PDA

View Full Version : SAS kaptajn fyret


B-744
9th Feb 2001, 07:14
Har lige læst i BT:

"SAS-kaptajn fyret efter chok-flyvning
Af Anders Bo Larsen

SAS-kaptajnen ville gøre indtryk og vise sin styrmand det smukke Nordnorge. Derfor dykkede han med sit MD 80-fly og de 144 personer om bord ned i kun 266 meters højde. Han fløj frejdigt mellem fjeldene og gav passagererne en ubeskrivelig oplevelse, som de sent vil glemme.

Det 45 meter lange - og 65 ton tunge fly var på vej til Tromsø, og marchhøjden var oprindelig sat til 16.000 fod, men kaptajnen valgte at gå ned i 3.000 fod, så styrmanden og passagererne bedre kunne se Altafjorden, beretter Aftonbladet.
"Det er en klar overtrædelse af sikkerhedsbestemmelserne. Kaptajnen er blevet fyret," siger SAS pressechef Ulf Thorne.
Under den mildest talt usædvanlige tur tog den norske kaptajn mikrofonen i cockpittet og berettede opstemt i højtalerne om, hvad passagererne kunne se af skønne landskaber til højre og venstre.

Med undtagelse af en enkelt skrækslagen svensker skulle passagererne have nydt den sjældne oplevelse.
Til gengæld mente svenskeren, at flyet godt nok var kommet noget langt ned, og det havde han altså ganske ret i.

Turen over Nordnorge fandt sted i 1999, men nu er den blevet genstand for en retssag. Kaptajnen kæmper for at få sit job og certifikat tilbage.
Turen fik ingen konsekvenser for den svenske styrmand, da han ikke var ansvarlig for flyvningen."

Måske er det old news til dem derhjemme, men denne historie var ikke lige nået til Østen før i dag. Er dette endnu et eksempel på, at aviser kan få en god historie ud af alt, der har med flyvning at gøre, eller er der noget om snakken?

TowerDog
9th Feb 2001, 18:00
Vet noen navnet til denne SAS kapteinen som fikk sparken?

------------------
Men, this is no drill...

Hung start
9th Feb 2001, 20:19
Der er noget om snakken. Jeg forstod at de startede fra TOS, med dest. Alta?? Den med 266m´s højde stemmer ikke helt med hvad vi så i incident rapporten, men som jeg husker det, requestede han VFR http://www.pprune.org/ubb/NonCGI/eek.gif climbout, og ville så bede om sin IFR clearence, når han var færdig med "sightseeing". Vejret i fjordene var dog dårligere end han havde regnet med, og han måtte descende for at holde sig fri af skyer. Dette resulterede i GPWS "Terrain" warning 2 gange..........
Samtidig med at han var Pilot Flying, handlede han også PA systemet, uden tvivl til stor fornøjelse for pax. Styrmanden (ganske "gammel" styrmand i firmaet forøvrigt) sagde bagefter at "han ikke kunne lide hvad der foregik, men ikke sagde noget".
Min mening baseret på hvad JEG ved: Kaptajnen skal ikke have lov at flyve i venstre sæde i samme firma igen, og hvad med styrmanden. Er han ikke ansat til at "sige fra". Det varer ikke længe inden HAN måske skal være kaptajn!!!

Nite_Flite
9th Feb 2001, 20:23
Det er eddertypisk for de norske kolleger...de elsker bare det land...jeg er træt af at høre om hvor svært og farligt det er at flyve i nordnorge....tag en af den med til CDG på en travlt dag og du skal se....
Det er godt det ikke var vores fætre mod syd der er så nationalistiske, så ville vi for alvor blive bange

Hung start
9th Feb 2001, 23:08
Nite_Flite mate, jeg er ikke helt enig med dig. Jeg har snakket med MANGE norske kolleger om vores "ven" på flighten i Nord Norge, og jeg har ikke mødt eeeeen endnu der synes at det var "greit" det han gjorde. Har andre hørt et forfærdeligt rygte om at manden som en slags "forlig" med SAS, skulle have tiltusket sig et 737 check, så han kunne få et lovet job hos Braathens?? Please, sig at det bare er et rygte!!!!

Roger Turbojet
9th Feb 2001, 23:18
Fjolset har (havde.. :)) en SOP hvor det næppe står at han må lave et VFR climb out (VMC Climb) og flyve sightseeing. Den SOP kender styrmanden også.

Kære venner, dette nummer lavede en besætning fra Air Newzeeland i en DC10 tilbage i starten af 80'erne. De blev fanget i whiteout, og fløj i fjeldet med 300 kt i 2000 ft, man hørte bl.a. styrmanden sige kort før impact "..I don´t like this..."

De ville også flyve sightseeing.

"Why are there allways two pilots? One have to prevent the other from doing stupid things! Which one is doing the stupid things...???" :rolleyes:

TTail
10th Feb 2001, 23:50
Nite_Flite.
It must be terrible to live in a country which you don't love, how do you manage ?
BTW why haven't you moved your butt out of Scandinavia yet, won't Emirates or Dragon accept a positive and tolerant guy like yourself ? I'm sure your present employer won't shed a tear if you leave.Ooops, sorry -I forgot, you are one of the talented few that are able to operate safely into high density airports, a real asset - or should that be spelled without the "e" and the "t"...

Nite_Flite
11th Feb 2001, 13:21
Hej igen,

Nej du misforstod moralen i mit input, vores norske venner, som jeg iøvreigt har det fint med :), snakker meget om Tromsø og når det er turbulens eller is i CPH, så er der altid en histore..."..and there I was,..."

TIL tail skid...eller hvad du nu hedder..

skriv bare på norsk. Det skal du ikke være flov over min ven :). Jeg er ganske happy med mit job, så hvorfor skifte?



[This message has been edited by Nite_Flite (edited 11 February 2001).]

Juliet November
11th Feb 2001, 19:38
Fra Ground OPS:

Ud med ham, det er noget forbandet lort han har lavet og sådan er det. Nordmand eller Marsmand, doens't matter. Han har "leget" med sit eget og pax liv og lemmer, og en sådan opførsel er efter min overbevisning ikke forenligt med jobbet som kaptajn. VFR "rundflyvning" i et rutefly ! Manden må være idiot.

Hardhat deployed

[This message has been edited by Juliet November (edited 11 February 2001).]

PiperChauffeur
12th Feb 2001, 02:54
Altafjorden er da ellers meget flot.......

PC

Scando
14th Feb 2001, 03:06
Nite flite

CDG og CPH er til å sovne av, vi (fjellapene) flyr det hele, i tillegg til Nord Norge. 4000 meters baner, en controller til å holde deg i hånden, hva var utfordringen med CDG sa du?

Flare armed
15th Feb 2001, 02:39
Ærlig talt, jeg syntes i er lidt hård ved jeres kollega der tillod sig en lille VFR tur i fjorden. Manden havde måske en fortid som Ice-recco pilot på en DHC-6 eller tilsvarende. Så svært er det jo heller ikke at flyve VFR. Desuden havde manden vel en god radar der nemt kunne anvendes i map-mode, og endelig hvis vejret lukker om ørene så er der god plads op ad, eller en 180.

At GPWS lyder et par gange er jo heller ikke farligt, hvis man ser sig godt for. I mit firma får vi det jævnligt når vi lander VMC på øerne i Middlhavet, og det jer jo ikke fordi det er en farlig situation, men fordi terrainet hurtigt skifter karakter og derved tricker en GPWS warning.

VFR i fjodene er måske et sjældent syn i SAS og det er vel også grunden til at stemningen er pisket op. Men andre steder i verden verden er det bestemt ikke noget særsyn selv med store fly - men klart, vejret skal være rimeligt til lejligheden !

Moonbeam Purple
15th Feb 2001, 04:09
Jeg kunne forestille mig at problemet også hænger lidt sammen med, at vedkommende ikke fulgte de procedurer som SAS har vedtaget de vil operere efter(SOP).

Vi ved vel alle at 70 - 80% af alle incidents/accidents skyldes pilotfejl. Og det er da muligt at en mindre vmc afstikker i ny og næ er ganske harmløs, men et stort firma som SAS, kan jo ikke tillade at alle piloter tager sagen i egen hånd, og flyver som de har lyst til. Derfor er SAS efter min mening nødsaget til at slå hårdt ned på den slags "tendenser". Når man er pilot i et selskab med flere tusind piloter, er en af de vigtigste sikkerhedsfaktorer velsagtens ensartethed i måden at operere flyene på. Med andre ord, man følger de procedurer der er nedskrevet i Ops manualen så nøje som det er muligt. Diverse individuelle initiativer bør holdes nede på et minimum, hvis sikkerheden skal være optimal - like it or not, men det må være facts! Så må vi vente med vores show-off flyvning til vi sidder bag pinden i 172'eren.

MP

Hung start
15th Feb 2001, 04:55
Flare armed;
<font face="Verdana, Arial, Helvetica" size="2">VFR i fjodene er måske et sjældent syn i SAS og det er vel også grunden til at stemningen er pisket op. Men andre steder i verden verden er det bestemt ikke noget særsyn selv med store fly - men klart, vejret skal være rimeligt til lejligheden</font>hmmmmm, Du har helt ret, VFR i fjordene er et særsyn i SAS. Heldigvis, ellers ville flere blive fyret. GPWS er vel helt OK når du lander i solskin på Kreta, men ikke i Alta fjorden, når du er tvunget ned imellem fjeldene for at holde dig fri af de skyer som du ikke troede var der. Se Moonbeams ide om, hvorfor fjolset fik disciplinære problemer, der er forklaringen:
<font face="Verdana, Arial, Helvetica" size="2">Jeg kunne forestille mig at problemet også hænger lidt sammen med, at vedkommende ikke fulgte de procedurer som SAS har vedtaget de vil operere efter(SOP).</font>
Fakta er at manden var meget kendt i området, (SAS flyver faktisk ligeså meget oppe imellem fjeldene som du flyver på øerne i Middelhavet), og ved derfor at det ikke er for sjov når den siget "Terrain". Uagtet dette, valgte vor ven at descende yderligere da skydækket overraskede ham, og han fik "Terrain" igen, inden han gik op igennem (vel uden clearence I guess) skyerne. At sidde inde i skyerne (imellem fjeldene) uden position fix´es.....well, hvis han havde gjort det med min familie ombord havde jeg været mighty p***ed off..


------------------
And now, I´ll just make a quick 360, and get outta here.

Juliet November
15th Feb 2001, 09:33
Flare Armed,

Naturligvis er det sørgeligt at måtte tage afsked med en "kollega" der givetvis igennem årene har udført et glimrende stykke arbejde. Men, som MP og Hung siger, har manden givetvis set stort på sin SOP, og er der noget man ikke skal pisse på er det altså manualer og stive regler. Gør man det, hvad enten man er kaptajn, styrmand, dispatcher, mekaniker eller lastemand, risikerer man at hammeren falder. Det gjorde den så i dette tilfælde, og jeg har ikke med de foreliggende oplysninger for 2 kroner sympati med vores norske "kollega".

Naturligvis skal enhver have en vis portion af frihed under ansvar, men i dette tilfælde vil jeg mene at han har gjort så alvorligt i nælderne at han har overskredet de gråzoner der måtte findes, selv i en SOP.

Delfin Træner

Flathatter
18th Feb 2001, 13:33
My trusty sources tell me the guy was offered a demotion to the right seat. He refused, sued, lost, got fired. The really nasty rumor is that he claimed emotional distress to a doctor who then pulled his medical 2 days before his termination date. So now he´s supposedly living happily ever after on the company loss of licence insurance.
Please say it ain´t so.
The FO admitted everything, said I´m very sorry. He got a big slap on the wrist.
Did he get away easy? Depends on what actually happened in the cockpit. But the two apparently were friends and had bid that trip together.

Nite_Flite
20th Feb 2001, 21:47
A demotion is the normal course of action, but usually without payloss. After all the guy also has bills to pay.
He should have taken it...
I don't think its easy to fake it to get LOL. Any of you know any?