PDA

View Full Version : Opptaksprøve SAS


flyingviking
19th Jul 2001, 00:45
Er noen kjent med opptaksprøver for SAS for erfarne piloter? Er det kun psykologisk test eller er det også grading på simulator? Vet dere om det finnes et sted hvor man kan forberede søknaden?

På forhånd takk.

Nite_Flite
19th Jul 2001, 13:49
Hej Flying Viking,

Yes sir, det er hele batteriet. Swrinks and simulators. Good luck. Mit bedste råd er at vær naturlig og ikke prøve at være en type du tror de vil ha.

Nick Figaretto
23rd Jul 2001, 15:36
Og for GUDS SKYLD ha på deg skjorte og slips!!!

Man kan få mange tips om dos and don'ts om SAS intervju. "Vær deg selv," som Nite_Flite skriver, og slipset er HELT BANKERS!!!

Jeg pratet med en intervjuer en gang som fortalte meg at: "Om en kandidat kommer i T-skjorte og jeans, ja, da har han allerede gjort jobben min."

Det er vel temmelig innlysende, egentlig, men det er mange som har dummet seg ut på denne allikevel.

Nick.

tigerpic
26th Jul 2001, 09:50
ops, tror jeg forvillet meg til en flyside...

uansett, jeg har hørt at sas opptaket er veldig nære opptaksprøvene som blir gjort på flyskolen i forsvaret, litt forenklet, som også er de samme som brukes hos helikopterservice, norsk helikopter og norsk luftambulanse.

som det ble sagt tidligere, så er det beste å være seg selv (med slips). se ordentlig ut. klipp håret og se ut som en ordentlig pappagutt. :p kanskje ikke så drastisk, men jeg har funnet ut, selv i helikopterbransjen, at pent antrekk fungerer veldig bra.

så til prøvene fra flyskolen, som jeg vet gjøres i det sivile:
1. tappetesten - gjøres med psykologen. på et ark med 24 små sirkler (eller noe slikt) bundet sammen i to rader med linjer mellom hver sirkel. en blyant i hver hånd, og så skal man "tappe" seg opp og ned radene, annenhver gang, ved å sette blyantspissen i hver eneste sirkel. psykologen banker takten og spør deg en haug med spørsmål. stav reykjavik baklengs, 12x80=, etc., etc. poeng er å konsentrere seg mest om hovedoppgaven som er å tappe.
2. tallrekker - finnes i en hver bok med iq-tester. finn de to neste tallene i en tallrekke. eks. 1 2 4 8 _ _ (svar 16 og 32 fordi du ganger med to hele veien). går på tid.
3. tall i tall - en haug med tall rangert fra 1 til 100 (tror jeg) som også har tall skrevet inne i de tallene (forvirrende?). du skal finne tallene 1 til 100 og skrive så ned det tallet du finner i tallet. skriftstørrelsen på tallene er forskjellig hele veien og de er stokket om hverandre. går også på tid.
4. rom/tidsfølelse - et lydbånd blir avspilt med tre atonale lyder (nesten som nødsirener/tyfoner) som varierer i tonehøyde. som tatt fra en psycho-film. du skal telle antall sekunder hver sekvens varer. samtidig som dette gjøres, skal du løse en haug med oppgaver. dette bestående i å telle hvor mange gjennomsiktige mursteiner som grenser til en svart murstein, i noe som ligner på en donald duck oppgave.
5. opp-oppe-nede-nede - del et ark i 16 ruter. øverste raden heter oppe-oppe, neste rad heter oppe-nede (fordi det er den øverste halvdelen, men den nederste raden). neste blir således nede-oppe og siste nede-nede. gjør det samme med høyre og venstre. to blyanter i hver hånd (en rød). et bånd blir spilt og kan gi deg følgende instruks: oppe-oppe, høyre-venstre, venstre. flytt begge hendene til den øverste raden, så til høyre halvdel og sett til slutt et merke på den venstre kolonnen. denne testen går veldig fort.

dette er det jeg kan huske, i alle fall. men, et tips, det er intet poeng i å trene på disse testene. de som er ment for å komme igjen, vil komme igjennom. flyskolen hadde en haug med tester til. :rolleyes: