? Hun er endnu en af grundene til at jeg flyver SAS, omend jeg kun er blevet betjent af hende en enkelt gang. I vanlig stil prøvede jeg at fortælle hende om delfiner osv, men desværre skulle hun flyve hjem igen og kunne ikke modtage min invitation til middag på Grande Place. Det var ihvertfald hvad hun sagde, men hun var jo svensk og derfor sikkert yderst diplomatisk.
Det var uden diskussion den bedste flyvning nogensinde, hvis man så bare kunne have fået sig en smøg, ville mit liv have været perfekt. Så kan du ikke invitere hende med på Rø turen ? Blondine, bagsæde, Jack D. og Prince. Er der mere i livet ?

Roger,

Det er delvist rigtigt. Men med SAS får du et fast antal miles over det meste af Europa, hvadenten det er til BRU eller GOT; 600 miles på monkey og det dobbelte på business. Det er først på langruter at de regner med de rigtige miles. Så kan det tilgengæld også gå stærkt med at tjene dem op. CPH/BKK/CPH på business vil give dig omkring 20000 miles. Skal man så "købe" en CPH/BKK/CPH for sine miles er prisen, mener jeg, omkring 90000 på monkey, så der skal stadigvæk flyves en hel del !

Hvad var det forresten denne tråd drejede sig om :) Nå ja, Sunair var sure på SAS. Hmm, hvis jeg var SAS ville jeg ryste helt vildt i bukserne over den "trussel" .... GAAAAAB

Delfin Træner

Rettet for typos osv
[This message has been edited by Juliet November (edited 11 February 2001).]

[This message has been edited by Juliet November (edited 11 February 2001).]

Hung start
12th Feb 2001, 13:27
Hej igen JN.
Du, der arbejder ca. 6000 i kabinen. Jeg må ha´ lidt mere at arbejde med, end bare Carina! Fik delfintræneren spurgt om hun har CPH base, eller er hun STO baseret. Talte hun "skøøoånsk" eller mere STO´sk?? Efternavn måske?? Ville være en fornøjelse at kunne hjælpe :) men lidt flere oplysninger please..
Men det glæder mig at høre at servicen i firmaet er forbedret. Det har vel ikke mindst noget at gøre med føromtalte unge mennesker der er (og bliver) ansat i hobetal. Giver en lidt bedre stemning end dengang SAS C/A var verdenskendt som dem man så 3 gange på en Los Angeles tur; ved boarding, med maden, og ved udstigning.....
Man må heller ikke glemme, at en anden vægtig grund til firmaets bedre image nu selvfølgelig er de unge/yngre flotte og kompetente styrmænd som er kommet ind de senere år....... :) :)

Juliet November
13th Feb 2001, 04:05
Hej MIC,

Det er jo nogle relevante spørgsmål du der stilller ... Hmm, sagde jeg at hun var blond ? Accenten lød nærmest sådan øhhh ... ihvertfald ikke skånsk. Selvfølgelig fik jeg ikke fat i mere end det, men jeg vil skyde hende til en B skål, hvis det hjælper :) men så ved jeg ikke meget mere. Bare det vigtigste you know. Anyway, jeg vil give dig ret i at gennemsnitsalderen i kabinerne har et, hvad skal man kalde det, "eyepleasing" niveau, hvorimod jeg vil lade dine kommentarer om de unge flotte, og ikke mindst kompetente, styrmænd stå et øjeblik.

Vi ses,

Delfin Træner