PDA

View Full Version : 99 Piloter sier opp i Iberia p.g.a lønnstvist


Fokker-Jock
13th Jul 2001, 01:11
Det kaller jeg balls of steel.

99 av Iberias piloter sier opp som følge av lønnstvist med ledelsen.

Spanjoler legger ikke mye imellom nei. Alle flygninger innstillt og 80.000 passasjerer rammes.

Det er kanskje nøttene vi mangler i SAS med tanke på LH's vilje og nå Iberia.

Noen synspunkter ?

SlowAndSilly
13th Jul 2001, 11:33
...Og når lå Spania i Skandinavia?

Fokker-Jock
14th Jul 2001, 15:40
???

Hva? Kan ikke huske at spania noensinne har ligget i skandinavia.

Hvorfor spør du. Syntes du det vil være feil forum å gjøre en sammenligning mellom iberias, LH's og SAS's piloter når det gjelder ståpåvilje og vilje til å ofre noe i forhold til å oppnå et resultat i lønnsforhandlinger, så skjønner jeg ditt utspill.

Det jeg hentyder er at vårt resultat igjennom lønnsforhandlingene nå, som i de fleste år tidligere, bærer preg av for liten vilje blandt pilotkorpset til å få utrettet noe konstruktivt i disse forhandlingene. Er det ballene vi mangler for å kunne likestille oss lønnsmessig imot LH f.eks
Er dette grunnen til at alle sier det vil være utenkelig for SAS noensinne å kunne oppnå samme nivå på våre lønninger som United, American og Delta. Når man ser hvor mye pilotlønninger utgjør i et flyselskaps budsjett er jeg forundret over den magre kampånden som finnes blandt oss SAS/SC-piloter.

Jeg ble fortalt engang at forrige gang pilotene i SAS gikk til streik var på midten av 80 tallet. (way before my time, dog) men alikevel må jo det bety at gjennom årene siden denne streiken så har lønnsforhandlingene gitt tilfredstillende resultater. Og hvis det så er tilfellet hvorfor sitter vi da å klager på resultatet av forhandlingene hvert år da?

Ja, vi fikk i SC 18-20% over 3 år, Ja SAS fikk 16%+ over 2 år, men sett i forhold til andre selskapers resultat er jo dette ikke noe å rope hurra for. Det virker som at etter første forhandlingsrunde så ble kravene fra foreningene moderert, noe som er normalt. Men det var først etter at foreningene kom frem med fullmakter fra alle pilotene, med unntak av 1 til å ta i bruk stridsmiddler for å oppnå noe at ledelsen ble villige til å akkseptere foreningenes andre krav. Det er klart at det finnes ingen vinnere etter en streik, men en streik vil myke opp ledelsens synspunkt på foreningenes lønnskrav. Og med tanke på hvor rigide ledelsen i SAS/SC er, så er det kanskje på tide å vise litt muskler i forhold til hva vi er villige til å akkseptere av arbeidsforhold.

Dette er tanker jeg har gjort meg etter at resultatet var klart, og for ikke å bli for enssporet ber jeg om andres synspunkter på saken. At Iberias piloter ble brukt som eksempel på innsatsvilje og ofring for å få til noe ovenfor deres ledelse var kun ment som en sammenligning.

Så som svar på ditt spørsmål: Nei, spania har aldri ligget i Skandinavia.

KADS
14th Jul 2001, 23:05
Well said F-J! Even though it wasn't even worth answering such a ridiculous input....

Nick Figaretto
15th Jul 2001, 15:44
:confused: Så poenget ditt er at pilotforeningene må legge frem så høye krav at man er sikker på at det blir streik, før du kan si deg fornøyd med forhandlingsresultatet?

Nick.

Fokker-Jock
16th Jul 2001, 12:19
Hei igjen Nick, you busy man you :)

Nei da, langt i fra. Det jeg heller vil si er at foreningene burde vist sin kampvilje mye tidligere i forhandlingene for deretter å få gjennomslag for sine opprinnelige krav. Det viste seg jo at så fort foreningene og deres piloter viste kampvilje i forhandlingene etterkom jo ledelsen våre krav ganske umiddelbart.

Så vidt jeg husker lød vårt opprinnelige krav på rundt 10% gjennom en et års avtale, noe som ble møtt med et tilbud fra ledelsen på 5 %, 4,5% og 4% over tre år (Ta tallene med en liten klype salt) + en del forandringer i eksisterende kollektivavtale etc. etc. Foreningen og ledelsen avsluttet forhandlingene da tilbud og krav var så langt fra hverandre. I forhandlingsrunde to gikk foreningene ned på sitt opprinnelige krav til 6,5%, 6% og 5,5% over tre år med tilhørende endringer i kollektivavtalen. Da det heller ikke nå ble enighet om kravet gikk foreningene å sanket sympati for å ta ibruk stridsmiddler og i neste runde av forhandlingene endte det med enighet på 6,5%, 6,0% og 5,5% over tre år.

Fra det jeg kan se er ikke dette et resultat å rope hurra for. Jeg mener at dersom foreningen og pilotene hadde vist sin kampvilje tidligere kunne man kanskje fått gjennomslag for sine opprinnelige krav tidligere. Det er nå engang slik at dersom foreningens krav er for høyt så vil aldri ledelsen gå med på det uansett. Dette er selvfølgelig også noe foreningene vil se utkommet av ganske tidlig. Et poeng i denne forhandlingen og tidligere forhandlinger er at forskjellen mellom SAS og SC ikke må bli for stor og at dette måtte en prioritere å sørge for. Etter det jeg kan forstå ble nettopp denne forskjellen større også i år. Spørsmålet jeg derfor stiller er; Er det nettopp fordi vi ikke har "balls" til å utrykke vår kampvilje at vi ikke kan få til enighet om krav vi kan være tilfreds med. I for one er ikke direkte misfornøyd med resultatet men jeg er sikker på at strategien til ledelsen fungerte perfekt ved å ikke vise tegn til å komme til enighet i første runde da foreningene ikke hadde samlet tilatelse til å ta ibruk stridsmidler. Når kravet så var nede på et nivå ledelsen kunne si seg fornøyd med å i tillegg det faktum at foreningen nå var klar til å kjempe med tilatte midler så ble enigheten raskt godtatt av begge parter da det var for sent for foreningene å gå tilbake til et høyere lønnskrav. Shame.

Jeg kan heller ikke forstå hvordan du kan tolke det jeg skrev i min post dit hen at jeg antyder at vi skal stille krav så høye at en streik er uunngåelig???? Det tjener jo ingen på. :rolleyes:

Nick Figaretto
16th Jul 2001, 14:42
(...) det var først etter at foreningene kom frem med fullmakter fra alle pilotene, med unntak av 1 til å ta i bruk stridsmiddler for å oppnå noe at ledelsen ble villige til å akkseptere foreningenes andre krav. (...) en streik vil myke opp ledelsens synspunkt på foreningenes lønnskrav. Og med tanke på hvor rigide ledelsen i SAS/SC er, så er det kanskje på tide å vise litt muskler i forhold til hva vi er villige til å akkseptere av arbeidsforhold.

Streik er ikke noe man bare går ut i etter eget forgodtbefinnende. Streik er et middel fagforeningen kan bruke i en arbeidskonflikt, hvor arbeidsgiver ikke aksepterer foreningens krav.

I vårt tilfelle aksepterte arbeidgiveren foreningens (modererte) krav, under trussel om streik.

Om man skal streike for å "vise muskler," må man i utgangspunktet ha en fastlåst forhandlingssituasjon. En fastlåst forhandlingssituasjon (om man ønsker det, for å få sjansen til å vise disse musklene), får man kun ved å stille så høye krav at de ikke aksepteres av arbeidsgiver.

Så kan man selvfølgelig si at man burde stille så høye krav at det akkurat ikke resulterer i streik. Men hvor denne grensen eventuelt ligger, må foreningen vurdere før forhandlingene starter.

En viktig ting foreningen har i bakhodet når dette vurderes, er at medlemmene (pilotene) taper ganske mye på en streik, da vi ikke har noen streikekasse, og dermed får null lønn mens streiken pågår. Jo flere dager det er streik, dess mindre blir utbyttet av en prosentøkning i lønnen. For at en streik skal lønne seg, må kravet være ganske formidabelt i utgansgspunktet. -Hvilket igjen øker sjansen for at det faktisk blir streik.

Når forhandlingsresultatet foreligger er det lett for oss "gribbene" :D å spekulere i hvorvidt man burde stilt høyere krav, ikke moderert seg fullt så mye i innledende runder og så videre.

Men når du skriver at det er "på tide å vise litt muskler," er det litt sent nå som det er oppnådd enighet mellom partene. Neste mulighet for SAS Commuter er om tre år. ;)

Se for øvrig thread'en "Lønnsnivået i SAS og SC."

Nick

SlowAndSilly
17th Jul 2001, 11:18
F-J!

Vel... Beklager det var ikke meningen å fornærme noen. Det er bare en ting jeg ikke helt skjønner. Hvorfor tar dere opp dette temaet i Scandiland. Hvorfor ikke bringe denne tråden til "Terms..." eller "Rumours..." . På meg virker det litt som å klage over dårlig SAS lønn i sin egen lokalavis? Det er sikkert mange av deres "stjernevenner" der ute som vil gi dere støtte?

Når det er sagt ønsker jeg dere lykke til.

[ 17 July 2001: Message edited by: SlowAndSilly ]

Fokker-Jock
22nd Jul 2001, 02:56
Joda Nick!

Jeg er selvfølgelig enig at man ikke skal streike bare for å streike. Du har selvfølgelig også rett i at det er for sent å gjøre noe med det nå, da partene har oppnådd enighet. Men jeg kan alikevel ikke la vær å være litt kritisk til måten foreningene gikk til forhandlingsbordet på. Det er jo alltid så greit å være etterpåklok.

Forhandlingene var jo i lås allerede etter første forhandlingsrunde og da foreningene modererte sine krav og i tillegg hadde pilotenes samtykke om at virkemidler kunne brukes for å få igjennom kravene syntes jeg det var merkelig at foreningene i utgangspunktet ikke hadde samlet inn denne fullmakten og brukt den som en trussel for å tvinge forhandlingene frem rundt foreningens første krav på rundt 10%. Det virket jo nesten som at ledelsen ubetinget gikk med på foreningens modererte krav så fort de hadde fullmakten i sin hånd. Så mitt resonement er som følger at hadde denne fullmakten vært på plass før forhandlingene startet så ville forutsettningene for foreningen vært mye bedre og større press ville vært lagt på ledelsen rundt det opprinnelige kravet.

Gribber, hoa!!! :D

Nick Figaretto
23rd Jul 2001, 14:57
Skjønner hva du mener.

Men å innhente fullmakt hos medlemmene er en del av "spillets gang." -Etter at man har fått et brudd i forhandlingene. Man starter ikke bare med å innhente fullmakter. Da blir ikke forhandlingsklimaet spesielt godt...

Men om du mener foreningene burde ha gitt mindre i de innledende rundene - ja, det går det jo an å si.

Nuff said.

Nick.

Fokker-Jock
25th Jul 2001, 01:49
Ja, Nick

Det blir nesten som å gå til krig uten å ta med seg våpen.

:p